ILPP2/443-954/13-6/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-954/13-6/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z 30 września 2103 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) uzupełnionym pismami z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.) oraz z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania przenośnych kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania przenośnych kas rejestrujących. Wniosek uzupełniono 27 grudnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz 16 stycznia 2014 r. o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem dwóch zarejestrowanych w urzędzie skarbowym mobilnych kas fiskalnych:

Wnioskodawca zamierza korzystać z mobilnych kas fiskalnych w innym, niż wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym miejscu, dla celów związanych z organizowanymi akcjami promocyjnymi połączonymi ze sprzedażą, imprezami okolicznościowymi itp.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w zgłoszeniu do urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego Spółka określiła charakter zgłaszanych kas fiskalnych, jako kasy stacjonarne oraz kasy mobilne i określiła miejsce ich używania. Wnioskodawca wskazał charakter tych prac i zaznaczył, że mogą być używane w bliżej nieznanych na ten moment miejscach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy obowiązujące przepisy nakładają na podatnika obowiązek informowania organów skarbowych, w których zarejestrowano mobilną kasę fiskalną, o każdorazowym jej użyciu w innym, niż wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym miejscu oraz o przewidywanym czasie jej używania.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujące przepisy nie nakładają na niego obowiązku informowania organów skarbowych o każdorazowym użyciu mobilnej kasy fiskalnej w innym, niż wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym kasy miejscu oraz o przewidywanym czasie jej używania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy art. 111 ust. 3a pkt 10 ustawy - podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem, rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

1.

złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

2.

dokonaniem fiskalizacji kasy.

Fiskalizacja dokonywana jest przez serwisanta kas przez jednokrotne i niepowtarzalne uaktywnienie trybu fiskalnego pracy kasy z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej podatnika (NIP) do pamięci fiskalnej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia).

Z zapisu § 13 ust. 5 rozporządzenia wynika, że w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Wzór zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 13 ust. 6 rozporządzenia).

Natomiast w myśl § 14 ust. 5 rozporządzenia - podatnik w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 14 ust. 6 rozporządzenia - w przypadku zmiany miejsca używania kasy podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy w zakresie określenia miejsca używania kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.

Jak wynika z § 14 ust. 7 rozporządzenia - zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.

Natomiast stosownie do treści § 8 ust. 1 rozporządzenia - paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP) (...).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest właścicielem dwóch zarejestrowanych w urzędzie skarbowym mobilnych kas fiskalnych: Spółka zamierza korzystać z mobilnych kas fiskalnych w innym, niż wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym miejscu, dla celów związanych z organizowanymi akcjami promocyjnymi połączonymi ze sprzedażą, imprezami okolicznościowymi itp. W zgłoszeniu do urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego Wnioskodawca określił charakter zgłaszanych kas fiskalnych, jako kasy stacjonarne oraz kasy mobilne i określiła miejsce ich używania. Spółka wskazała charakter tych prac i zaznaczyła, że mogą być używane w bliżej nieznanych na ten moment miejscach.

Wobec powyższego, jeśli w zgłoszeniu do urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego zakupionych kas i miejscu (adresie) ich używania oraz ich liczbie Wnioskodawca wskazał określone miejsce ich używania oraz wskazał na charakter tych kas i zaznaczył, że mogą one być używane w bliżej nieznanych mu na ten moment miejscu, Spółka nie będzie zobowiązana do informowania organów skarbowych o każdorazowym użyciu mobilnej kasy fiskalnej w innym, niż wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym kasy miejscu oraz o przewidywanym czasie jej używania. Istotnym jest, aby w przypadku kas używanych dla sprzedaży w miejscach niestałych - na paragonie znajdował się adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl