ILPP2/443-95/08-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-95/08-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 29 styczeń 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług związanych z dostawą towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług związanych z dostawą towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć w 2008 r. działalność polegającą na prowadzeniu aukcji samochodowych. W ramach prowadzonych aukcji Zainteresowany będzie występować w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz sprzedawcy samochodu. Podstawą współpracy między Wnioskodawcą a sprzedawcą samochodu będzie umowa agencyjna, na mocy której Zainteresowany posiadać będzie pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz sprzedawcy z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę. Wnioskodawca planuje, że sprzedającymi (dającymi zlecenie) będą także osoby prawne z siedzibą na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej, zarejestrowane jako podatnicy podatku od wartości dodanej (dalej także jako: Dostawca). Nabywcami licytowanych samochodów będą podmioty gospodarcze z siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług oraz dodatkowo zarejestrowane w Polsce jako podatnicy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, tak zwani podatnicy VAT-UE, posiadający numer identyfikacyjny VAT-UE (dalej także jako: Nabywca).

Licytację prowadzoną przez Zainteresowanego wygra ten podmiot, którego oferta zostanie wywołana trzykrotnie i nie zostanie zgłoszona nowa oferta z kolejnym postąpieniem (czyli z wyższą ceną). W rezultacie podmiot taki otrzyma przybicie, a wszystkie płatności staną się dla tego podmiotu natychmiast wymagalne. Prawo własności samochodu przejdzie na ten podmiot po zapłaceniu ceny. Po zakończeniu licytacji podmiot taki będzie zobowiązany do podpisania umowy sprzedaży samochodu. Umowę sprzedaży, jak wskazano, zawierać będzie Wnioskodawca, działając w imieniu i na rzecz Dostawcy, jako jego pełnomocnik. W razie niewylicytowania danego samochodu Dostawca będzie zobowiązany do odbioru tego samochodu w terminie dwóch dni od dnia otrzymania zawiadomienia przez Zainteresowanego.

Z tytułu usługi wykonanej na rzecz Dostawcy mającego siedzibę w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, Wnioskodawca będzie otrzymywał należne wynagrodzenie w wysokości 2 % wylicytowanej ceny sprzedanego auta. Niezależnie od powyższego wynagrodzenia wykona on na rzecz Dostawcy także inne usługi, np.: usługę przyjęcia samochodu na aukcję, usługi parkowania, usługi mycia samochodu.

Samochód wstawiony na aukcję przez Dostawcę pozostanie jego własnością aż do momentu przybicia w trakcie licytacji i zapłaty przez nabywcę ceny sprzedaży. Dopiero w tym momencie Nabywca nabędzie prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel. Wcześniej, to znaczy przed przybiciem i zapłaceniem ceny sprzedaży prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przysługuje wyłącznie Dostawcy, nie przysługuje natomiast ani Nabywcy ani Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa pośrednictwa w sprzedaży samochodu, wykonana przez Zainteresowanego w imieniu i na rzecz Dostawcy jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też podatkiem od wartości dodanej w kraju siedziby nabywcy tej usługi, to jest w kraju siedziby Dostawcy, a pozostałe usługi (przyjęcie na aukcję, parkowanie) będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa pośrednictwa w sprzedaży samochodu wykonana przez niego w imieniu i na rzecz Dostawcy z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej, co do zasady jest usługą związaną z dostawą towaru (sprzedażą samochodu). Oznacza to, że na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem opodatkowania takiej usługi jest miejsce dokonania dostawy. Ustawodawca nie określił co należy rozumieć przez "miejsce dokonania dostawy": czy jest to miejsce dostawy w rozumieniu art. 22 ustawy o podatku od towarów i usług (w takim wypadku miejscem dokonania dostawy byłby kraj, w którym samochód znajdował się w momencie rozpoczęcia transportu do Polski celem wystawienia na aukcji), czy też jest to miejsce faktycznego dokonania dostawy - a więc miejsce, gdzie nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (w takim wypadku miejscem dokonania dostawy byłaby Polska). W zależności więc od sposobu interpretacji różne będzie miejsce wykonania i opodatkowania usługi pośrednictwa.

Wnioskodawca uważa, że użycie określenia "miejsce dokonania dostawy" nie jest tożsame z określeniem "miejsce dostawy" z art. 22 ustawy. Gdyby tak było, to ustawodawca użyłby w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy określenia " miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dostawy towarów". Skoro zaś użył określenia "miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów", to znaczy, że miejscem świadczenia będzie Polska jako miejsce dokonania dostawy samochodu.

W razie jednak, gdyby Dostawca samochodu, który będzie nabywcą usługi pośrednictwa wykonanej przez Zainteresowanego, podał dla tej czynności (usługi) świadczącemu usługę (czyli Wnioskodawcy) numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług ma miejsce świadczenie usługi (czyli innym niż Polska), to miejscem świadczenia usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Wynika to z art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie: jeśli tylko Dostawca poda swój numer identyfikacyjny spełniający ww. wymogi, to dla omawianej usługi pośrednictwa w sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz Dostawcy, Zainteresowany będzie mógł wystawić fakturę na Dostawcę bez podatku od towarów i usług, z adnotacją, że podatek ten rozliczy Dostawca jako nabywca usługi pośrednictwa.

Pozostałe usługi wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Dostawcy, np.: usługa przyjęcia samochodu na aukcję, usługa parkowania, usługa mycia samochodu - będą opodatkowane na zasadach ogólnych, to jest w Polsce jako kraju siedziby usługodawcy.

Zainteresowany zwraca uwagę, że system organizacji sprzedaży i jej opodatkowania jaki opisano w stanie faktycznym i stanowisku Wnioskodawcy jest korzystny dla Skarbu Państwa. Przejrzystość stosowanych procedur sprawia, że rozliczenie podatków nastąpi w sposób prawidłowy i spójny.

Zdaniem Zainteresowanego, na gruncie podatku od towarów i usług sam przywóz do Polski samochodu przez podmiot wynajęty przez Dostawcę celem wstawienia na aukcję, nie będzie jeszcze stanowił wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie spełniona zostanie niezbędna przesłanka zawarta w słowach "towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju". W momencie przywozu do Polski danego samochodu wcale nie jest przesądzone, że samochód ten jako towar będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Dostawcę jako podatnika na terytorium kraju. Sformułowanie "towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju" oznacza, że musiałoby chodzić o czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski przez Dostawcę, działającego jako podatnika podatku od towarów i usług. Tymczasem sprzedaż samochodu wystawionego na aukcję spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonaną przez Dostawcę na rzecz Nabywcy. Z punktu widzenia Nabywcy jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, jakim jest samochód wylicytowany na aukcji. W rezultacie sam przywóz samochodu jest neutralny w podatku od towarów i usług, dopiero przybicie i zapłata ceny sprzedaży wylicytowanego samochodu sprawiają, że spełniona zostanie przesłanka do opodatkowania takiego nabycia przez Nabywcę, jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w rozumieniu art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, zaakceptowanie przez organy podatkowe poprawności opisanego systemu rozliczeń podatkowych, umożliwi wdrożenie systemu sprzedaży aukcyjnej samochodów i zagwarantuje Skarbowi Państwa szerokie wpływy podatkowe z tytułu akcyzy naliczonej i regulowanej przez Nabywcę od wartości odzwierciedlającej wartość rynkową zakupionego samochodu. Wynika to z faktu, że nabycie samochodu w trybie aukcyjnym sprawia, że wylicytowana cena odpowiadać będzie uwarunkowaniom rynkowym i udokumentowana zostanie fakturą VAT wystawioną przez Dostawcę, która to faktura będzie podstawą do rozliczenia się przez Nabywcę, w podatku akcyzowym oraz w podatku od towarów i usług - z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. Jak widać z powyższej argumentacji, podatkowa kwalifikacja nabycia samochodu na aukcji organizowanej przez Zainteresowanego jest spójna i korzystna dla interesów fiskalnych Skarbu Państwa. Obowiązki podatkowe z tytułu nabycia samochodu spoczywają na Nabywcy, a on nie ma możliwości zaniżania podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym i podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że jego rola jest istotna i ważna dla Skarbu Państwa. Mając powyższe na uwadze prosi o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania zawarte we wniosku oraz o potwierdzenie prawidłowości kwalifikacji podatkowych skutków aukcji, które Zainteresowany zamierza organizować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państwa członkowskich. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług z uwagi na ich charakter. Tak też jest w przypadku usług wykonywanych przez pośredników.

W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

Przytaczając art. 28 ust. 6 ustawy, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca występować będzie w charakterze pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz Dostawcy z innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej, w związku z dostawami jego towarów. Działania podejmowane przez Zainteresowanego w ramach świadczonych usług pośrednictwa zmierzać będą do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy Dostawcą z poza kraju a Nabywcą. Również jego wynagrodzenie będzie uzależnione od wysokości sprzedaży dokonanej przez Dostawcę na terytorium kraju w odniesieniu do towarów, przy dostawie których Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż czynności, których dokonywać będzie Dostawca, mający siedzibę na terytorium innego kraju członkowskiego, spełniać będą przesłanki, aby rozpoznać u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, tj.: dokonuje przemieszczenia własnych towarów bez przenoszenia prawa do rozporządzania nimi, gdyż w momencie tego przemieszczenia nie zna ostatecznego odbiorcy swojego towaru.

Miejsce dokonania przedmiotowej dostawy, uznanej za czynność odpłatnej dostawy towaru na terytorium kraju, jest miejsce ustalane zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z treści tego przepisu wynika, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. W przedmiotowej sprawie będzie to terytorium kraju.

Reasumując, miejscem świadczenia wykonywanej przez Zainteresowanego usługi pośrednictwa związanej bezpośrednio z dostawą towarów, której miejscem dokonania będzie Polska, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, będzie terytorium kraju.

Jednakże, gdy nabywca usługi, zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, poda świadczącemu usługę pośrednictwa numer identyfikacji podatkowej nadany nabywcy w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż Polska, miejscem świadczenia usług pośrednictwa będzie państwo członkowskie, którego numerem identyfikacji posłużył się nabywca usług pośrednictwa.

Wnioskodawca świadczy także na rzecz Dostawcy inne usługi, np.: usługę przyjęcia samochodu na aukcję, usługi parkowania, usługi mycia samochodu. W odniesieniu do ww. usług, zastosowanie znajdzie cytowany już art. 27 ust. 1 ustawy, z którym zgodne jest także stanowisko Zainteresowanego. Miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, w związku z czym usługi te opodatkowane będą podatkiem od towarów i usług na terenie Polski.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności określenia czynności dokonywanych przez kontrahentów spoza terytorium kraju.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej obowiązku rozliczenia podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. Kwestie dotyczące obowiązku rozliczenia podatku akcyzowego zostaną rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl