ILPP2/443-935/11-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-935/11-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Okręg w L., przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Okręg Związku jest jednostką terenową Związku (...).

Związek jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce.

Zgodnie z § 2 pkt 2 statutu, Związek posiada osobowość prawną oraz na podstawie § 3 pkt 3 statutu, osobowość prawną posiadają także jego okręgi, jako terenowe jednostki.

Podstawą prawną działania Związku jest:

a.

ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z 1989 r. z późn. zm.),

b.

ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z 2005 r. z późn. zm.),

c.

ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 89, poz. 889 z 1996 r. z późn. zm.),

d.

ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z 2003 r. z późn. zm.),

e.

statut Związku.

Zgodnie z § 52 statutu Związku, Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Związku, powoływaną uchwałą Zarządu Okręgu, która określa teren działania, minimalną liczbę członków i zakres sprawowanej opieki nad wodami.

Związek skupia X okręgów.

Majątek Z, zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach oraz postanowieniami statutu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz dochodów z własnej działalności. Celem Związku oraz Okręgów Z, w tym Okręgu w L., jest między innymi organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich, organizowanie kwalifikowanego sportu wędkarskiego, użytkowanie wód (w tym zarybianie), działania na rzecz ochrony przyrody, edukacja wędkarska (również wśród dzieci i młodzieży), prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską.

Dla realizacji tych celów okręg Z w L. nabywa i użytkuje wody, na których prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką, prowadzi egzaminy na kartę wędkarską oraz w inny sposób upowszechnia sport wędkarski, organizuje współzawodnictwo sportowe oparte o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych oraz organizuje zawody wędkarskie.

Wszystkie te przedsięwzięcia stanowią działalność statutową i zostały wymienione w § 6 i 7 statutu Związku, który jest wiążący zarówno dla całego Związku, jak i dla Okręgów.

Członkowie Związku muszą mieć ukończone 16 lat, znać i uznawać statut Związku oraz uiszczać wymagane składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Dzięki tym składkom, płatnym do 30 kwietnia każdego roku, stowarzyszenie może finansować zadania wynikające ze statutu.

Działalność Z w L. nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Okręg Związku w L. jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT (art. 96 ust. 4 ustawy).

Okręg Związku w L. prowadzi działalność w oparciu o preliminarz wpływów i wydatków.

Podstawowymi wpływami są:

1.

Składka członkowska ogólnokrajowa; okręgowa i okresowa, umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie Infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.

2.

Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg Z w L. świadczy na rzecz osób zrzeszonych i niezrzeszonych następujące usługi:

* sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)). Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.

3.

Okręg Z pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny Związku, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień.

W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg L. z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.

4.

Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe.

Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.

5.

Opłaty za egzamin na kartę wędkarską.

Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.

6.

Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.

7.

Przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.

8.

Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Z jest jednocześnie związkiem sportowym).

9.

Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, sporadycznie osobom fizycznym.

Usługi statutowe Z w L. wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.00. Obecnie usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0; usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00 kwalifikuje się do 93.12.10.0.

Wszystkie usługi świadczone przez Z w L. są usługami świadczonymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników zryczałtowanych, z wyjątkiem pozycji 7 "opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę".

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że zapłata za wykonane usługi następuje w formie bezgotówkowej (za pośrednictwem: poczty lub na rachunek bankowy), a także dokonywane są wpłaty gotówkowe (w małym zakresie). Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakich konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Sprzedaż których usług świadczonych przez Okręg będzie musiała być ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą, dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie, nie ma obowiązku ewidencjonowania jej wpływów za pomocą kasy fiskalnej (pozycja 1). Wpisowe i opłata za legitymację, sprzedaż regulaminów, statutów, jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków, opłaty za egzaminy, za wędkowanie na łowiskach specjalnych, przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z, opłaty na organizację zawodów sportowych (pozycje 2b, 2c, 2d, 3, 4, 5, 6, 7, 8) - podlegają zwolnieniu z obowiązku stosowania kas fiskalnych oraz nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zdaniem Okręgu Z w L. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, przy zastosowaniu kas rejestrujących (jeżeli wpłata dokonana jest gotówką do kasy) następujące obroty:

- sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. podlegające regulacjom ustawy.

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Zwolnienie przedmiotowe zwalnia z ewidencjonowania tylko określone towary lub czynności (§ 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), natomiast zwolnienie podmiotowe zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności (§ 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c oraz § 3 ww. rozporządzenia).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Związek jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce.

Zgodnie z § 2 pkt 2 statutu, Związek posiada osobowość prawną oraz na podstawie § 3 pkt 3 statutu, osobowość prawną posiadają także jego okręgi, jako terenowe jednostki.

Działalność Z w L. nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Podstawowymi wpływami są:

1.

Składka członkowska ogólnokrajowa; okręgowa i okresowa, umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie Infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.

2.

Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg Z w L. świadczy na rzecz osób zrzeszonych i niezrzeszonych następujące usługi:

* sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)). Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.

3.

Okręg Z pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny Związku, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień.

W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg L. z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.

4.

Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe.

Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.

5.

Opłaty za egzamin na kartę wędkarską.

Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.

6.

Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.

7.

Przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.

8.

Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Z jest jednocześnie związkiem sportowym).

9.

Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, sporadycznie osobom fizycznym.

Usługi statutowe Z w L. wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.00. Obecnie usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0; usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00 kwalifikuje się do 93.12.10.0.

W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 31 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 94 (PKWiU z 2008 r.) - usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r.

Zatem jak wynika z opisu sprawy podstawowymi wpływami Zainteresowanego są różnego rodzaje składki i opłaty. Ponadto dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Wnioskodawca świadczy na rzecz osób zrzeszonych i niezrzeszonych również usługi reklamy np. przy organizacji imprez sportowych (PKWiU 73.11.12), pobyt w stanicach wędkarskich (PKWiU 55.20.1) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu, sprzedaż usług: wynajem środków pływających (PKWiU 77.34.10.0) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu oraz sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0). Jednakże ostatecznie usługi statutowe Zainteresowany sklasyfikował pod PKWiU 94.99.19.0.

Wobec powyższego, świadczone przez Związek usługi statutowe klasyfikowane do PKWiU 94 jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie będą mogły być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że niektóre z wymienionych we wniosku czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, a część na rzecz innych okręgów Z posiadających osobowość prawną. Zapłata za świadczenie usług następuje w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.

Zatem, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, Związek jedynie w odniesieniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązany będzie prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast nie będzie podlegała ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż na rzecz innych okręgów Z.

Ponadto, w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła 2)

- przy czym:

* 2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z treści wniosku wynika jednak, iż w rozpatrywanej sprawie, mogą wystąpić sytuacje, w których zapłata za świadczone przez Związek usługi następować będzie w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W świetle przytoczonych przepisów, Związek będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia, z tytułu świadczenia usług przez organizacje członkowskie. Nie jest ważne w tym momencie, w jaki sposób dochodzi do uregulowania należności, tj. czy zapłata następuje za pośrednictwem banku, czy też gotówką w kasie.

Wobec powyższego należy uznać, iż Zainteresowany świadcząc usługi statutowe, jak również każde inne, za które otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana będzie gotówką w kasie, Związek będzie miał obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług (z wyłączeniem usług statutowych), gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Natomiast usługi statutowe na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania świadczonych usług oraz zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wydano odrębne rozstrzygnięcia z dnia 13 września 2011 r. nr ILPP2/443-935/11-2/AD i ILPP2/443-935/11-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl