ILPP2/443-935/11-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-935/11-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do opłat wpisowych, opłat za wydanie legitymacji członkowskich, dobrowolnych darowizn oraz z tytułu sprzedaży ryb,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałych wymienionych we wniosku czynności.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Okręg Związku jest jednostką terenową Związku (...).

Związek jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce.

Zgodnie z § 2 pkt 2 statutu, Związek posiada osobowość prawną oraz na podstawie § 3 pkt 3 statutu, osobowość prawną posiadają także jego okręgi, jako terenowe jednostki.

Podstawą prawną działania Związku jest:

a.

ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z 1989 r. z późn. zm.),

b.

ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z 2005 r. z późn. zm.),

c.

ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 89, poz. 889 z 1996 r. z późn. zm.),

d.

ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z 2003 r. z późn. zm.),

e.

statut Związku.

Zgodnie z § 52 statutu Związku, Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Związku, powoływaną uchwałą Zarządu Okręgu, która określa teren działania, minimalną liczbę członków i zakres sprawowanej opieki nad wodami.

Związek skupia X okręgów.

Majątek Z, zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach oraz postanowieniami statutu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz dochodów z własnej działalności. Celem Związku oraz Okręgów Z, w tym Okręgu w L., jest między innymi organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich, organizowanie kwalifikowanego sportu wędkarskiego, użytkowanie wód (w tym zarybianie), działania na rzecz ochrony przyrody, edukacja wędkarska (również wśród dzieci i młodzieży), prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską.

Dla realizacji tych celów okręg Z w L. nabywa i użytkuje wody, na których prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką, prowadzi egzaminy na kartę wędkarską oraz w inny sposób upowszechnia sport wędkarski, organizuje współzawodnictwo sportowe oparte o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych oraz organizuje zawody wędkarskie.

Wszystkie te przedsięwzięcia stanowią działalność statutową i zostały wymienione w § 6 i 7 statutu Związku, który jest wiążący zarówno dla całego Związku, jak i dla Okręgów.

Członkowie Związku muszą mieć ukończone 16 lat, znać i uznawać statut Związku oraz uiszczać wymagane składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Dzięki tym składkom, płatnym do 30 kwietnia każdego roku, stowarzyszenie może finansować zadania wynikające ze statutu.

Działalność Z w L. nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Okręg Związku w L. jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT (art. 96 ust. 4 ustawy).

Okręg Związku w L. prowadzi działalność w oparciu o preliminarz wpływów i wydatków.

Podstawowymi wpływami są:

1.

Składka członkowska ogólnokrajowa; okręgowa i okresowa, umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie Infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.

2.

Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg Z w L. świadczy na rzecz osób zrzeszonych i nie zrzeszonych następujące usługi:

* sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)). Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.

3.

Okręg Z pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny Związku, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień.

W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg L. z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.

4.

Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe.

Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.

5.

Opłaty za egzamin na kartę wędkarską.

Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.

6.

Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.

7.

Przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.

8.

Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Z jest jednocześnie związkiem sportowym).

9.

Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, sporadycznie osobom fizycznym.

Usługi statutowe Z w L. wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.00. Obecnie usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0; usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00 kwalifikuje się do 93.12.10.0.

Wszystkie usługi świadczone przez Z w L. są usługami świadczonymi na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników zryczałtowanych, z wyjątkiem pozycji 7 "opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę".

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że zapłata za wykonane usługi następuje w formie bezgotówkowej (za pośrednictwem: poczty lub na rachunek bankowy), a także dokonywane są wpłaty gotówkowe (w małym zakresie). Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakich konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które usługi świadczone przez Związek będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą, dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie, nie ma obowiązku ewidencjonowania jej wpływów za pomocą kasy fiskalnej (pozycja 1). Wpisowe i opłata za legitymację, sprzedaż regulaminów, statutów, jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków, opłaty za egzaminy, za wędkowanie na łowiskach specjalnych, przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z, opłaty na organizację zawodów sportowych (pozycje 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) - podlegają zwolnieniu z obowiązku stosowania kas fiskalnych oraz nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Okręgu Z w L. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy zastosowaniu kas rejestrujących (jeżeli wpłata dokonana jest gotówką do kasy) następujące obroty:

* sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania usług uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do opłat wpisowych, opłat za wydanie legitymacji członkowskich, dobrowolnych darowizn oraz z tytułu sprzedaży ryb,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałych wymienionych we wniosku czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy, stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka ryczałtowego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l), wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nie nastawione na osiąganie zysków mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskimi, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj "odpłatności" (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, iż wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. W ocenie organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkich rodzajów składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką terenową Związku.

Majątek Z w L., zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach oraz postanowieniami statutu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz dochodów z własnej działalności. Celem Związku oraz Okręgów Z, w tym Okręgu w L., jest między innymi organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich, organizowanie kwalifikowanego sportu wędkarskiego, użytkowanie wód (w tym zarybianie), działania na rzecz ochrony przyrody, edukacja wędkarska (również wśród dzieci i młodzieży), prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską.

Dla realizacji tych celów okręg Z w L. nabywa i użytkuje wody, na których prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką, prowadzi egzaminy na kartę wędkarską oraz w inny sposób upowszechnia sport wędkarski, organizuje współzawodnictwo sportowe oparte o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych oraz organizuje zawody wędkarskie.

Wszystkie te przedsięwzięcia stanowią działalność statutową i zostały wymienione w § 6 i 7 statutu Związku, który jest wiążący zarówno dla całego Związku, jak i dla Okręgów.

Członkowie Związku muszą mieć ukończone 16 lat, znać i uznawać statut Związku oraz uiszczać wymagane składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Dzięki tym składkom, płatnym do 30 kwietnia każdego roku, stowarzyszenie może finansować zadania wynikające ze statutu.

Działalność Z w L. nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Okręg Związku w L. jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT (art. 96 ust. 4 ustawy).

Okręg Związku w L. prowadzi działalność w oparciu o preliminarz wpływów i wydatków.

Podstawowymi wpływami są:

1.

Składka członkowska ogólnokrajowa; okręgowa i okresowa, umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie Infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.

2.

Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg Z w L. świadczy na rzecz osób zrzeszonych i nie zrzeszonych następujące usługi:

* sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)). Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.

3.

Okręg Z pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny Związku, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień.

W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg L. z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.

4.

Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe.

Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.

5.

Opłaty za egzamin na kartę wędkarską.

Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.

6.

Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.

7.

Przepływy dochodów pomiędzy okręgami Z - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.

8.

Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Z jest jednocześnie związkiem sportowym).

9.

Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, sporadycznie osobom fizycznym.

Ustosunkowując się do powyższego w pierwszej kolejności zauważyć należy, pobierane opłaty należy podzielić na takie, które są związane z funkcjonowaniem stowarzyszenia jako struktury określonego podmiotu prawnego oraz takie opłaty lub składki, z którymi wiąże się określone świadczenie wzajemne. Przy ustalaniu charakteru pobranej kwoty znaczenie ma także cel, na który zostanie ona przeznaczona przez stowarzyszenie. Jeżeli opłata lub składka nie jest przeznaczona na utrzymanie struktury stowarzyszenia (np. kosztów utrzymania siedziby), lecz nabywa się za to rzeczy lub obiekty (zwiększanie liczebności łowisk lub zarybianie akwenów celem zwiększenia liczby ryb), z których następnie mogą swobodnie korzystać członkowie stowarzyszenia, to mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, jak przy odpłatnej usłudze.

Mając na względzie opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że w przypadku, gdy w zamian za uiszczanie składek członkowskich, członek Związku otrzymuje na terenie okręgu przynależnego Wnioskodawcy prawo do wędkowania, składki te w istocie stanowić będą w tej części opłatę za możliwość wędkowania na określonych zasadach. W tym przypadku można bowiem uznać, że składka na rzecz Wnioskodawcy ma charakter zapłaty za usługę (udostępnienie wód), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi organizacji Wnioskodawcy (możliwość wędkowania).

A zatem w zakresie, w jakim można składkom członkowskim przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Powyższe odnosi się również do jednorazowych opłat pobieranych od nowo wstępujących członków, tzw. wpisowego oraz dokonywanych przez członków Z wpłat dobrowolnych, które są dobrowolnymi darowiznami wpłacanymi przez wędkarzy na dodatkowe zarybianie lub organizację zawodów wędkarskich. Dobrowolne wpłaty członków na zarybianie zbiorników czy organizowanie zawodów sportowych nie będą stanowiły świadczenia usług bowiem podmioty dokonujące ww. wpłat nie mają bezpośredniego wpływu na ilość i wartość świadczeń w postaci zarybiania lub organizacji zawodów sportowych.

Z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 z późn. zm.) wynika, że amatorski połów ryb może uprawiać osoba posiadająca dokument uprawniający do takiego połowu, zwany "kartą wędkarską" lub "kartą łowiectwa podwodnego", a jeżeli połów ryb odbywa się w wodach uprawnionego do rybactwa - posiadająca ponadto jego zezwolenie.

Stosownie do art. 7 ust. 8 ww. ustawy, uprawniony do rybactwa za wydane zezwolenie na uprawianie amatorskiego połowu ryb może pobierać opłatę w wysokości przez siebie ustalonej.

Z kolei z art. 7 ust. 7 powołanej ustawy stanowi, iż za wydanie karty wędkarskiej i karty łowiectwa podwodnego pobiera się opłatę, której wysokość powinna odpowiadać kosztom jej wydania.

W myśl art. 7 ust. 7a cyt. ustawy, uprawniona do powołania komisji egzaminacyjnej (egzamin ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb celem uzyskania karty wędkarskiej) jest organizacja społeczna, której statutowym celem jest działanie na rzecz ochrony ryb oraz rozwoju amatorskiego połowu ryb, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 21 pkt 2. Za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia.

Zauważyć należy także, że zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o rybactwie śródlądowym, kto dokonując amatorskiego połowu ryb:

a.

nie posiada przy sobie karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego lub używa tej karty mimo sądowego orzeczenia o odebraniu karty wędkarskiej lub karty łowiectwa podwodnego,

b.

nie posiada zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, bądź nie stosuje się do warunków zezwolenia lub nie prowadzi rejestru amatorskiego połowu ryb, jeżeli zezwolenie zobowiązuje do jego prowadzenia

- podlega karze grzywny alko karze nagany.

Zatem wykupienie zezwolenia na amatorski połów ryb jest, pod rygorem kary, obowiązkowe dla każdego, kto takiego połowu chce dokonać.

Zezwolenie wydawane przez uprawnionego do rybactwa na amatorski połów ryb, stanowi zatem z prawnego punktu widzenia umowę cywilnoprawną, na mocy której, za określoną odpłatnością, użytkownik udziela zgody na dokonywanie amatorskiego połowu ryb na wodach przez siebie użytkowanych na zasadach określonych w warunkach zezwolenia.

Nie będą zatem podlegać regulacjom przepisów ustawy o podatku VAT, wnoszone opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Obowiązek ich wystawienia, ze względu na prawo kontroli przynależności do związku, oraz pokrycie taką opłatą jedynie kosztów produkcji legitymacji przesądza o braku obowiązku w tym przypadku zastosowania przepisów ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będą natomiast wnoszone opłaty za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską. Bowiem zgodnie z art. 7 ust. 7a ustawy o rybactwie śródlądowym, za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia. Z tych też względów, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Również będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT opłaty na wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie. W ww. przypadku występuje bowiem sytuacja, gdy wnoszone opłaty stanowić będą wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Dotyczy to zarówno członków zrzeszonych jak i osób nie zrzeszonych.

Opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnianie wód członkom, którzy wykupili składkę członkowską w okręgu, który wnosi daną opłatę oraz opłaty za wędkowanie dla osób nie zrzeszonych podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT. W ww. przypadkach występuje bowiem sytuacja, gdy wnoszone opłaty stanowić będą wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Zatem, przedmiotowe opłaty będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei organizując zawody i pobierając z tego tytułu opłaty startowe Wnioskodawca ma na celu popularyzację i upowszechnienie sportu jakim jest wędkarstwo. Niewątpliwie należy uznać, iż ww. opłaty mają związek ze świadczeniem usług ściśle związanych ze sportem wędkarskim. Tym samym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w przedmiocie obrotów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę: ze sprzedaży druków, regulaminów Z, proporczyków i innych gadżetów, jak również ze sprzedaży ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa stwierdzić należy, iż w tym zakresie dochodzi do odpłatnej dostawy towarów, która w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie:

* składka członkowska ogólnokrajowa i okręgowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* jednorazowa opłata pobierana od nowo wstępujących członków, tzw. wpisowe - nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,

* opłaty pobierane za wydanie legitymacji członkowskiej - nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,

* wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny) - nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,

* sprzedaż druków, regulaminów Z, proporczyków i innych gadżetów - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT,

* opłaty za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT,

* opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie wnoszone przez członków jak i osoby nie zrzeszone - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT,

* opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi Z, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi dana opłatę - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT,

* opłaty za wędkowanie dla osób nie zrzeszonych w Z - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT,

* opłaty startowe - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT,

* sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności wysokości opodatkowania ewentualnie zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania świadczonych usług. Natomiast w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wydano odrębne rozstrzygnięcia z dnia 13 września 2011 r. nr ILPP2/443-935/11-3/AD oraz ILPP2/443-935/11-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl