ILPP2/443-92/12-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-92/12-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 marca 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany rozpoczął działalność z dniem 1 lipca 2011 r., i od tego czasu cała sprzedaż usług odbywała się przy zastosowaniu kas rejestrujących (bez korzystania ze zwolnienia z rejestracji sprzedaży poprzez kasy fiskalne).

W związku z ograniczeniami ilości wejść umożliwiającymi zwiedzanie (rezerwat), podyktowanymi przepisami ochrony przyrody, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów-turystów z Polski i z całej Europy podążając z "duchem czasu" informatyzacji Zainteresowany wprowadził autoryzowany system rezerwacji i sprzedaży internetowej. Zainteresowana powołała się na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 rok (Dz. U. Nr 138) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, załącznik do niniejszego rozporządzenia poz. 37.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę sprzedaży internetowej może odbywać się bez zastosowania kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 rok (Dziennik Ustaw nr 138) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, załącznik do niniejszego rozporządzenia poz. 37 Zainteresowany stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie wymienione rozporządzenie, tzn. sprzedaż internetowa usług odbywać się może bez rejestracji sprzedaży na kasach fiskalnych, z jednoczesną pełną ewidencją sprzedaży w systemie oraz w raportach transakcji internetowych firmy "A". Ewidencja internetowej sprzedaży usług zapewnia pełną kontrolę sprzedaży i przychodów oraz odniesienia tej sprzedaży do określonej osoby fizycznej czy prawnej. Na podstawie wymienionych źródłowych raportów dokonywane będzie w spółce księgowanie przychodów, w tym rejestru VAT.

W związku z powyższym wydaje się uzasadnione stosowanie zwolnienia z rejestracji sprzedaży on-line na kasach rejestrujących (załącznik do rozp. Min. Finans. poz. 37).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wstawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Przy czym2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany rozpoczął działalność z dniem 1 lipca 2011 r., i od tego czasu cała sprzedaż usług odbywała się przy zastosowaniu kas rejestrujących (bez korzystania ze zwolnienia z rejestracji sprzedaży poprzez kasy fiskalne).

W związku z ograniczeniami ilości wejść umożliwiającymi zwiedzanie (rezerwat), podyktowanymi przepisami ochrony przyrody, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów-turystów z Polski i z całej Europy podążając z "duchem czasu" informatyzacji Zainteresowany wprowadził autoryzowany system rezerwacji i sprzedaży internetowej. Jak wskazał we wniosku Wnioskodawca sprzedaż internetowa usług odbywać się może bez rejestracji sprzedaży na kasach fiskalnych, z jednoczesną pełną ewidencją sprzedaży w systemie oraz w raportach transakcji internetowych firmy "A". Ewidencja internetowej sprzedaży usług zapewnia pełną kontrolę sprzedaży i przychodów oraz odniesienia tej sprzedaży do określonej osoby fizycznej czy prawnej. Na podstawie wymienionych źródłowych raportów dokonywane będzie w Spółce księgowanie przychodów, w tym rejestru VAT.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przypadku sprzedaży internetowej Wnioskodawca jako sprzedawca przyjmuje zapłatę za dokonane przez klientów zamówienia wyłącznie za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych. Każda transakcja dokonywana przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych. Ewidencja internetowej sprzedaży usług zapewnia pełną kontrolę sprzedaży i przychodów oraz odniesienia tej sprzedaży do określonej osoby fizycznej czy prawnej. Na podstawie wymienionych źródłowych raportów dokonywane będzie w spółce księgowanie przychodów, w tym rejestru VAT.

Tym samym zostanie spełniony warunek dotyczący formy zapłaty.

Reasumując, Zainteresowany, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w zakresie opłat za zakup biletów na wstęp, które są dokonywane przelewem w całości. Bowiem kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż przedmiotowe czynności wymienione zostały przez ustawodawcę w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. zwierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania oraz to, iż Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu usług świadczonych za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, za pomocą kasy rejestrującej.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania usług sprzedaży biletów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, za które cała zapłata następuje za pośrednictwem banku, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl