ILPP2/443-916/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-916/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W kwietniu 2014 r. Wnioskodawca (dalej: Parafia) złożył w siedzibie Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3 "Odnowa i rozwój wsi", ale przyczyniają się do osiągniecia celów tej Osi, objętego PROW 2007-2013, na realizację operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i w lipcu 2014 r. została podpisana umowa przyznania pomocy.

Operacja będąca przedmiotem dofinansowania jest w obecnym okresie realizowana. Następnym etapem będzie złożenie "Wniosku o płatność". Do wniosku o przyznanie pomocy Parafia złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazała VAT w kosztach kwalifikowanych. Wobec powyższego Parafia zobowiązana jest dołączyć do wniosku o płatność interpretację indywidualną wydaną przez właściwego dyrektora izby skarbowej.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i realizacja przedmiotowej operacji nie jest związana z wykonywaniem przez Parafię czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parafia nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), prowadzi jedynie działalność duszpasterską.

Po zakończeniu operacji inwestycja polegająca na wymianie uszkodzonych tynków budynku kościoła, malowaniu elewacji oraz wykonaniu obróbek blacharskich będzie stanowić własność Parafii i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Celem inwestycji jest ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie kompleksowego remontu elewacji budynku zabytkowego kościoła, a nie generowanie przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia, będąc podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku VAT, w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła".

Zdaniem Wnioskodawcy, choć posiada on NIP, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, tj. korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabywanych towarów i usług w ramach operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła".

Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez Parafię w Urzędzie Marszałkowskim Województwa został dołączony załącznik: "Oświadczenie o kwalifikowalności VAT", które Parafia niniejszym podtrzymuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Parafia) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.

Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, w ramach działania Osi 3 "Odnowa i rozwój wsi", objętego PROW 2007-2013, na realizację operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła".

Celem inwestycji jest ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie kompleksowego remontu elewacji budynku zabytkowego kościoła, a nie generowanie przychodów. Po zakończeniu operacji inwestycja polegająca na wymianie uszkodzonych tynków budynku kościoła, malowaniu elewacji oraz wykonaniu obróbek blacharskich będzie stanowić własność Parafii i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanej operacji nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pn. "Remont elewacji zabytkowego Kościoła".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl