ILPP2/443-912/11-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-912/11-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2011 r. o oryginał pełnomocnictwa dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi internetowy serwis aukcyjny transakcji on-line, w ramach którego organizowane są aukcje mające na celu zawieranie, zgodnie z zobowiązującym regulaminem, umów sprzedaży określonych towarów lub usług pomiędzy użytkownikami (dalej Serwis). Użytkownicy Serwisu to osoby/podmioty oferujące do sprzedaży/sprzedające towary lub usługi (dalej Sprzedający) oraz osoby/podmioty podejmujące działania zmierzające do nabycia/kupujące towary lub usługi oferowane przez Sprzedających (dalej Kupujący) - dalej zwani również jako Użytkownicy.

Spółka, co do zasady, za świadczone usługi związane z utrzymywaniem i udostępnianiem Serwisu pobiera wynagrodzenie. Wynagrodzenie Spółki stanowią przykładowo: opłaty za wystawienie towaru, bądź usługi na aukcji, prowizje od sprzedaży, opłaty za opcje dodatkowe przy wystawianiu towaru lub usługi. Opłaty i prowizje należne Spółce są pobierane zgodnie z cennikiem stanowiącym załącznik do regulaminu. Wszystkimi opłatami i prowizjami obciążani są zawsze Sprzedający.

Zdarzają się jednak sytuacje, gdy na wniosek Użytkownika Serwisu aukcjom przyznawany jest status "a (...)". Status taki mogą uzyskać aukcje, z których dochód jest przeznaczony na cel dobroczynny określony np. w statucie organizacji non profit lub na inną a (...) (np. zakup pomocy szkolnych dla dzieci z ubogich rodzin, sfinansowanie leczenia, wsparcie działalności organizacji ekologicznej).

Celem Wnioskodawcy jest, aby "a (...)" przeprowadzane były bez pobrania wynagrodzenia Spółki (w zakresie podstawowych usług związanych z wystawianiem aukcji) od Użytkowników. Użytkowników tych obowiązuje dokładnie taki sam regulamin, jak wszystkich pozostałych, a zatem (zgodnie z regulaminem) winni oni ponosić opłaty za wystawiane aukcje. Zwolnienie z opłat "a (...)" nie jest uwzględnione w regulaminie, a informacje o nich znajdują się na internetowych stronach serwisu w dziale "Pomoc".

Zgodnie z zapisami zawartymi w tym dziale nadanie statusu a (...) wymaga zgody Spółki. Po przyznaniu takiego statusu opłaty są naliczane przez Spółkę, a następnie, na wniosek Użytkownika, opłaty te są anulowane. Anulowanie opłat dotyczy tylko pewnych podstawowych usług (np. wystawienie aukcji, opcja "A", opcja "M" - umieszczenie małej fotografii przedmiotu aukcji na liście aukcji w danej kategorii, wystawienie przedmiotu na aukcję trwającą 14 dni). W zdecydowanej większości przypadków zobowiązania (z tytułu opłat, które zgodnie z zasadami a (...) podlegają anulowaniu) Użytkowników wobec Spółki "zerowane" są w miesiącu, w którym powstały. W takich przypadkach faktury nie są w ogóle wystawiane. Zdarzają się jednak sytuacje, że Wnioskodawca wystawia za świadczone usługi faktury VAT, które następnie są korygowane "do zera". Ostatecznie Spółka świadczy usługi bez wynagrodzenia (w części a (...), które korzystają tylko z podstawowych opcji, za które opłaty są anulowane).

Użytkownicy nie mają obowiązku informowania o tym, że wystawiane aukcje są a (...), ani informowania o tym, że Spółka nie pobiera za takie aukcje wynagrodzenia. Bardzo często Użytkownicy informują jednak w opisach aukcji, że są to a (...). Użytkownicy ci w opisach aukcji często składają podziękowania dla Serwisu za nieodpłatne wystawianie aukcji (lub wyrażają swoją wdzięczność za pomocą innych zwrotów grzecznościowych).

Spółka od nabywanych towarów i usług związanych ze świadczeniem powyższych usług odlicza naliczony podatek od towarów i usług.

Powyższe sytuacje miały miejsce w przeszłości, jak również występować będą w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone nieodpłatnie przez Spółkę są usługami świadczonymi dla celów jej działalności gospodarczej, a zatem zgodnie z przepisami Ustawy o VAT obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2011 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi były i są związane z działalnością gospodarczą Spółki, a zatem zgodnie z przepisami Ustawy o VAT obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2011 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z ogólnymi zasadami ustawy o VAT wyrażonymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Artykuł 8 ustawy o VAT zwiera również postanowienia wskazujące, że w określonych przypadkach za zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, opodatkowanym VAT, uznaje się pewne czynności wykonywane przez podatnika nieodpłatnie.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy zauważyć, iż w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, w związku z wykonywanymi przez nią nieodpłatnie świadczeniami w żadnym wypadku nie występuje "użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika".

Zatem nie będzie miał zastosowania cytowany powyżej art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Omawiane "a (...)" nie stanowią również nieodpłatnego świadczenia na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

Zatem opisane w stanie faktycznym udostępnianie Serwisu na "a (...)" podlegałyby opodatkowaniu VAT wyłącznie w sytuacji, gdyby uznać, że stanowi nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zdaniem Spółki, jednak takie klasyfikowanie omawianych świadczeń byłoby nieuprawnione.

W opinii Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne usługi świadczone w ramach a (...) są wykonywane dla celów jej działalności gospodarczej. Przede wszystkim usługi, które świadczy Spółka w przypadku "a (...)" w swojej naturze niczym nie różnią się od usług świadczonych w przypadku regularnych aukcji. Nadal rolą Spółki jest prowadzenie i udostępnianie internetowego serwisu aukcyjnego. Jest to więc nadal podstawowy zakres działalności gospodarczej Spółki.

Z kolei, celem umożliwienia Użytkownikom przeprowadzania nieodpłatnych "a (...)" jest wywieranie pozytywnego wrażenia na potencjalnych i aktualnych klientach oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako potrafiącej zrezygnować z własnych przychodów w sytuacjach, kiedy w grę wchodzą cele dobroczynne (np.: zakup pomocy szkolnych dla dzieci z ubogich rodzin, sfinansowanie leczenia, wsparcie działalności organizacji ekologicznej). Ponadto, już samo nazwanie aukcji "a (...)" wywołuje u Użytkowników pozytywne skojarzenie, co wpływa na pozytywny odbiór marki "B" przez Użytkowników.

Należy również wskazać, że dzięki a (...) pojawiają się o Spółce informacje na różnych stronach internetowych (blogi, strony dotyczące działalności organizacji pozarządowych itp.), które również wpływają na pozytywny odbiór marki "B". Ponadto, część Użytkowników umieszcza na swoich stronach internetowych informacje o wystawianych przez siebie a (...), co również wpływa na pozytywny odbiór marki.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że nieodpłatne świadczenie usług w postaci wystawianych nieodpłatnie a (...) jest wykonywane do celów jej działalności gospodarczej. Jest bowiem wykonywane w celu budowania/wzmacniania pozytywnego wizerunku Spółki. To z kolei potencjalnie przekłada się na wzrost zaufania Użytkowników do marki "B" i serwisu aukcyjnego Spółki, a co za tym idzie, na wzrost liczby Użytkowników i dalszy rozwój działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zdanie podobne do stanowiska Wnioskodawcy wyraził m.in. Adam Bartosiewicz i Ryszard Kubacki w komentarzu do ustawy o VAT. Zdaniem autorów "jeżeli świadczone grzecznościowo nieodpłatne usługi wykonywane są zmyślą, z zamiarem wywarcia dobrego wrażenia na kontrahentach, zbudowania pozytywnego wizerunku etc., to wówczas mają związek z prowadzoną działalnością i jako takie nie podlegają opodatkowaniu. Nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności nie podlega bowiem opodatkowaniu". Komentarz został wprawdzie przygotowany w odniesieniu do brzmienia omawianego przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT przed dniem 1 kwietnia 2011 r. jednak, zdaniem Spółki, sentencja ta znajduje w pełni zastosowanie również do omawianej sytuacji i jej oceny w kontekście obecnego brzmienia tego przepisu. Zmiany bowiem w omawianym zakresie (tj. objęcie opodatkowaniem "nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika" w miejsce "nieodpłatnego świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa" miało jedynie na celu ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, że "Za odpłatne świadczenie usług uznaje się (...) nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika (...) do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa" należy, zdaniem Spółki, traktować jako raczej doprecyzowujące i nie zmieniające w sposób kluczowy podstawowej wykładni omawianego przepisu.

Spółka pragnie również wskazać, iż w bieżącym roku przejęła w trybie art. 492 Kodeksu Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037) spółkę "C" Sp. z o.o., która w analogicznym stanie faktycznym, otrzymała interpretację potwierdzającą, że świadczone przez nią usługi były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa/działalnością gospodarczą i nie podlegały opodatkowaniu VAT - sygn. ILPP1/443-1291/02-2/MT.

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią nieodpłatnie usługi (udostępnianie Serwisu internetowego na "a (...)") są usługami związanymi z działalnością gospodarczą i jako takie, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi internetowy serwis aukcyjny transakcji on-line, w ramach którego organizowane są aukcje mające na celu zawieranie umów sprzedaży określonych towarów lub usług pomiędzy użytkownikami. Spółka za świadczone usługi związane z utrzymaniem i udostępnianiem serwisu pobiera wynagrodzenie, na które składają się m.in. opłaty za wystawienie towaru, bądź usługi, prowizje od sprzedaży, opłaty za opcje dodatkowe przy wystawianiu towaru, bądź usługi. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy na wniosek Użytkownika serwisu aukcjom przyznawany jest status "a (...)" - status taki mogą uzyskać aukcje, z których dochód jest przeznaczony na cel dobroczynny określony np. w statucie organizacji non profit lub inną a (...) (np.: zakup pomocy szkolnych dla dzieci z ubogich rodzin, sfinansowanie leczenie, wsparcie organizacji ekologicznej). Celem Zainteresowanego jest, aby "a (...)" przeprowadzone były bez pobrania wynagrodzenia Spółki od Użytkowników - ostatecznie Zainteresowany świadczy usługi bez wynagrodzenia (w części a (...), które korzystają tylko z podstawowych opcji, za które opłaty są pobierane).

Użytkownicy bardzo często informują w opisach aukcji o tym, że Spółka nie pobiera za takie aukcje wynagrodzenia, składają Spółce podziękowania za nieodpłatne wystawienie aukcji. Jak wskazał Wnioskodawca, celem umożliwienia Użytkownikom przeprowadzenia nieodpłatnych "a (...)" jest wywieranie pozytywnego wrażenia na potencjalnych i aktualnych klientach oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako potrafiącej zrezygnować z własnych przychodów w sytuacjach, w których w grę wchodzą cele dobroczynne. Dzięki "a (...)" pojawiają się o Wnioskodawcy informacje na różnych stronach internetowych (blogi, strony dotyczące działalności organizacji pozarządowych itp.), które również wpływają na pozytywny odbiór marki "B". Zdaniem Zainteresowanego, świadczone przez niego na rzecz Użytkowników serwisu nieodpłatne usługi świadczone w ramach a (...) są wykonywane dla celów jego działalności.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, iż czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem, wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, w ramach podstawowego zakresu działalności gospodarczej, umożliwia Użytkownikom przeprowadzenie na portalu internetowym "a (...)", którą to czynność wykonuje nieodpłatnie - nie pobiera wynagrodzenia. Niewątpliwie świadczone przez Spółkę nieodpłatne usługi w ramach a (...) są wykonywane dla celów jej działalności gospodarczej. Bowiem celem organizowania tych akcji jest wywieranie pozytywnego wrażenia na potencjalnych i aktualnych klientach, natomiast informacje na różnych stronach internetowych (blogi, strony dotyczące działalności organizacji pozarządowych itp.) wpływają na pozytywny odbiór marki "B", co w konsekwencji może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży Spółki. A zatem, wpływać będzie na zwiększenie obrotów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu. Ponadto, usługi, które Spółka świadczy nieodpłatnie w ramach "a (...)" w swojej naturze niczym nie różnią się od usług świadczonych w przypadku regularnych aukcji (za odpłatnością), gdyż nadal rolą Wnioskodawcy jest prowadzenie i udostępnianie internetowego serwisu aukcyjnego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż usługi świadczone nieodpłatnie przez Spółkę są usługami świadczonymi dla celów jej działalności gospodarczej. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-912/11 -5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl