ILPP2/443-909/09-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-909/09-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 14 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonej działalności w związku z realizacją projektu pn. "Techshare (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonej działalności w związku z realizacją projektu pn. "Techshare (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) wyjaśniającym nazwę Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) złożył projekt pn. "Techshare (...)", który został zakwalifikowany do dofinansowania (nr decyzji POKL.08.02.01-30-001/9). Projekt ma charakter niedochodowy, realizowany będzie jako odrębne zadanie w stosunku do prowadzonej przez Spółkę działalności, całkowicie finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Istotą projektu jest zbudowanie otwartych mechanizmów transferu wiedzy do gospodarki poprzez organizację staży w przedsiębiorstwach dla osób prowadzących badania naukowe, przygotowanie profesjonalnych konsultacji eksperckich - bezpośrednich i za pośrednictwem infolinii, ewaluacji projektów technologicznych oraz otwartej prezentacji najciekawszych studiów przypadku poprzez spotkania pre-inkubacyjne oraz cykliczne konferencje. Celem tych spotkań będzie upowszechnienie wiedzy na temat funkcjonowania firm akademickich typu spin-off i spin-out. Bezpośrednimi beneficjentami staży, specjalistycznych konsultacji i organizowanych spotkań będą pracownicy naukowi, doktoranci i studenci. Wszyscy uczestnicy projektu biorą w nim udział nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymać ich 100% zwrot z funduszy UE.

Prawidłowa realizacja projektu i jego poprawne rozliczenie jest uzależnione od uzyskania wiążącej interpretacji w sprawie podatku VAT i możliwości jego kwalifikowania jako kosztu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana ze środków zewnętrznych, prowadzona bez zamiaru osiągnięcia zysku, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi między świadczącym usługę, a osobą na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeżeli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę, a jej odbiorcą.

W stanie faktycznym wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna jest od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego.

Konsekwencją powyższego jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Analogiczne stanowisko zajęły również organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 29 maja 2009 r., sygn. akt IBPP1/443-408/08/AZ (KAN-2374/03/08KAN-4595/05/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT, jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawę towarów lub świadczenie usług musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi ono mieć postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zidentyfikowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Istotą stosunku świadczenia jest każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest zatem dwustronnym stosunkiem prawnym i wymaga podmiotu pełniącego rolę odbiorcy (konsumenta świadczenia, nabywcy usługi) oraz podmiotu świadczącego (wykonującego czynności, świadczącego usługę). Tak więc określone ustawą o podatku od towarów i usług "świadczenie na rzecz" obejmuje świadczenie na rzecz skonkretyzowanych, a nawet zindywidualizowanych podmiotów (ostatecznych konsumentów).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zamierza pozyskać dofinansowanie na projekt pn. "Techshare (...)". Projekt ma charakter niedochodowy, realizowany będzie jako odrębne zadanie w stosunku do prowadzonej przez Spółkę działalności, całkowicie finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Istotą projektu jest zbudowanie otwartych mechanizmów transferu wiedzy do gospodarki poprzez organizację staży w przedsiębiorstwach dla osób prowadzących badania naukowe, przygotowanie profesjonalnych konsultacji eksperckich - bezpośrednich i za pośrednictwem infolinii, ewaluacji projektów technologicznych oraz otwartej prezentacji najciekawszych studiów przypadku poprzez spotkania pre-inkubacyjne oraz cykliczne konferencje. Celem tych spotkań będzie upowszechnienie wiedzy na temat funkcjonowania firm akademickich typu spin-off i spin-out. Bezpośrednimi beneficjentami staży, specjalistycznych konsultacji i organizowanych spotkań będą pracownicy naukowi, doktoranci i studenci. Wszyscy uczestnicy (pracownicy naukowi, doktoranci i studenci) organizowanych spotkań, specjalistycznych konsultacji i staży uczestniczyć będą w nich nieodpłatnie - Zainteresowany nie będzie zawierał z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług. Nie dojdzie również do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Wnioskodawca zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy. Umowa z finansującym nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz jedynie zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt.

W związku z powyższym organizowane staże, konsultacje eksperckie bezpośrednie i za pośrednictwem infolinii oraz cykl spotkań w celu upowszechnienia wiedzy na temat funkcjonowania firm akademickich typu spin-off i spin-out skierowane zostaną do szerokiego grona osób (pracownicy naukowi, doktoranci i studenci). Wobec powyższego nie można w sposób jednoznaczny określić konsumenta świadczonej usługi. W tej sytuacji brak w przedmiotowej sprawie przesłanek skutkujących uznaniem realizowanego projektu jako usługi.

Zatem analiza opisanego zdarzenia przyszłego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostaną wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dojdzie zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi.

Zatem podejmowane przez Wnioskodawcę działania, będą czynnościami nieodpłatnymi i nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie będą mogły być traktowane jako odpłatne świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż działalność podejmowana przez Spółkę w ramach realizacji projektu pn. "Techshare (...)", finansowana ze środków Unii Europejskiej, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 7 października 2009 r. nr ILPP2/443-909/09-5/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl