ILPP2/443-906/10-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-906/10-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie jest zgodnie ze statutem zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W 2009 r. Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę - w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Działania Osi 4 LEADER. W ramach Projektu Stowarzyszenie realizuje działania. Stowarzyszenie w oparciu o podpisaną umowę zobowiązane jest do rozpowszechniania założeń LSR, rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej, bezpłatnego świadczenia przez pracowników biura LGD doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy, przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru operacji, przekazywania podmiotowi wdrażającemu list wybranych operacji i list operacji niewybranych, informowania o możliwości składania wniosków, aktualizacji lub zmiany LSR, posiadania i utrzymywania biura LGD, zatrudniania pracowników, współpracy z Krajową Siecią Obszarów Wiejskich.

Realizacja projektu będzie polegać na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów, tj. zarówno osób fizycznych jak i prawnych oraz na rzecz organizacji o statusie opp. Zakupione towary i usługi w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu, a w tym z koniecznością zapewnienia sprawnego i rzetelnego funkcjonowania lokalnej grupy działania, co wiąże się m.in. z koniecznością ponoszenia wydatków na wynagrodzenia pracowników biura, wynagrodzenia członków zarządu, obsługę księgową LGD, utrzymanie biura, promocję, prowadzenie szkoleń i warsztatów dla społeczności lokalnych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brak rejestracji jako podatnika podatku VAT, nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji Działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie będą miały związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przyznana pomoc finansowa będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu w ramach Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem będzie w ramach realizacji projektu świadczył usługi nieodpłatne w ramach Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które skierowane jest do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem LEADER.

W ramach tego działania, beneficjenci będą mogli ubiegać się o finansowanie operacji z zakresu Działania Osi 3.

Pomoc w ramach tego działania skierowana jest do Lokalnej Grupy Działania (LGD) w celu zapewnienia sprawności i efektywności pracy LGD oraz doskonalenia zawodowego osób zaangażowanych we wdrażanie lokalnej strategii rozwoju (LSR). Zgodnie z ideą podejścia LEADER, nadrzędnym celem ww. działania jest budowanie kapitału społecznego. Rezultat ten można osiągnąć poprzez zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszarów wiejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W 2009 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę - w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Działania Osi 4 LEADER. W ramach Projektu Stowarzyszenie realizuje Działania. Realizacja Projektu będzie polegać na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów, tj. zarówno osób fizycznych jak i prawnych oraz na rzecz organizacji o statusie opp. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem nie wykonuje on czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Przyznana pomoc finansowa zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu w ramach Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl