ILPP2/443-9/10-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-9/10-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku została przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1965 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie przedsiębiorstwa jednoosobowego. Obecnie przedsiębiorstwo to jest podzielone na dwie części: pierwsza z nich zajmuje się handlem detalicznym meblami, a druga usługami tapicerskimi (Zainteresowany wskazał, iż posiada uprawnienia rzemieślnicze w zakresie tapicerstwa).

Do każdej z tych części przypisane są oddzielne aktywa i oddzielni pracownicy (do części tapicerskiej także uczniowie). Część handlowa jest zarządzana przez syna Wnioskodawcy (pracownika firmy) - część ta prowadzi sprzedaż mebli w dwóch sklepach oraz przynależy do niej oddzielny magazyn. Natomiast część tapicerska funkcjonuje w oddzielnym pomieszczeniu w siedzibie przedsiębiorstwa.

Zainteresowany wskazał, iż w przeciągu dwóch lub trzech miesięcy zamierza wnieść część przedsiębiorstwa zajmującą się handlem meblami jako aport (wkład niepieniężny) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Po wniesieniu ww. aportu Wnioskodawca dalej będzie prowadził jednoosobowe przedsiębiorstwo świadczące usługi tapicerskie oraz szkolące uczniów w zawodzie tapicera. Wniesienie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie polegało m.in. na wniesieniu wszelkich aktywów (w tym pracowników, prawa do nazwy, know-how, listy klientów itp.) oraz pasywów przedsiębiorstwa do ww. spółki. Nie zostaną wniesione narzędzia służące do świadczenia usług tapicerskich, pracownicy - tapicerzy oraz szkoleni uczniowie, ponieważ są to aktywa niezwiązane z działalnością handlową, są natomiast niezbędne do dalszego funkcjonowania jednoosobowego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do planowanego wniesienia części przedsiębiorstwa zajmującej się handlem detalicznym meblami jako aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wniesienia części przedsiębiorstwa handlującej meblami, jako aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany wskazał, iż część jego przedsiębiorstwa zajmująca się handlem detalicznym meblami spełnia wymogi definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy, ponieważ stanowi organizacyjnie wyodrębniony - oddzielny zespół aktywów i pasywów przeznaczony do realizacji funkcji przedsiębiorstwa handlowego (sprzedającego meble), który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, a de facto już teraz funkcjonuje zupełnie niezależnie (także pod względem zarządzania). w związku z powyższym, jeśli jest to "zorganizowana część przedsiębiorstwa", to do wniesienia jej aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma zastosowanie art. 6 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od 1965 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie przedsiębiorstwa jednoosobowego. Obecnie przedsiębiorstwo to jest podzielone na dwie części: pierwsza z nich zajmuje się handlem detalicznym meblami, a druga usługami tapicerskimi. Zainteresowany wskazał, iż do każdej z tych części przypisane są oddzielne aktywa i oddzielni pracownicy (do części tapicerskiej także uczniowie). Część handlowa jest zarządzana przez syna Wnioskodawcy (pracownika firmy) - część ta prowadzi sprzedaż mebli w dwóch sklepach oraz przynależy do niej oddzielny magazyn. Natomiast część tapicerska funkcjonuje w oddzielnym pomieszczeniu w siedzibie przedsiębiorstwa.

Zainteresowany zamierza wnieść część przedsiębiorstwa zajmującą się handlem meblami jako aport (wkład niepieniężny) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Po wniesieniu ww. aportu Wnioskodawca dalej będzie prowadził jednoosobowe przedsiębiorstwo świadczące usługi tapicerskie oraz szkolące uczniów w zawodzie tapicera. Wniesienie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie polegało m.in. na wniesieniu wszelkich aktywów (w tym pracowników, prawa do nazwy, know-how, listy klientów itp.) oraz pasywów przedsiębiorstwa do ww. spółki. Nie zostaną wniesione narzędzia służące do świadczenia usług tapicerskich, pracownicy - tapicerzy oraz szkoleni uczniowie, ponieważ są to aktywa niezwiązane z działalnością handlową, są natomiast niezbędne do dalszego funkcjonowania jednoosobowego przedsiębiorstwa.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż część jego przedsiębiorstwa zajmująca się handlem detalicznym meblami spełnia wymogi definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ stanowi organizacyjnie wyodrębniony - oddzielny zespół aktywów i pasywów przeznaczony do realizacji funkcji przedsiębiorstwa handlowego (sprzedającego meble), który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, a de facto już teraz funkcjonuje zupełnie niezależnie (także pod względem zarządzania).

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli część przedsiębiorstwa zajmująca się handlem detalicznym meblami została wydzielona organizacyjnie i finansowo z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i stanowić może niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie funkcjonujące na rynku, to spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Zatem, w przedmiotowej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części. w konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl