ILPP2/443-881/08-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-881/08-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.) informującym o dokonaniu wpłaty brakującej opłaty, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.) informującym o dokonaniu wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym - Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Na podstawie zawartych umów otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata przez Zainteresowanego wszystkich kwot, powstałych w danym okresie, a wynikających z jego zobowiązań względem danego dostawcy.

Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca wypłaca także swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Spółce od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Zainteresowanego za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców dokumentujących otrzymanie od Wnioskodawcy premii pieniężnych, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Do 31 grudnia 2007 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww ustawy: "nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana na fakturze nie została uregulowana". Jednak zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług zmianie uległa treść powołanego przepisu. Od 1 stycznia 2008 r. brzmi on następująco: "nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku".

Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym, Wnioskodawca, po spełnieniu wskazanych powyżej warunków, wypłaca swoim odbiorcom premie. Niektórzy z odbiorców dokumentują otrzymanie premii za pomocą faktur VAT, gdyż traktują to jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że (zdaniem Zainteresowanego) udzielenie premii (bonusu) nie jest opodatkowane podatkiem VAT, to w przypadku gdy otrzymanie przez odbiorcę premii zostało udokumentowane fakturą VAT, faktura taka nie stanowi dla niego podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów ze swoimi odbiorcami będzie wypłacał premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii będzie osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu obrotów lub terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności w danym okresie, przysługujących Spółce od danego odbiorcy. Odbiorcy udokumentują otrzymanie premii od Zainteresowanego za pomocą faktur VAT. Z uwagi na to, że ww. czynności będą mieć niewątpliwy związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych (intensyfikacja sprzedaży), Wnioskodawcy jako dostawcy towarów będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych przez odbiorców.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Reasumując stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane przez Zainteresowanego będą stanowić wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym nie będą zachodzić okoliczności wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Tym samym Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywał uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) art. 88 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 19 grudnia 2008 r. nr ILPP2/443-881/08-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl