ILPP2/443-873/11-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-873/11-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z urządzaniem placów zabaw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z urządzaniem placów zabaw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność polegającą na hurtowej sprzedaży produktów kosmetycznych, głównie pod marką N, a w mniejszym zakresie także pod markami E, B i G.

Ważnym elementem strategii rozwoju Spółki jest budowanie wśród klientów i partnerów handlowych - wizerunku Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie. Działalność w tym zakresie polega między innymi na angażowaniu się w projekty społeczne dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, głównie wśród dzieci i młodzieży. Spółka przeprowadza także wiele akcji marketingowych służących promocji produktów sprzedawanych głównie pod marką N.

W chwili obecnej Spółka planuje realizację projektu społecznego, polegającego na urządzeniu w całym kraju - na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin - placów zabaw dla dzieci. Urządzenie placów zabaw będzie obejmowało takie czynności jak: niwelacja, zagospodarowanie gruntu i zamontowanie urządzeń. Urządzenie placów zabaw zostanie sfinansowane ze środków Spółki, przy czym kompleksowa realizacja wskazanych czynności zostanie powierzona osobie trzeciej (dalej Wykonawca). To Wykonawca nabędzie towary niezbędne do realizacji tego projektu (np. wyposażenie placów zabaw) oraz wykona wszystkie czynności nakierowane na urządzenie placów zabaw, a następnie obciąży Spółkę kosztami takiej kompleksowej czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw (na podstawie faktury VAT). Następnie Spółka przeniesie tak poczynione nakłady w odniesieniu do każdej z lokalizacji wybranej na plac zabaw na rzecz właściciela gruntu (tj. spółdzielni mieszkaniowej lub gminy, dalej zwanych łącznie Właściciele). Spółka nie otrzyma z tego tytułu wynagrodzenia, ani od Właścicieli, ani żadnego innego podmiotu.

Lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Spółkę drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowane podmioty. Wybór lokalizacji, w których zostaną wybudowane place zabaw odbędzie się poprzez głosowanie internautów (zwyciężą lokalizacje, na które zostanie oddanych najwięcej głosów).

Po przeprowadzeniu konkursu Spółka zawrze umowy z Właścicielami, w których w sposób szczegółowy zostaną uregulowane prawa i obowiązki stron w związku z budową i przekazaniem nakładów na urządzenie placów zabaw oraz ich późniejszą eksploatacją. Na mocy umów Właściciele zostaną zobowiązani, między innymi, do dbania o estetykę i wygląd placów zabaw, a także do dokonywania bieżących przeglądów technicznych oraz konserwacji wszelkich urządzeń znajdujących się na ich terenie.

Dodatkowo - w zależności od zapisów umów pomiędzy Spółką a Właścicielem w konkretnym przypadku - Właściciele mogą zostać zobowiązani do informowania o tym, że dany plac zabaw został ufundowany przez Wnioskodawcę w drodze oznaczenia logotypem Spółki głównych elementów placu oraz jego regulaminu (oznaczenie byłoby przygotowane przez Wykonawcę) lub/i poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej na własny koszt odpowiedniej informacji. Niemniej, powyższe zobowiązania będą miały charakter opcjonalny, tj. mogą one wystąpić, lecz nie muszą i zależą od woli Wnioskodawcy.

W przypadku niewywiązywania się przez Właściciela z obowiązków określonych w umowie, Wnioskodawca - na mocy postanowień umowy, będzie upoważniony do demontażu i odebrania wyposażenia placu zabaw. Uprawnienie to będzie mogło być wykonane przez określony czas, który będzie każdorazowo uzgadniany w treści umowy pomiędzy Spółką a Właścicielem. Konstrukcja ta ma na celu zapewnienie, iż Właściciele będą utrzymywali place zabaw w takim stanie, aby gwarantowały one bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania dla dzieci.

Spółka zamierza podejmować działania nakierowane na informowanie o prowadzonym projekcie poprzez środki masowego przekazu takie jak: telewizja, radio, prasa, Internet i media społecznościowe oraz w punktach sprzedaży produktów Spółki w gazetkach promocyjnych. Poprzez tak prowadzone akcje informacyjne i promocyjne, Spółka oczekuje, że uzyska nie tylko pozytywny wpływ na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej, ale także pozytywny wpływ na wizerunek marki N wśród konsumentów. Zdaniem Spółki, podjęcie takich działań wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z urządzaniem placów zabaw (w szczególności nabyciem usługi kompleksowej realizacji od Wykonawcy).

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z urządzaniem placów zabaw.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie, jak wskazuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2009 r., sygn. I FSK 238/09) oraz Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej TSUE; np.: orzeczenia w sprawach C-408/98 Abbey National, C-16/00 Cibo Participations, C-435/05 lnvestrand), związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter bezpośredni (wtedy, gdy dany zakup jest związany z konkretną czynnością opodatkowaną) lub pośredni (gdy dokonane zakupy nie mają bezpośredniego związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jednak wchodzą w skład ogólnych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz stanowią część elementów kosztowych transakcji sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT).

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego zapytania bez wątpienia wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją wskazanego projektu będą związane z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Z jednej strony, realizacja przez Wnioskodawcę projektu społecznego polegającego na wybudowaniu placów zabaw dla dzieci ma na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki. Promowanie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, angażującego się w projekty dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia obrotów Spółki. Z drugiej natomiast strony, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją wskazanego projektu zostaną - w odpowiedni sposób - uwzględnione w kalkulacji ceny sprzedawanych przez Spółkę towarów (koszty aktywności marketingowych są uwzględnione w marży), czyli - będą stanowiły część elementów kosztowych dokonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.

Stanowisko Spółki w tym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na nabycie usług, które następnie są przekazywane nieodpłatnie podmiotom trzecim znajduje odzwierciedlenie m.in.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 stycznia 2011 r. (nr ITPP2/443-1123b/10/AK), interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 października 2009 r. (nr ILPP1/443-961/09-4/MT) oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2009 r. (nr IPPP3/443 -120/08-4/MPe). Stanowisko takie jest również prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3537/06) stwierdził, iż: "To, że czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega VAT, nie oznacza, że podatnik nie może odliczyć VAT naliczonego przy zakupach z tym związanych. Jeśli bowiem generalnie przekazanie ma związek z działalnością przedsiębiorstwa opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie ma podstawy, by ograniczać prawo do odliczenia VAT przy zakupach, które służą tej działalności".

W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, iż Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu urządzenia placów zabaw dla dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosowanie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzący działalność polegającą na hurtowej sprzedaży produktów kosmetycznych, głównie pod marką N, w celu budowania (wśród klientów i partnerów handlowych) wizerunku Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie, prowadzi działalność polegającą m.in. na angażowaniu się w projekty społeczne dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, głównie wśród dzieci i młodzieży. Zainteresowany przeprowadza także wiele akcji marketingowych służących promocji produktów sprzedawanych głównie pod marką N. Obecnie Spółka planuje realizację projektu społecznościowego polegającego na urządzeniu w całym kraju, na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin, placów zabaw dla dzieci. Urządzenie placów zabaw będzie obejmowało takie czynności jak: niwelacja, zagospodarowanie gruntu i zamontowanie urządzeń. Urządzenie placów zabaw zostanie sfinansowane ze środków Wnioskodawcy, przy czym kompleksowa realizacja wskazanych czynności zostanie powierzona osobie trzeciej - Wykonawcy, który nabędzie towary niezbędne do realizacji tego projektu (np. wyposażenie placów zabaw) oraz wykona wszystkie czynności nakierowane na urządzenie placów zabaw, a następnie obciąży Spółkę (na podstawie faktury VAT) kosztami takiej kompleksowej czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw. Zainteresowany przeniesie tak poczynione nakłady w odniesieniu do każdej z lokalizacji wybranej na plac zabaw na rzecz właściciela gruntu, a z tego tytułu Spółka nie otrzyma żadnego wynagrodzenia, ani od Właściciela gruntu, ani o żadnego innego podmiotu. Jak wskazał Wnioskodawca, lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Spółkę drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowane podmioty. Wybór lokalizacji, w których zostaną wybudowane place zabaw odbędzie się poprzez głosowanie internautów (zwyciężą lokalizacje, na które zostanie oddanych najwięcej głosów). Po przeprowadzeniu konkursu Zainteresowany zawrze umowy z Właścicielami, w których w sposób szczegółowy zostaną uregulowane prawa i obowiązki stron w związku z budową i przekazaniem nakładów na urządzenie placów zabaw oraz ich późniejszą eksploatacją. Na mocy umów Właściciele zostaną zobowiązani, między innymi, do dbania o estetykę i wygląd placów zabaw, a także do dokonywania bieżących przeglądów technicznych oraz konserwacji wszelkich urządzeń znajdujących się na ich terenie. Dodatkowo, w zależności od zapisów umów pomiędzy Spółką a Właścicielem w konkretnym przypadku, Właściciele mogą zostać zobowiązani do informowania o tym, że dany plac zabaw został ufundowany przez Wnioskodawcę w drodze oznaczenia logotypem Spółki głównych elementów placu oraz jego regulaminu (oznaczenie byłoby przygotowane przez Wykonawcę) lub/i poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej na własny koszt odpowiedniej informacji. Niemniej, powyższe zobowiązania będą miały charakter opcjonalny, tj. mogą one wystąpić, lecz nie muszą i zależą od woli Wnioskodawcy.

Jednocześnie jak wskazała Spółka, zamierza ona podejmować działania nakierowane na informowanie o prowadzonym projekcie poprzez środki masowego przekazu takie jak: telewizja, radio, prasa, Internet i media społecznościowe oraz w punktach sprzedaży produktów Spółki w gazetkach promocyjnych. Poprzez tak prowadzone akcje informacyjne i promocyjne, Wnioskodawca oczekuje, że uzyska nie tylko pozytywny wpływ na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej, ale także pozytywny wpływ na wizerunek marki N wśród konsumentów. Zdaniem Spółki, podjęcie takich działań wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki. Ponadto, wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w związku z realizacją wskazanego projektu zostaną, w odpowiedni sposób, uwzględnione w kalkulacji ceny sprzedawanych przez niego towarów (koszty aktywności marketingowych są uwzględnione w marży), czyli będą stanowiły część elementów kosztowych dokonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - wydatki poniesione przez Wnioskodawcę niezbędne do realizacji projektu polegającego na urządzeniu placów zabaw na gruntach stanowiących własność spółdzielni mieszkaniowych lub też gmin, będą związane (pośrednio) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Bowiem organizowane akcje informacyjne i promocyjne nakierowane na informowanie o prowadzonym projekcie poprzez środki masowego przekazu tj.: telewizja, radio, prasa, Internet i media społecznościowe oraz w punktach sprzedaży produktów Spółki w gazetkach promocyjnych, niewątpliwie wpłyną na pozytywny wizerunek marki N wśród konsumentów, co służyć będzie zwiększeniu popularności produktów Wnioskodawcy, a w konsekwencji może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. A zatem, wpływać będzie na zwiększenie obrotów Spółki podlegających opodatkowaniu.

Reasumując, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z urządzaniem placów zabaw (w szczególności nabyciem usługi kompleksowej realizacji od Wykonawcy) na gruntach stanowiących własność spółdzielni mieszkaniowych lub gmin, a następnie nieodpłatnie przekazanych na ich rzecz ze względu na fakt, iż poniesione wydatki wykazywać będą związek z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Organizowana akcja promocyjna niewątpliwie służyć będzie zwiększeniu jej sprzedaży, a zatem wpływać będzie na zwiększenie obrotów Spółki podlegających opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z urządzaniem placów zabaw. Natomiast kwestie dotyczące opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin zostaną rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-873/11-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl