ILPP2/443-871/08-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-871/08-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w przeważającej części świadczy usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 45 (Roboty budowlane). Zainteresowana jako wykonawca zawarła umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową na wykonanie robót budowlanych. Obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych usług powstanie najprawdopodobniej 30 września 2008 r.

Przedmiotem umowy wynikającym z § 1 niniejszej umowy, są następujące prace modernizacyjne:

1.

Wykonanie dokumentacji projektowej kotłowni.

2.

Demontaż starych kotłów, rurociągów oraz innych urządzeń i elementów związanych z modernizacją kotłowni.

3.

Dostawa i montaż 2 kpl. Kotłów KTM 350.

4.

Dostawa, montaż i regulacja automatyki związanej ze sterowaniem pogodowym.

5.

Modernizacja instalacji elektrycznej.

6.

Prace budowlane związane z: wyburzeniem starych kotłów, wykonaniem nowych ław pod kotły i prace wykończeniowe.

7.

Modernizacja pompowni polegająca na: wymianie pomp na nowe pompy elektroniczne, wymianie zaworów, dostosowanie układu technologii.

8.

Regulacja sieci budynku polegająca na: montażu zaworów regulacyjnych na wejściu do budynków, dostawie i montażu liczników wewnątrz budynków.

9.

Montaż nowego czopucha do ww. kotłów.

10.

Rozruch kotłowni po modernizacji.

11.

Przeszkolenie pracowników obsługujących kotłownię.

12.

Remont stacji uzdatniania wody.

Zakres ww. robót budowlanych jest ściśle związany z budownictwem mieszkaniowym (PKOB 112) oraz jego infrastrukturą. Budynek kotłowni, którego w większej mierze dotyczy modernizacja, a wraz z nim zewnętrzne przyłącza dotyczące gazu, wody, centralnego ogrzewania i kanalizacji, znajduje się na zewnątrz budynków mieszkalnych. Zarówno kotłownia jak i przyłącza zewnętrzne są nierozerwalnie związane z pięcioma budynkami mieszkalnymi oraz znajdującymi się wewnątrz sieciami wodno-kanalizacyjnymi, gazowymi, grzewczymi i elektrycznymi.

Kotłownia powstała i pracuje tylko i wyłącznie na potrzeby budynków mieszkalnych.

Zainteresowana poinformowała, iż należność za pełny zakres usług określono jako wynagrodzenie ryczałtowe za jedno zadanie inwestycyjne "modernizacja kotłowni węglowej".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Według jakiej stawki VAT należy opodatkować usługę budowlaną, infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym, kiedy w umowie inwestor określił i wycenił zakres usług jako jedno zadanie inwestycyjne.

Czy w związku z tym, iż umowa o wykonanie usługi określa zakres usług budowlanych jako roboty budowlane w ramach jednego zadania pt. "modernizacji kotłowni węglowej", należy usługi te opodatkować według preferencyjnej stawki VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, cała usługa budowlana polegająca na modernizacji kotłowni węglowej powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 7%, ponieważ cała inwestycja jest ściśle związana z budownictwem mieszkaniowym.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), stawkę 7% stosuje się do 31 grudnia 2007 r. do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Pomimo, iż definicja infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego nie została przeniesiona do ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), to przy określeniu usługi a co za tym idzie określeniu dla niej właściwej stawki VAT, należy wziąć pod uwagę również przepisy prawa budowlanego, które definiują pojęcie obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). przez obiekt budowlany rozumie się "budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi". Natomiast przez urządzenia budowlane rozumie się "urządzenia techniczne związane z obiektem, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące do oczyszczania lub gromadzenia ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 u.p.b.).

Jak wynika z powyższego, istnieje ścisły związek pomiędzy budynkami a urządzeniami technicznymi zapewniającymi ich funkcjonalność. Dlatego też zdaniem Wnioskodawczyni kotłownia obsługująca budynki mieszkalne pomimo tego, iż zgodnie art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest wymieniona jako element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, należy do urządzeń technicznych bez których budynki mieszkalne nie mogłyby funkcjonować.

W związku z tym, iż kotłownia związana jest integralnie z obiektami budownictwa mieszkaniowego, jej modernizacja w całości opodatkowana być powinna stawką 7% jako usługa budowlana związana z budownictwem mieszkaniowym, na mocy § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% (...). Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Artykuł 41 ust. 2 ustawy wskazuje, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku wynoszącą 7%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy.

Ponadto, mocą § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy (budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11), lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Zaznaczyć trzeba, iż w samej ustawie o podatku od towarów i usług zawarte zostały definicje obiektów budownictwa mieszkaniowego, budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz stosowne odesłania do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Nie można zatem odwoływać się w tym zakresie do definicji zawartych w innych aktach prawnych.

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy, obniżoną stawką do 7% objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumiało się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W związku z powyższymi uregulowaniami prawnymi, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują natomiast obniżenia stawki podatku dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w rozumieniu definicji z art. 146 ust. 3 ustawy. Utrata mocy przez ww. przepis przejściowy spowodowała, iż od 1 stycznia 2008 r. do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 22% stawka podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni zawarła umowę na modernizację kotłowni węglowej. Budynek kotłowni a wraz z nim zewnętrzne przyłącza gazu, wody, centralnego ogrzewania i kanalizacji, znajdują się na zewnątrz budynków mieszkalnych, dla których powstała i pracuje przedmiotowa kotłownia.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż Zainteresowana realizację ww. zadania jest zobowiązana opodatkować 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, właściwą dla robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Ponadto, tut. Organ podkreśla, że na wysokość stawki podatku nie ma wpływu w przedmiotowej sprawie fakt, iż prace budowlano-remontowe związane z modernizacją kotłowni węglowej zostały wykonane w ramach jednego zadania. Zasadnicze znaczenie dla zastosowania prawidłowej stawki podatku w przedmiotowej sprawie ma miejsce położenia kotłowni oraz przyłączy gazu, wody, centralnego ogrzewania i kanalizacji oraz innych urządzeń technicznych, o których mowa we wniosku. Roboty konserwacyjne, remonty, montaż oraz inne czynności przeprowadzane na urządzeniach np. kotłach, znajdujących się poza budynkami mieszkalnymi podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przedmiotowego rozporządzenia wynika, iż uregulowania zawarte dotychczas w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., dotyczące obniżenia stawki podatku wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy, do wysokości 7%, znalazły się teraz w § 6 ust. 2 nowego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl