ILPP2/443-864/11-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-864/11-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie PKD 8559B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzki urząd pracy i zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem personalnym, prowadzeniem warsztatów informacyjno-doradczych, terapeutyczno-psychologicznych, wsparciem specjalistycznym-psychologicznym-grupowym i indywidualnym, prowadzeniem warsztatów komunikacji, warsztatów samorozwoju i przedsiębiorczości.

W roku 2011 Zainteresowana realizuje w ramach priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji oraz Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.

Projekty realizowane w ramach POKL współfinansowanego są ze środków: Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%, z budżetu państwa 15%.

Cele projektów - eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków zespołu placówek socjoterapetucznych do życia zgodnego z normami społecznymi i prawnymi, zmniejszenie wykluczenia społecznego mieszkańców domów pomocy społecznej poprzez aktywną integrację ze społecznością gminy, w której zamieszkują.

Cele realizowane są przez:

* pozyskanie uczestników szkoleń - rekrutacja beneficjentów (młodzież w normie intelektualnej z zaburzeniami zachowania, mieszkańcy domów pomocy społecznej),

* organizowanie infrastruktury technicznej umożliwiającej realizację projektu, tj. zakup wyposażenia, środków trwałych: laptopy, niszczarka, kamery, telefony, meble, materiały biurowe, zatrudniana jest kadra zarządzająca projektami w ramach umów zlecenia i o dzieło,

* promocję projektu: wydruk plakatów i ulotek, graficzne opracowanie materiałów promocyjnych itp.,

* przeprowadzenie doradztwa zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego, w ramach zadania zostaną wynajęte sale, zostaną zatrudnieni doradcy, psychologowie, pedagodzy, zapewnione wyżywienie dla uczestników szkoleń,

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach, mających na celu wzmocnienie samodzielności i aktywności,

* wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem oraz pozostałych osób zaangażowanych w poszczególne zadania projektu w całości zostaną pokryte z dotacji,

* na pokrycie kosztów zadania Wnioskodawczyni otrzymuje w całości dotację ze źródeł ww.,

* za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu,

* dotacja przyznawana jest do wysokości poniesionych wydatków (w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet), uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia EFS i POKL,

* kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, pod warunkiem, że Wnioskodawczyni nie jest uprawniona do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z przepisami podatkowymi,

* projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników).

Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków.

Dotacja nie stanowi obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez Zainteresowaną usługi są nieodpłatne. Wnioskodawczyni nie wnosi środków własnych z tym, że wydatki niekwalifikowane zobowiązuje się pokryć ze środków własnych. Zainteresowana realizując projekt wystawia również noty księgowe, obciążające projekt, na okoliczność osobistego wykonywania zadań na rzecz projektu.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego MRR/KL/1/ (6)11/10 w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 22 listopada 2010 r. rozdział 4 Szczegółowe zasady kwalifikowania wydatków w ramach POKL, podrozdział 4.5.3 sekcja 3 - osoby samozatrudnione - "1. Kwalifikowane jest wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wykonującej osobiście zadania w ramach projektu. 2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1, wynika ze szczegółowego budżetu projektu. 3. Przeniesienie wydatku na wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 1, jest dokumentowane dowodem księgowym np. notą obciążeniową".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.3 i 9.1.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, że w opisanej powyżej sytuacji nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanymi przez podatnika zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Kwestię odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie PKD 8559B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzki urząd pracy i zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem personalnym, prowadzeniem warsztatów informacyjno-doradczych, terapeutyczno-psychologicznych, wsparciem specjalistycznym-psychologicznym-grupowym i indywidualnym, prowadzeniem warsztatów komunikacji, warsztatów samorozwoju i przedsiębiorczości.

W roku 2011 Zainteresowana realizuje w ramach priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji oraz Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.

Projekty realizowane w ramach POKL współfinansowanego są ze środków: Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%, z budżetu państwa 15%.

Cele projektów - eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków zespołu placówek socjoterapetucznych do życia zgodnego z normami społecznymi i prawnymi, zmniejszenie wykluczenia społecznego mieszkańców domów pomocy społecznej poprzez aktywną integrację ze społecznością gminy, w której zamieszkują.

Na pokrycie kosztów zadania Wnioskodawczyni otrzymuje w całości dotację z ww. źródeł. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków. Projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Zatem dotacja nie stanowi obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez Zainteresowaną usługi są nieodpłatne.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowych projektów - jak oświadczyła Wnioskodawczyni - nie służą czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowych projektów.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji i jej udokumentowania została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP2/443-864/11-5/MR z dnia 26 sierpnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl