ILPP2/443-86/12-3/AK - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji zadania pn. "Mały projekt" w ramach Osi 4 Leader.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-86/12-3/AK Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji zadania pn. "Mały projekt" w ramach Osi 4 Leader.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji zadania pn. "Mały projekt" w ramach Osi 4 Leader - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji zadania pn. "Mały projekt" w ramach Osi 4 Leader. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

OSP ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach Osi 4 Leader w ramach programu PROW 2007-2013 działanie: Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Dla Małych Projektów. Podstawa prawna realizacji projektu Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez europejski fundusz rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (EFRROW) Dz. Urz. UE L 277/1 z października 2005 r. Działanie "Małe Projekty" jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Realizacja "Małego Projektu" polega na wykonaniu prac remontwo-budowlanych (remont połączony z modernizacją dachu i okien) polegające na ulepszeniu pokrycia dachowego, wykonanie rynien oraz wymianie stolarki okiennej. Celem operacji jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz wzmocnienie kapitału społecznego poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych oraz aktywizację mieszkańców. Rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego wsi X. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. OSP realizując "Mały Projekt" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w piśmie z dnia 12 marca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, iż w X będzie przeprowadzać remont Domu Wiejskiego w X. Dom Wiejski będzie nieodpłatnie służył mieszkańcom wsi X. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Zakupy towarów dokonywane na potrzeby projektu oraz sam projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nie będąc płatnikiem podatku VAT, realizując "Mały Projekt" w ramach Osi 4 Leader Wnioskodawca może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując "Mały Projekt" w ramach Osi 4 Leader nie prowadzi działalności gospodarczej generujące przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. OSP w X nie jest płatnikiem podatku VAT, nie widnieje w ewidencji podatników podatku VAT, w związku z tym realizując ww. projekt Zainteresowany nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "Mały Projekt" w ramach Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 138.868).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach Osi 4 Leader w ramach programu PROW 2007-2013 działanie: Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Dla Małych Projektów. Działanie "Małe Projekty" jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Zainteresowany będzie przeprowadzać remont Domu Wiejskiego w X. Realizacja "Małego Projektu" polega na wykonaniu prac remontwo-budowlanych (remont połączony z modernizacją dachu i okien) polegające na ulepszeniu pokrycia dachowego, wykonanie rynien oraz wymianie stolarki okiennej. Celem operacji jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz wzmocnienie kapitału społecznego poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych oraz aktywizację mieszkańców. Rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego wsi X. Dom Wiejski będzie nieodpłatnie służył mieszkańcom wsi X. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Zakupy towarów dokonywane na potrzeby projektu oraz sam projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary nabyte w ramach przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie planowanego zadania, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania poniesionego podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji zadania pn. "Mały projekt" w ramach Osi 4 Leader", bowiem - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl