ILPP2/443-857/11-8/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-857/11-8/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 19 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług najmu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług najmu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej świadczącym usługi m.in. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Świadczone przez Zainteresowanego usługi dotyczą ochrony i ratowania zdrowia i korzystają na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Do dnia 30 kwietnia 2011 r. korzystały również, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze zwolnienia z rejestrowania obrotu wymienionych wyżej usług z osobami fizycznymi w kasach fiskalnych.

Obrót z tytułu świadczeń na rzecz osób fizycznych przekroczył w roku 2010 kwotę 40 tys. złotych.

Wnioskodawca zakupił kasę fiskalną i od dnia 1 maja 2011 r. rozpoczął ewidencję. Należy tu wspomnieć, że ewidencja dotyczy przede wszystkim sprzedaży usług zdrowotnych obcokrajowcom i w całości odbywa się bezgotówkowo. Po wykonaniu usługi operacja jest rejestrowana w kasie i jednocześnie wystawiana jest przelewowa faktura sprzedaży, którą następnie Zainteresowany wysyła kontrahentowi. Faktury sprzedaży są ewidencjonowane w zbiorach księgowych na kontach zespołu "2", tak aby można było zidentyfikować i określić zadłużenie poszczególnych osób. Niestety opłaty dokonywane przez wspomnianych dłużników nie zawsze identyfikują fakturę której dotyczą. Zdarzają się też wpłaty, identyfikujące wprawdzie fakturę jednak dokonywane przez inne podmioty, jak np.: firmy ubezpieczeniowe.

Oprócz wspomnianych usług z zakresu ochrony i ratowania zdrowia Wnioskodawca świadczy osobom fizycznym usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń garażowych oraz wydawania kopii dokumentacji medycznej.

Usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń w całości są uregulowane podpisanymi umowami najmu, rozliczane na podstawie wystawianych faktur i jedynie za pośrednictwem rachunku bankowego.

Wydawanie kopii dokumentacji medycznej to jedynie operacje sporadyczne. Obrót z tego tytułu nie przekroczył w roku 2010 wartości 100 zł.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zgodnie z klasyfikacją statystyczną PKWiU usługi polegające na wynajmie garaży klasyfikowane są pod symbolem 68.20.12 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi". Z uwagi jednak na zastosowaną podstawową stawkę podatku od towarów i usług - 23%, w opinii Zainteresowanego nie ma on obowiązku wykazywać numerów statystycznych PKWiU na wystawianych przez siebie fakturach. Symbol statystyczny nie jest przywoływany na fakturach za wynajem, wystawianych przez Pogotowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaż na rzecz osób fizycznych usług wynajmu garaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 24 w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujących usługi polegające na wynajmie nieruchomości, których świadczenie w całym zakresie dokumentowane jest fakturami, podlegają zwolnieniu z ewidencjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części I załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono w poz. 24 - PKWiU ex 68.20.1 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami".

Przez oznaczenie ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Powyższe oznacza, iż sprzedaż ww. usług będzie korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania - na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 24 załącznika, pod warunkiem udokumentowania tych transakcji fakturami VAT.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej świadczącym usługi m.in. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Świadczone przez Zainteresowanego usługi dotyczą ochrony i ratowania zdrowia i korzystają na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Do dnia 30 kwietnia 2011 r. ww. usługi korzystały również, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze zwolnienia z rejestrowania obrotu wymienionych wyżej usług z osobami fizycznymi w kasach fiskalnych.

Obrót z tytułu świadczeń na rzecz osób fizycznych przekroczył w roku 2010 kwotę 40 tys. złotych. W związku z tym Wnioskodawca zakupił kasę fiskalną i od dnia 1 maja 2011 r. rozpoczął ewidencję. Ewidencja dotyczy przede wszystkim sprzedaży usług zdrowotnych obcokrajowcom i w całości odbywa się bezgotówkowo.

Oprócz wspomnianych usług z zakresu ochrony i ratowania zdrowia Wnioskodawca świadczy osobom fizycznym usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń garażowych oraz wydawania kopii dokumentacji medycznej. Usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń (zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 68.20.12 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi") w całości są uregulowane podpisanymi umowami najmu, rozliczane na podstawie wystawianych faktur i jedynie za pośrednictwem rachunku bankowego. Wydawanie kopii dokumentacji medycznej to jedynie operacje sporadyczne. Obrót z tego tytułu nie przekroczył w roku 2010 wartości 100 zł.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych usługi wynajmu pomieszczeń garażowych (zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 68.20.12 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi") w całym zakresie dokumentowane są fakturami VAT, będą one korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 24 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług najmu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz w zakresie wyliczenia limitu obrotu uprawniającego do zastosowania zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-857/11-5/EN z dnia 26 sierpnia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl