ILPP2/443-854/13-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-854/13-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wymiany używanych przez Wnioskodawcę kas rejestrujących na nowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wymiany używanych przez Wnioskodawcę kas rejestrujących na nowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Spółka jest producentem elastycznych pianek poliuretanowych oraz produktów ciekłych na bazie PCV i lateksu, w tym klejów wodnych do pianek poliuretanowych. Główną działalnością Spółki jest produkcja pianki poliuretanowej, komórkowej, w szczególności w formie bloków, płyt, formatek i granulatu, o różnych kształtach i wymiarach, które są stosowane przeważnie w przemyśle meblowym. Dodatkowo Spółka zajmuje się również produkcją klejów (na bazie kauczuków syntetycznych oraz klejów PCV), plastizoli oraz lateksów prewulkanizowanych.

Dokonywana przez Spółkę sprzedaż jest dokumentowana paragonami i/lub fakturami VAT, ujmowana w rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT. Podatek należny z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych jest rozliczany z urzędem skarbowym.

Spółka rejestruje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu czterech kas fiskalnych, zlokalizowanych w czterech punktach sprzedaży, tj. w S., L., B. oraz Ż.

Kasy rejestrujące zlokalizowane w S., L. oraz B. zostały nabyte w okresie obowiązującej decyzji Ministra Finansów wydanej na podstawie rozporządzenia z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania przez podatników (Dz. U. Nr 39, poz. 178 oraz Nr 115, poz. 511) obowiązującego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Przedmiotowe kasy nie posiadają technicznych możliwości spełnienia części wymagań określonych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz. 363, dalej: Rozporządzenie), które weszło w życie 1 kwietnia 2013 r. Paragony drukowane przez wskazane urządzenia nie zawierają oznaczenia: "PARAGON FISKALNY", a także na żądanie nabywcy nie jest drukowany NIP nabywcy (w takim przypadku wystawiana jest faktura VAT zawierająca taki numer).

Natomiast kasa rejestrująca sprzedaż w Ż. została nabyta w okresie ważności decyzji Ministra Finansów wydanej na podstawie rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). Ważność tej decyzji upływa w 2014 r. Paragon fiskalny drukowany przez powyższą kasę w przeciwieństwie do trzech pozostałych kas zawiera oznaczenie "PARAGON FISKALNY", jednakże nie ma możliwości technicznych spełnienia warunku drukowania na żądanie nabywcy NIP nabywcy (w takim przypadku wystawiana jest faktura VAT zawierająca taką informację).

Wszystkie kasy fiskalne użytkowane przez Spółkę spełniają pozostałe wymogi określone w § 5 Rozporządzenia i zapewniają prawidłowość rozliczeń Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle wymogów określonych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia, Spółka, po dniu 30 września 2013 r., nadal będzie mogła dokumentować dokonywaną przez siebie sprzedaż przy użyciu wskazanych kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wymogów określonych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia, po upływie tzw. okresu przejściowego, tj. po dniu 30 września 2013 r., Spółka nadal będzie mogła dokumentować dokonywaną przez siebie sprzedaż przy użyciu wskazanych kas rejestrujących.

UZASADNIENIE

W świetle § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

a.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży. a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

b.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

numer kolejny wydruku,

d.

datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

e.

nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

f.

cenę jednostkową towaru lub usługi,

g.

ilość i wartość sprzedaży,

h.

wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,

i.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,

j.

łączną kwotę podatku,

k.

łączną kwotę należności,

I.

kolejny numer paragonu fiskalnego,

m.

kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

n.

logo fiskalne, zgodnie załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,

o.

oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k, w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży.

Dnia 1 kwietnia 2013 r. weszło w życie Rozporządzenie, które zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Według § 8 ust. 1 Rozporządzenia, paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscowościach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);

3.

numer kolejny wydruku;

4.

datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;

5.

oznaczenie "PARAGON FISKALNY"

6.

nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi;

8.

ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;

9.

wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;

10.

wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;

11.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;

12.

łączną kwotę podatku;

13.

łączną kwotę sprzedaży brutto;

14.

oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;

15.

kolejny numer paragonu fiskalnego;

16.

numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;

17.

numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;

18.

logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Ustawodawca wprowadził zatem dodatkowe elementy, jakie powinny zawierać paragony fiskalne. W świetle nowych przepisów obligatoryjnym elementem paragonu powinno być m.in. oznaczenie "PARAGON FISKALNY" oraz na żądanie nabywcy - numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy).

Jak wskazuje § 42 Rozporządzenia, przepisy Rozporządzenia wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. Jednocześnie jednak Minister Finansów przewidział tzw. okres przejściowy na dostosowanie kas fiskalnych do nowych wymogów. Mianowicie w świetle § 37 Rozporządzenia "Do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 9 obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 r."

Jednocześnie zgodnie z § 35 Rozporządzenia, Podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie ważności:

1.

decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,

2.

potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydanego po dniu 1 września 2011 r.,

- mogą je nadal stosować do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

Z kolei w związku z § 36 Rozporządzenia, podatnicy użytkujący kasy, o których mowa w § 35 oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 stosują te przepisy odpowiednio.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że podatnicy, którzy nabyli kasy rejestrujące w okresie ważności decyzji Ministra Finansów wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, w przypadku gdy użytkowane przez nich kasy nie posiadają technicznych możliwości spełnienia wymagań określonych Rozporządzeniem, mogą stosować te kasy również po 30 września 2013 r. (o ile kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń tych podatników).

Jak wskazała w opisie sprawy Spółka trzy z użytkowanych przez nią kas, zostały nabyte w okresie ważności decyzji określonych w § 35 Rozporządzenia i z przyczyn technicznych nie spełniają wprowadzonych Rozporządzeniem wymogów w zakresie elementów, jakie powinien zawierać paragon, tj.: oznaczenia "PARAGON FISKALNY" oraz na żądanie nabywcy - NIP nabywcy. Z uwagi jednak na fakt, iż przedmiotowe kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń Spółki, w opinii Spółki mogą być przez nią stosowane również po 30 września 2013 r. (tekst jedn.: po tzw. okresie przejściowym).

Natomiast kasa rejestrująca zlokalizowana w Ż., w stosunku do której została wydana decyzja Ministra Finansów na podstawie rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, z uwagi na ważność tej decyzji (termin ważności decyzji upływa w 2014 r.), nadal może rejestrować dokonywaną przez Spółkę sprzedaż.

Dodatkowo należy podkreślić, iż na żądanie nabywcy wystawiana jest faktura VAT, zawierająca NIP nabywcy.

Zatem fakt, iż na paragonie fiskalnym nie jest drukowany taki numer, nie wpływa negatywnie na rozliczenia Spółki.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w zamieszczonych na stronie Ministra Finansów wyjaśnieniach w sprawie najważniejszych zmian w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. Jak czytamy w przedmiotowym komentarzu, podatnicy, którzy stosują kasy nabyte w okresie ważności decyzji i postanowień Ministra Finansów oraz postanowień Prezesa Głównego Urzędu Miar mogą użytkować przedmiotowe kasy również po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Jeśli kasa fiskalna użytkowana przez podatnika nie ma możliwości technicznych spełnienia nowych wymagań, np. w zakresie umieszczania NIP nabywcy na paragonie fiskalnym może być użytkowana również po 30 września 2013 r.

Reasumując, w ocenie Spółki jest ona uprawniona do użytkowania wszystkich czterech wymienionych kas rejestrujących, będących w jej posiadaniu, zarówno do dnia 30 września 2013 r. jak i po upływie tego terminu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl