ILPP2/443-845/11-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-845/11-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Radcę Prawnego Pana Piotra Witkowskiego, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, usługowo-mieszkaniową i usługową (zwanej dalej Nieruchomością I). Spółka akcyjna (zwana dalej Spółką) jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkalną, usługowo-mieszkalną i usługową położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Nieruchomości I (zwanej dalej Nieruchomością II).

Z uwagi na fakt, iż zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka (zwani dalej łącznie Stronami) zamierzali realizować deweloperskie projekty inwestycyjne na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zawarli z Gminą na terenie której znajdują się Nieruchomości I i II porozumienie (zwane dalej Porozumieniem I) na podstawie, którego zobowiązali się wobec Gminy (tj. Wnioskodawca w odniesieniu do Nieruchomości I, a Spółka w odniesieniu do Nieruchomości II) do:

* wykonania wspólnej dla Nieruchomości I i lI infrastruktury: dróg gminnych i chodników wraz z oświetleniem, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, systemu odprowadzania wód opadowych, zbiorników retencyjnych i stacji podnoszenia ciśnienia oraz kolektora sanitarnego (zwanej dalej Infrastrukturą),

* przekazania nowoprojektowanych dróg na rzecz Gminy na warunkach określonych w Porozumieniu I, z tym, że w przypadku wydzielenia części osiedla na obiekty całkowicie chronione (rezydencje) - grunty przeznaczone pod drogi w tym chronionym obiekcie pozostaną we władaniu i dbałości współwłaścicieli tego obiektu jako drogi wewnętrzne,

* wykonania dla projektowanej zabudowy na własny koszt sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz dróg o nawierzchni utwardzonej, chodników i oświetlenia ulic na projektowanym osiedlu,

* wystąpienia do właściwego przedsiębiorstwa w sprawie zapewnienia dostawy energii elektrycznej.

Ponadto, Strony zobowiązały się do planowania oraz projektowania deweloperskich przedsięwzięć inwestycyjnych odpowiednio na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w zakresie potrzeb kulturalno-oświatowych mieszkańców oraz związanych z zarządzaniem ruchem samochodowym na obszarze Nieruchomości I i Nieruchomości II i w związku z tym oświadczyły, że przekażą na rzecz Gminy grunty na poczet realizacji tych funkcji.

W Porozumieniu I zawarte zostały ponadto postanowienia, zgodnie z którymi:

1.

Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, adekwatnie do stopnia realizacji (zawansowania) przedsięwzięć deweloperskich na Nieruchomości I lub Nieruchomości lI, że zawiązane przez nich konsorcjum albo spółka, wybuduje na własny koszt, a następnie nieodpłatnie przekaże na rzecz Gminy kolektor sanitarny do uzgodnionej z Wójtem Gminy oczyszczalni ścieków.

2.

Na wypadek wyboru przez Gminę innej trasy zrzutu ścieków bytowych, Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, że w ramach zawiązanego konsorcjum lub spółki, będą partycypować wraz z Gminą w budowie odcinka kanalizacji sanitarnej, w ten sposób, że Gmina wybuduje odcinek kanalizacji grawitacyjnej/tłocznej o długości 0,9 km, zaś Strony odcinek kanalizacji tłocznej o długości 3,7 km Wykonanie tego zobowiązania, przez Strony będzie przy tym uzależnione od uprzedniego spełnienia analogicznego obowiązku przez Gminę, a w przypadku niewykonania przez Gminę tego zobowiązania, Wnioskodawca lub Spółka będą mogli wykonać cały wskazany powyżej odcinek w technologii kanalizacji tłocznej.

3.

Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się do wybudowania na nieruchomościach przeznaczonych pod drogi publiczne, które przeszły na Gminę z mocy prawa i zlokalizowanych na terenie Nieruchomości I i Nieruchomości II dróg zgodnie z wymogami ustanowionymi przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa wraz z siecią wodociągową, kanalizacyjną i systemem odprowadzenia wód opadowych, za wynagrodzeniem w wysokości 1.000 złotych.

4.

Wysokość odszkodowania za nieruchomości wskazane w pkt 3 powyżej, które przeszły na własność Gminy z mocy prawa wynosi 100 złotych.

5.

Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, nie później niż do dnia rozpoczęcia realizacji przedsięwzięć deweloperskich, do złożenia wniosku o podział Nieruchomości I lub Nieruchomości II tak, aby możliwe było wydzielenie z nich terenu pod lokalizację zbiorników retencyjnych o docelowej pojemności ca 1.000 m3, wraz ze stacją podnoszenia ciśnienia. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, odpowiednio do stopnia zapotrzebowania w związku z realizacją deweloperskich przedsięwzięć inwestycyjnych na Nieruchomości I lub Nieruchomości II, do partycypowania w kosztach zakupu i montażu przedmiotowych urządzeń na własny koszt. Strony jednocześnie oświadczyły, że przeniosą własność nieruchomości powstałych w wyniku tak dokonanego podziału na Gminę za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych. Zlokalizowane na tych nieruchomościach zbiorniki oraz stacje podnoszenia ciśnienia zostaną przekazane na rzecz Gminy nieodpłatnie.

6.

W przypadku niezawiązania przez Wnioskodawcę oraz Spółkę konsorcjum lub spółki, która miałaby zrealizować przedsięwzięcie deweloperskie, Wnioskodawca albo Spółka samodzielnie zrealizuje tę inwestycję na warunkach określonych w pkt 7 albo 8 poniżej, partycypując w jej kosztach zgodnie z pkt 1 powyżej, a następnie przekaże wybudowane w związku z nią urządzenia Gminie, na zasadach określonych w pkt 1-4 powyżej.

7.

Spółka będzie zobowiązana do wybudowania infrastruktury, o której mowa w pkt 1, jeżeli uzyska ostateczne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II wcześniej niż Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I.

8.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do wybudowania Infrastruktury, jeżeli uzyska ostateczne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I wcześniej niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II.

9.

W związku z dobrowolną partycypacją przez Wnioskodawcę i Spółkę jako właścicieli odpowiednio Nieruchomości I i Nieruchomości II w kosztach budowy i urządzenia Infrastruktury, Gmina zobowiązała się i zagwarantowała, że wójt Gminy nie będzie ustalał tym osobom, bądź nabywcom Nieruchomości I i Nieruchomości II opłat adiacenckich, o których mowa w art. 145 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości, związanych z budową dróg i tych urządzeń, które będą służyły funkcjonowaniu tych nieruchomości.

10.

Wnioskodawca i Spółka zobowiązali się do planistycznego zabezpieczenia na terenie Nieruchomości I i II terenu pod budowę zjazdu z przewidywanego do budowy wiaduktu nad trasą kolejową.

Ponadto, w Porozumieniu I wskazane zostało, iż:

1.

Niezależnie od wskazanych powyżej zobowiązań Wnioskodawcy i Spółki, Spółka i Gmina zobowiązują się dodatkowo do partycypowania w budowie drogi publicznej, której realizacja w ich zamierzeniu planowana jest równocześnie z rozpoczęciem inwestycji na Nieruchomości II - łączącej Nieruchomość I i Nieruchomość II z drogą powiatową.

2.

W ramach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego wraz z Infrastrukturą Gmina zobowiązała się do:

* opracowania dla terenu, na którym ma zostać zlokalizowana droga, o której mowa powyżej, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

* wystąpienia o uzgodnienie w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ze Spółką kwestii przeniesienia przejazdu kolejowego, aby możliwy był wjazd tą drogą na Nieruchomość II;

* pozyskania gruntów na realizację inwestycji w postaci budowy wskazanej powyżej drogi.

3.

Spółka w ramach realizacji inwestycji zobowiązała się do wybudowania na własny koszt drogi, o której mowa powyżej, co nastąpi nie wcześniej, niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego na Nieruchomości II.

4.

Spółka oraz Gmina zobowiązały się do partycypacji w kosztach budowy magistrali prowadzącej do ujęcia wody do Nieruchomości I i Nieruchomości II, co nastąpi nie wcześniej, niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego na Nieruchomości II.

W dalszej części Porozumienia I wskazane zostało, iż w związku z zamiarem realizowania deweloperskich projektów inwestycyjnych przez Wnioskodawcę na Nieruchomości I oraz przez Spółkę na Nieruchomości II i możliwym wpływem tych inwestycji na zwiększenie zapotrzebowania na korzystanie z infrastruktury technicznej i drogowej oraz infrastruktury społecznej (szkoła, parking itp.), Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązują się do:

1.

Partycypacji (każdy z osobna, działając we własnym imieniu i na własną rzecz) w kosztach rozbudowy oczyszczalni ścieków w wysokości 2,5 tys. złotych od każdego nowego lokalu lub domu wybudowanego w ramach projektów deweloperskich realizowanych na Nieruchomości I lub Nieruchomości II, przyłączanego do systemu oczyszczalni.

2.

Wydzielania z Nieruchomości I lub Nieruchomości II terenów o powierzchni zapewniającej zaspokojenie potrzeb kulturalno-oświatowych wynikających, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, ze stopnia zaplanowanego zaludnienia Nieruchomości I i II w ramach realizowanych obszarów inwestycyjnych oraz zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów przeznaczonych na cele publiczne, a następnie do przeniesienia własności tak wydzielonych gruntów na rzecz Gminy za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych.

3.

Wydzielanie z Nieruchomości I lub Nieruchomości II terenu pod budowę parkingu buforowego w związku z koniecznością budowy przystanku szynobusu, o powierzchni zabezpieczającej, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, potrzeby mieszkańców Nieruchomości I i Nieruchomości II w ramach zaplanowanej liczby mieszkańców na realizowanych obszarach inwestycyjnych, zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów przeznaczonych na cele publiczne, a następnie do przeniesienia własności tak wydzielonych gruntów na rzecz Gminy za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych.

W Porozumieniu I wskazane zostało, iż zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka mogą przenieść prawa wynikające dla nich z Porozumienia I bez zgody pozostałych stron Porozumienia I.

W związku z zawarciem Porozumienia I, w celu ustalenia zasad współpracy oraz podziału i rozliczenia kosztów przy realizacji Infrastruktury pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką, Strony zawarły ze sobą porozumienie (zwane dalej Porozumieniem II), na podstawie którego:

* potwierdziły, że w przypadku zawiązania przez Strony - w celu realizacji wspólnego projektu inwestycyjnego na Nieruchomości I i II - celowej spółki kapitałowej, spółka ta w ramach Infrastruktury wybuduje na własny koszt oraz przekaże Gminie zgodnie z postanowieniami Porozumienia I:

a.

kolektor sanitarny do uzgodnionej z Gminą oczyszczalni ścieków,

b.

drogi o nawierzchni utwardzonej, chodniki i oświetlenie na działkach przeznaczonych pod budowę dróg gminnych,

c.

sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz system odprowadzania wód opadowych,

* postanowiły, iż w przypadku niezawiązania celowej spółki kapitałowej, Infrastruktura w zakresie określonym powyżej zostanie wybudowana przez Wnioskodawcę albo przez Spółkę na następujących zasadach:

a.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do wybudowania Infrastruktury, jeżeli uzyska prawomocne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I wcześniej niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II.

b.

Spółka będzie zobowiązana do wybudowania Infrastruktury j, jeżeli uzyska prawomocne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II wcześniej, niż Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I.

c.

Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązują się, że wydzielą zgodnie z Porozumieniem - w zakresie Nieruchomości I i Nieruchomości II - teren pod lokalizację zbiorników retencyjnych wraz ze stacją podnoszenia ciśnienia, które to urządzenia zakupią i zamontują na własny koszt. Wnioskodawca oraz Spółka równocześnie oświadczają, że wydzielony teren zostanie przekazany Gminie na warunkach określonych w Porozumieniu I, zaś zlokalizowane na nim zbiorniki i stacja podnoszenia ciśnienia zostaną przekazane na rzecz Gminy nieodpłatnie i przekazana Gminie zgodnie z postanowieniami Porozumienia I.<...ol>

W zawartym Porozumieniu II w zakresie zasad rozliczeń kosztów wybudowanej Infrastruktury, Strony przyjęły następujące rozwiązania:

1.

Postanowiły, że - w przypadku niezawiązania celowej spółki kapitałowej, o której mowa powyżej - ponosić będą (z zastrzeżeniem zasad przedstawionych poniżej), wspólnie koszty wybudowania Infrastruktury, każda ze Stron w takiej części, w jakiej zadeklarowana przez Stronę, zgodnie z zasadą wskazaną poniżej, ilość PUM (powierzchni użytkowej mieszkań) i PUU (powierzchni użytkowej usługowej) pozostaje do całkowitej zadeklarowanej przez Strony ilości PUM i PUU do wykonania w ramach projektu objętego zawiadomieniem, o którym mowa poniżej. Zadeklarowana przez Strony ilość PUM i PUU stanowić będzie podstawę do naliczenia w ramach założeń technicznych zapotrzebowania na dostawę wody oraz zrzut ścieków, a także stanowić będzie podstawę do rozliczenia, zgodnie ze zdaniem poprzednim, nakładów na infrastrukturę drogową. W przypadku, gdy zrealizowana na obszarze objętym danym projektem ilość PUM i PUU będzie większa niż ilość zadeklarowana przez Stronę, podstawę rozliczeń lub rozliczeń korygujących stanowić będzie faktycznie zrealizowana na danym obszarze ilość PUM i PUU.

2.

Postanowiły, że Strona zobowiązana do wybudowania Infrastruktury zgodnie z postanowieniami Porozumienia II, bądź Strona która nie uzyskała pozwolenia na budowę, jednak zainteresowana jest rozpoczęciem prac nad realizacją Infrastruktury ("Strona Zawiadamiająca"), zawiadamia drugą Stronę o zamiarze przystąpienia do realizacji Infrastruktury, określając ilość PUM i PUU, jakie przewiduje do realizacji w ramach projektu na określonym w zawiadomieniu obszarze. Druga Strona ("Strona Zawiadamiana") w ciągu 60 (sześćdziesięciu) dni od otrzymania zawiadomienia zobowiązana jest poinformować na piśmie Stronę Zawiadamiającą o zainteresowaniu współuczestniczeniem w projekcie, podając równocześnie ilość PUM i PUU, jakie przewiduje do realizacji na - odpowiednio - Nieruchomości I lub Nieruchomości II, a także określając obszar, który zamierza objąć projektem (określając ilość PUM i PUU do realizacji na tym obszarze), bądź też o braku zainteresowania tym współuczestniczeniem. Oświadczenie Strony Zawiadamianej o braku zainteresowania wspólną realizacją i współfinansowaniem Infrastruktury wywierać będzie skutki określone w pkt 7 poniżej.

3.

Postanowiły, że w przypadku otrzymania oświadczenia Strony Zawiadamianej o zainteresowaniu współuczestniczeniem w projekcie, Strona Zawiadamiająca opracowuje projekt techniczny, określając zakres, parametry, przebieg, zakładany harmonogram realizacji oraz przewidywany kosztorys budowy, przedstawiając je Stronie Zawiadamianej. Strona Zawiadamiająca zobowiązana jest uwzględnić w projekcie technicznym wymogi dotyczące zapotrzebowania (ilość PUM i PUU) oraz obszaru, określone przez Stronę Zawiadamianą w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 2 powyżej.

4.

Postanowiły, że Stronie Zawiadamianej przysługuje prawo dokonania weryfikacji otrzymanej od Strony Zawiadamiającej dokumentacji, o której mowa w pkt 3 powyżej i wniesienia uzasadnionych zastrzeżeń lub propozycji zmian w zakresie rozwiązań technicznych oraz kosztów wybudowania Infrastruktury.

5.

Postanowiły, że Strona Zawiadamiana, w terminie 60 (sześćdziesięciu) dni od otrzymania dokumentacji, o której mowa w pkt 3 powyżej, uprawniona jest do złożenia pisemnego oświadczenia o współfinansowaniu Infrastruktury zgodnie z przedstawioną jej dokumentacją, lub oświadczenia o odstąpieniu od współfinansowania Infrastruktury.

6.

Postanowiły, że w terminie 30 (trzydziestu) dni od otrzymania przez Stronę Zawiadamianą od Strony Zawiadamiającej kopii prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę (lub jej odpowiednika w aktualnym na ten dzień stanie prawnym), Strona Zawiadamiana przedstawia Stronie Zawiadamiającej bezterminową i nieodwołalną gwarancję bankową zabezpieczającą zwrot kosztów inwestycji objętej pozwoleniem na budowę.

7.

Postanowiły, że w przypadku złożenia przez Stronę Zawiadamianą oświadczenia o odstąpieniu od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury Strona Zawiadamiająca uprawniona jest do samodzielnego wykonania Infrastruktury o przebiegu, parametrach technicznych, terminie wykonania i innych, odmiennych od przedstawionych zgodnie z pkt 2 powyżej, bez prawa do żądania zwrotu części poniesionych kosztów od Strony Zawiadamianej, z uwzględnieniem postanowień pkt 8 poniżej. Strona Zawiadamiana, odstępując od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury, ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszelkie roszczenia związane z zapewnieniem dostępu do Infrastruktury.

8.

Postanowiły, że w przypadku odstąpienia od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury, a następnie przyłączenia do Infrastruktury wykonanej zgodnie z pkt 7 odpowiednio Nieruchomości I lub Nieruchomości II, Strona Zawiadamiana zwróci Stronie Zawiadamiającej część poniesionych przez nią kosztów wykonania Infrastruktury w wysokości stanowiącej iloczyn faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów budowy Infrastruktury do której nastąpiło przyłączenie oraz wskaźnika odpowiadającego procentowi jaki stanowi liczba przyłączonych do Infrastruktury PUM i PUU w całkowitej liczbie PUM i PUU podłączonych do Infrastruktury znajdujących się na Nieruchomości. W przypadku jednak odstąpienia przez Stronę Zawiadamianą od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury z powodu odrzucenia przez Stronę Zawiadamiającą kosztorysu lub rozwiązania projektowego Strony Zawiadamianej, o którym mowa w pkt 4 powyżej, podlegający rozliczeniu zgodnie z niniejszym punktem koszt realizacji Infrastruktury w zakresie objętym kosztorysem przedstawionym przez Stronę Zawiadamianą nie może przekroczyć kosztu określonego w kosztorysie przez nią przedstawionym.

9.

Postanowiły, że w przypadku kiedy to Wnioskodawca wybuduje Infrastrukturę na własny koszt, a Spółka przystąpi do współfinansowania budowy Infrastruktury w tym zakresie, Spółka zobowiązuje się zwrócić część poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów wybudowania tej Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej - nie więcej jednak niż część kosztów przypadających na nią na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 3 powyżej - z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 poniżej.

10.

Postanowiły, że w przypadku kiedy to Spółka wybuduje Infrastrukturę na własny koszt, a Wnioskodawca przystąpił do współfinansowania budowy Infrastruktury w tym zakresie, Wnioskodawca zobowiązuje się zwrócić część poniesionych przez Spółkę kosztów wybudowania tej Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej - nie więcej jednak niż część kosztów przypadających na niego na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 3 powyżej - z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 poniżej.

11.

Postanowiły, że zwrot kosztów następował będzie po zakończeniu budowy Infrastruktury, potwierdzonego wydanym dla inwestycji - objętej pozwoleniem na budowę - zaświadczeniem o dopuszczeniu do użytkowania tej inwestycji w pełnym zakresie.

12.

Postanowiły, że w przypadku wystąpienia okoliczności, których Strona Zawiadamiająca sporządzająca kosztorys, o którym mowa w pkt 3 powyżej, nie przewidywała pomimo dołożenia należytej staranności, wynikających w szczególności z uwarunkowań gruntowo-wodnych, archeologicznych lub podobnych, które powodują istotny wzrost kosztów realizacji Infrastruktury, Strona Zawiadamiająca powiadamia niezwłocznie Stronę Zawiadamianą o wystąpieniu takich okoliczności, umożliwiając jej udział w ocenie i wycenie dodatkowych kosztów wykonania współfinansowanej infrastruktury. W przypadku określonym w punkcie niniejszym Strony poniosą dodatkowy koszt wykonania Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej. Postanowienia punktu niniejszego stosuje się odpowiednio także w przypadku realizacji Infrastruktury na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 4.

13.

Postanowiły, że co do rozliczenia powierzchni gruntów wydzielonych pod lokalizację zbiorników retencyjnych oraz stacji podnoszenia ciśnienia zastosowanie znajdują postanowienia przedstawione poniżej, natomiast rozliczenie kosztów zakupu i budowy zbiorników oraz stacji podnoszenia ciśnienia nastąpi na zasadach określonych w pkt 1-12 powyżej.

W zawartym Porozumieniu II w zakresie zagospodarowania terenów użyteczności publicznej, Strony postanowiły co następuje:

14.

W przypadku niezawiązania przez Wnioskodawcę oraz Spółkę celowej spółki kapitałowej - Inwestor zobowiązuje się do przeniesienia na rzecz Gminy z Nieruchomości 1, a Spółka zobowiązuje się do przeniesienia na rzecz Gminy z Nieruchomości II, prawa własności części gruntów przeznaczonych pod budowę obiektów niekomercyjnych użyteczności publicznej, takich jak w szczególności: parkingi, place, szkoła, kościół itp., a także gruntów pod budowę komercyjnych obiektów użyteczności publicznej, co nastąpi na podstawie uzgodnień poczynionych przez Strony z Gminą oraz zgodnie z treścią Porozumienia I.

15.

Strony oświadczyły, iż w przypadku, gdy powierzchnia gruntów przekazanych przez jedną ze Stron na rzecz Gminy, zgodnie z pkt 1 powyżej, będzie większa niż powierzchnia gruntów przekazanych, zgodnie z pkt 1 powyżej, przez drugą Stronę, Strona, która przeniosła na Gminę własność mniejszej powierzchni gruntów, będzie zobowiązana do przeniesienia na rzecz drugiej Strony prawa własności działki gruntu wydzielonej z własnej nieruchomości (tj. w odniesieniu do Wnioskodawcy z Nieruchomości I, a w odniesieniu do Spółki z Nieruchomości II) o powierzchni odpowiadającej 1/2 (jednej drugiej) części różnicy między powierzchniami gruntów przekazanych Gminie przez każdą ze Stron.

W zawartym Porozumieniu II w zakresie pozostałych zasad współpracy Strony postanowiły co następuje:

16.

Strony powołały Wnioskodawcę jako Generalnego Projektanta dla obszaru Nieruchomości I i II, w celu wypracowania spójnego rozwiązania komunikacyjnego oraz definiowania na poziomie planu regulacyjnego obszarów zagospodarowania na cele publiczne i komercyjne.

17.

Wskazały, iż zarówno Wnioskodawca jak i Spółka mogą przenieść prawa lub obowiązki wynikające z Porozumienia II na osobę trzecią bez odrębnej zgody drugiej Strony.

Do chwili obecnej w związku z zawarciem i realizacją Porozumienia I i Porozumienia II, Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów związanych ze zobowiązaniami wynikającymi z tych Porozumień. Nie jest też w chwili obecnej zobowiązany do zapłaty jakichkolwiek kwot na rzecz innych podmiotów (w tym Spółki oraz Gminy) w związku z zawarciem Porozumienia I i Porozumienia II. W związku z zawarciem tych Porozumień żaden inny podmiot (w tym Spółka oraz Gmina) nie jest też zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy, w tym do dokonywania na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat.

W chwili obecnej Wnioskodawca z przyczyn ekonomicznych utracił zainteresowanie realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza zbyć Nieruchomość I na rzecz spółki z o.o. (zwanej dalej Deweloperem) prowadzącej działalność deweloperską i zainteresowaną realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. Jednocześnie - w związku z zamiarem zbycia Nieruchomości I na rzecz Dewelopera - Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Deweloperem umowę cesji, na podstawie której bez wynagrodzenia przeniesie na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zdarzeniu przyszłym przedstawionym powyżej, Wnioskodawca przenosząc na podstawie umowy cesji i bez wynagrodzenia na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia l i Porozumienia II dokona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak - w jakiej wysokości Wnioskodawca powinien ustalić podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym powyżej, przenosząc na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II na podstawie umowy i bez wynagrodzenia Wnioskodawca nie dokona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wskazanej powyżej czynność przeniesienia praw i obowiązków nie można kwalifikować jako dostawy towarów w rozumieniu przepisów u.p.t.u., bowiem przenoszone prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia l i Porozumienia II nie stanowią towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 u.p.t.u.

Natomiast, nawet gdyby przyjąć, iż wskazana powyżej czynność przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II stanowi usługę na gruncie przepisów u.p.t.u., jak też że usługę tę świadczy Wnioskodawca (jako cedent), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jej świadczenie odbywa się nieodpłatnie (bez wynagrodzenia).

Wskazać przy tym należy, iż jakkolwiek przepisy u.p.t.u w pewnych przypadkach nakazują traktowanie nieodpłatnego świadczenia usług za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, to jednak - z uwagi na brzmienie art. 8 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u. - ma to miejsce wyłącznie w przypadku, gdy nieodpłatne świadczenie usług następuje na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub gdy następuje do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy sytuacja taka nie występuje w niniejszym przypadku, bowiem przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II nastąpi w celach bezpośrednio związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II na Dewelopera jest bowiem wynikiem zmiany planów inwestycyjnych Wnioskodawcy i jest bezpośrednio związane z zamiarem zbycia na rzecz Dewelopera Nieruchomości I.

Ponadto, brak możliwości opodatkowania czynności nieodpłatnego przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II w ocenie Wnioskodawcy jest spowodowany również faktem, iż nie można uznać, iż usługa taka ma konkretną wartość finansową. Do chwili obecnej w związku z zawarciem i realizacją Porozumienia I i Porozumienia II, Wnioskodawca nie poniósł bowiem żadnych kosztów związanych ze zobowiązaniami wynikającymi z tych Porozumień. Nie jest też w chwili obecnej zobowiązany do zapłaty jakichkolwiek kwot na rzecz innych podmiotów (w tym Spółki oraz Gminy) w związku z zawarciem Porozumienia l i Porozumienia II, a żaden inny podmiot (w tym Spółka oraz Gmina) nie jest też zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy, w tym do dokonywania na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat. Nie jest zatem możliwe ustalenie podstawy opodatkowania, bowiem w niniejszym przypadku nie można mówić o koszcie świadczenia usługi przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II poniesionym przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

18.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

19.

eksport towarów;

20.

import towarów;

21.

wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

22.

wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

23.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

24.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

25.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

26.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

27.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

28.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

29.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

30.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

31.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

32.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odnosząc się do przedstawionych okoliczności sprawy przede wszystkim należy zaznaczyć, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zakres opodatkowania tym podatkiem obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jak już uprzednio zauważono, przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiujący pojęcie "dostawy towarów" nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" należy zaznaczyć, iż dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nimi jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności". Idąc dalej należy wskazać, iż czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem "dostawa towarów" nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż oderwanie pojęcia "dostawa towarów" oraz ekonomicznych aspektów transakcji od skutków konwencjonalnych powstających na gruncie prawa podatkowego pozwala także na uznanie danej czynności za dostawę towarów nawet mimo pewnych nałożonych na nabywcę ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem jest, co do zasady, wydanie towaru.

Natomiast pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nie czynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zaznaczyć należy, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

33.

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

34.

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, iż czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

35.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

36.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, usługowo-mieszkaniową i usługową (zwanej dalej Nieruchomością I). Spółka akcyjna (zwana dalej Spółką) jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkalną, usługowo-mieszkalną i usługową położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Nieruchomości I (zwanej dalej Nieruchomością II).

Z uwagi na fakt, iż zarówno Wnioskodawca jak i Spółka (zwani dalej łącznie Stronami) zamierzali realizować deweloperskie projekty inwestycyjne na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zawarli z Gminą na terenie której znajdują się Nieruchomości I i II porozumienie (zwane dalej Porozumieniem I) na podstawie, którego zobowiązali się wobec Gminy (tj. Wnioskodawca w odniesieniu do Nieruchomości I, a Spółka w odniesieniu do Nieruchomości II) do:

37.

wykonania wspólnej dla Nieruchomości I i lI infrastruktury: dróg gminnych i chodników wraz z oświetleniem, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, systemu odprowadzania wód opadowych, zbiorników retencyjnych i stacji podnoszenia ciśnienia oraz kolektora sanitarnego (zwanej dalej Infrastrukturą),

38.

przekazania nowoprojektowanych dróg na rzecz Gminy na warunkach określonych w Porozumieniu I, z tym, że w przypadku wydzielenia części osiedla na obiekty całkowicie chronione (rezydencje) - grunty przeznaczone pod drogi w tym chronionym obiekcie pozostaną we władaniu i dbałości współwłaścicieli tego obiektu jako drogi wewnętrzne,

39.

wykonania dla projektowanej zabudowy na własny koszt sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz dróg o nawierzchni utwardzonej, chodników i oświetlenia ulic na projektowanym osiedlu,

40.

wystąpienia do właściwego przedsiębiorstwa w sprawie zapewnienia dostawy energii elektrycznej.

Ponadto, Strony zobowiązały się do planowania oraz projektowania deweloperskich przedsięwzięć inwestycyjnych odpowiednio na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w zakresie potrzeb kulturalno-oświatowych mieszkańców oraz związanych z zarządzaniem ruchem samochodowym na obszarze Nieruchomości I i Nieruchomości II i w związku z tym oświadczyły, że przekażą na rzecz Gminy grunty na poczet realizacji tych funkcji.

W związku z zawarciem Porozumienia I, w celu ustalenia zasad współpracy oraz podziału i rozliczenia kosztów przy realizacji Infrastruktury pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką, Strony zawarły ze sobą porozumienie (zwane dalej Porozumieniem II), na podstawie którego:

41.

potwierdziły, że w przypadku zawiązania przez Strony - w celu realizacji wspólnego projektu inwestycyjnego na Nieruchomości I i II - celowej spółki kapitałowej, spółka ta w ramach Infrastruktury wybuduje na własny koszt oraz przekaże Gminie zgodnie z postanowieniami Porozumienia I:

a.

kolektor sanitarny do uzgodnionej z Gminą oczyszczalni ścieków,

b.

drogi o nawierzchni utwardzonej, chodniki i oświetlenie na działkach przeznaczonych pod budowę dróg gminnych,

c.

sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz system odprowadzania wód opadowych,

42.

postanowiły, iż w przypadku niezawiązania celowej spółki kapitałowej, Infrastruktura w zakresie określonym powyżej zostanie wybudowana przez Wnioskodawcę albo przez Spółkę na określonych zasadach.

W chwili obecnej Wnioskodawca z przyczyn ekonomicznych utracił zainteresowanie realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza zbyć Nieruchomość I na rzecz spółki z o.o. (zwanej dalej Deweloperem) prowadzącej działalność deweloperską i zainteresowaną realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. Jednocześnie - w związku z zamiarem zbycia Nieruchomości I na rzecz Dewelopera - Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Deweloperem umowę cesji, na podstawie której bez wynagrodzenia przeniesie na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przenosząc na podstawie umowy cesji i bez wynagrodzenia na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia l i Porozumienia II dokona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak - w jakiej wysokości Wnioskodawca powinien ustalić podstawę opodatkowania.

Cesja (nazywana też przelewem) jest umową cywilnoprawną, która przenosi prawo do wierzytelności z cedenta (wierzyciela) na osobę trzecia (cesjonariusza). Jeśli umowa cesji nie stanowi inaczej, cesjonariusz nabywa wszystkie prawa związane z wierzytelnością (prawa do odsetek, zabezpieczenia, itp.), jak również ryzyka z nią związane (np. niewypłacalność dłużnika).

Instytucja przelewu wierzytelności została uregulowana przepisami w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Podstawą dla dokonania cesji wierzytelności jest art. 509 Kodeks cywilnego, zgodnie z którym, wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Istotą przelewu wierzytelności jest umowa zawierana przez wierzyciela z osobą trzecią, na mocy której osoba ta nabywa od wierzyciela przysługującą mu wierzytelność. W wyniku przelewu wierzytelności prawa przysługujące dotychczasowemu wierzycielowi przechodzą na nabywcę wierzytelności przy czym sam stosunek zobowiązaniowy nie ulega zmianie. Na podstawie umowy przelewu wierzytelności cesjonariusz może dochodzić spełnienia określonego świadczenia od dłużnika, przysługuje mu również uprawnienie do rozporządzania wierzytelnością poprzez jej dalszą odsprzedaż, zamianę, darowiznę, zapis w testamencie lub zastaw. W zamian za nabywaną wierzytelność cesjonariusz (nabywca) zobowiązuje się do spełnienia określonego świadczenia na rzecz cedenta. Spełnienie świadczenia, wynikającego z umowy przelewu nastąpi, gdy cedent przeniesie wierzytelność na cesjonariusza, a on zapłaci mu cenę za cedowaną wierzytelność (w sytuacji, kiedy cesja miała charakter odpłatny).

Jak wynika z opisu sprawy, do chwili obecnej w związku z zawarciem i realizacją Porozumienia I i Porozumienia II, Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów związanych ze zobowiązaniami wynikającymi z tych Porozumień. Nie jest też w chwili obecnej zobowiązany do zapłaty jakichkolwiek kwot na rzecz innych podmiotów (w tym Spółki oraz Gminy) w związku z zawarciem Porozumienia I i Porozumienia II. W związku z zawarciem tych Porozumień żaden inny podmiot (w tym Spółka oraz Gmina) nie jest też zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy, w tym do dokonywania na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca przenosząc na podstawie umowy cesji na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia l i Porozumienia II, dokona tej czynności nieodpłatnie (bez wynagrodzenia).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, czynność podlegała będzie opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Natomiast, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności z innym podmiotem.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca przenosząc na podstawie umowy cesji i bez wynagrodzenia na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia l i Porozumienia II nie dokona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, bowiem nie będzie istniała relacja zobowiązaniowa pomiędzy stronami transakcji oraz czynność ta dokonywana będzie bez wynagrodzenia, zatem czynność ta nie stanowi odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Czynność ta również nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Wobec uznania, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pytanie w kresie ustalenia podstawy opodatkowania staje się bezprzedmiotowe.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto tut. Organ informuje, że kwestia dotycząca dochodowego od osób fizycznych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl