ILPP2/443-833/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-833/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT UE. W ramach działalności gospodarczej, w czerwcu 2008 r. zakupił w Niemczech używany samochód osobowy od płatnika VAT UE (została wystawiona faktura VAT bez niemieckiego podatku). Statut transakcji - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT). Zainteresowany z tytułu zakupu ww. samochodu, poniósł następujące opłaty: opłatę recyklingową oraz podatek akcyzowy. Ze względów proceduralno-podatkowych Wnioskodawca złożył wniosek VAT-23, w którym wykazał jako podstawę opodatkowania cenę zakupu z faktury VAT, następnie otrzymał VAT-25, potwierdzający uiszczenie podatku.

Pytanie Zainteresowanego dotyczy podstawy opodatkowania z tytułu WNT i wykazania ww. transakcji w deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy za podstawę opodatkowania należy przyjąć wymienione we wniosku opłaty (recyklingową, akcyzę oraz wartość brutto z faktury zakupu).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje:

* podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów (z wyjątkiem podatku VAT),

* wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwpólnotowego nabycia.

Zainteresowany uważa, że do podstawy tej nie wlicza się dodatkowych wydatków ponoszonych przez nabywcę, jeżeli nie są pobierane przez dostawcę. Zatem podstawą opodatkowania, będzie cena nabycia samochodu (z faktury VAT-WNT) powiększona o podatek akcyzowy oraz opłatę recyklingową uiszczoną przez nabywcę. Od ww. sumy Wnioskodawca powinien naliczyć podatek VAT oraz wystawić fakturę wewnętrzną, a kwota ta powinna być wykazana w deklaracji VAT-7:

* w poz. 33 - jako podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia,

* w poz. 39 - zapłaconą kwotę podatku (w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania),

* w poz. 45 - 60% VAT nie więcej niż 6.000 zł.

W związku z zakupem samochodu osobowego, mającego związek ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie więcej niż 6.000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

nbspnbspnbspnbspa) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

nbspnbspnbspnbspb) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany podatnik VAT UE, dokonał zakupu na terytorium Niemiec, używanego samochodu osobowego od płatnika VAT UE. Przedmiotowy samochód został nabyty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak również brzmienie przepisów należy stwierdzić, iż czynność nabycia w Niemczech używanego środka transportu od podatnika VAT UE, stanowi dla Zainteresowanego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca, jako podstawę opodatkowania WNT przyjął cenę nabycia towaru, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru oraz poniesione dodatkowe opłaty: podatek akcyzowy i opłatę recyklingową.

W myśl art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawę opodatkowania zwiększa się tylko o koszty dodatkowe, którymi nabywca obciążany jest przez dostawcę towaru.

Zatem w przedmiotowej sprawie Zainteresowany prawidłowo przyjął za podstawę opodatkowania WNT cenę nabycia towaru jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru, jak również dodatkowe opłaty, tj.: podatek akcyzowy i opłatę recyklingową.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Artykuł 20 ust. 5 ustawy określa, iż w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury - art. 20 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Oznacza to, że w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym.

Według art. 103 ust. 3 ustawy, w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju - art. 103 ust. 4 ustawy.

W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika (art. 103 ust. 5 ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 103 ust. 7 ustawy, wzór informacji, o której mowa w ust. 5, został określony w drodze rozporządzenia, jako formularz VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu).

Należy zauważyć, że informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23) podatnik składa jeżeli w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia środek transportu ma być zarejestrowany przez podatnika na terytorium kraju bądź, jeżeli będzie przez niego użytkowany.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany złożył właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego informację o nabytym środku transportu (VAT-23), a następnie otrzymał zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu (VAT-25).

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545), określono wzory deklaracji podatkowych. Załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia zawiera wzór deklaracji VAT-7, natomiast załącznik nr 3 objaśnienia do tej deklaracji.

W załączniku nr 3 do cyt. rozporządzenia znajduje się objaśnienie (objaśnienia szczegółowe, część C - rozliczenie transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju), iż w deklaracji VAT-7:

* w poz. 32 wykazuje się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną zgodnie z art. 31 ustawy,

* w poz. 33 wykazuje się łączną wartość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obliczoną wg obowiązujących stawek, z wyłączeniem transakcji, o których mowa w art. 136 ustawy,

* w poz. 39 wykazuje się podatek należny od wewnatrzwspónotowego nabycia środków transportu, wykazany w poz. 33, podlegający wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy.

Natomiast w części D tego załącznika (Rozliczenie podatku naliczonego), w poz. 45 wykazuje się kwotę podatku naliczonego od nabytych przez podatnika towarów i usług wymienionych w poz. 44.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio do importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Reasumując, opisana we wniosku transakcja spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie podstawa opodatkowania obejmuje cenę nabycia samochodu, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru powiększona o podatek akcyzowy oraz opłatę recyklingową uiszczoną przez nabywcę. Zainteresowany wystawia fakturę wewnętrzną w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy i na podstawie tej faktury dokonuje rozliczenia w deklaracji VAT-7, uwzględniając poz. 39 deklaracji oraz ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego w poz. 45.

Dodatkowo, Wnioskodawca powinien uwzględnić omawianą transakcję w informacji podsumowującej o dokonanym wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów VAT UE, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), w której wprowadzono m.in. zmianę w art. 9 ust. 2 oraz art. 99 ust. 14 ustawy o VAT.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl