ILPP2/443-820/13-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-820/13-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Gminę usług cmentarnych za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Gminę usług cmentarnych za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina "A" (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego.

Zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy, na terenie cmentarza Gmina wykonuje czynności w zakresie:

* udostępniania miejsca grzebalnego pod grób ziemny i pod grób dziecinny,

* udostępnienia miejsca pod urnę,

* udostępnienia miejsca grzebalnego pod grób murowany (jednomiejscowy, dwumiejscowy),

* rezerwacji miejsca na cmentarzu pod grób do wykonania pochówku,

* przedłużenia udostępnienia miejsca grzebalnego na kolejne 20 lat,

* zezwolenia na wjazd na teren cmentarza,

* obsługi pogrzebu (dalej łącznie jako: czynności cmentarne).

Zarządzanie cmentarzem komunalnym, na podstawie stosownej umowy Gmina powierzyła zarządcy - Przedsiębiorstwu Handlowo-Usługowemu - Usługi Pogrzebowe (...) (dalej: PHU Usługi Pogrzebowe lub Zarządca). Stosownie do postanowień umowy zawartej z tym podmiotem, do zakresu, obowiązków PHU Usługi Pogrzebowe należy m.in. wykonywanie kompleksowych czynności związanych z pochówkiem zmarłych, prowadzenie księgi osób pochowanych na cmentarzy, księgi grobów, księgi cmentarnej, wyznaczanie miejsc na cmentarzu, przeprowadzanie bieżących napraw, udostępnianie domu przedpogrzebowego, utrzymanie go w odpowiednim stanie, utrzymanie czystości na terenie cmentarza, pielęgnowanie trawników oraz pobieranie opłat za wykonywane w imieniu Gminy czynności cmentarne i przekazywanie ich na rachunek Gminy.

Zarządca jest także co do zasady zobowiązany do pokrycia we własnym zakresie kosztów związanych z opłatami za media niezbędne do funkcjonowania cmentarza. m.in. kosztów wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości.

Wykonywane przez PHU Usługi Pogrzebowe w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne dokumentowane są przez PHU Usługi Pogrzebowe fakturami VAT lub/i paragonami, wystawianymi w imieniu Gminy, tj. na fakturach VAT lub/i paragonach w pozycji sprzedawcy widnieją dane Gminy. Opłaty za dokonywane w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne Zarządca odprowadza na rachunek Gminy. Tym samym to Gmina wykazuje te czynności w ewidencji sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny. Uzyskiwane kwoty wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności cmentarnych stanowią dochód Gminy.

Jednocześnie, stosownie do postanowień umowy zawartej z Zarządcą, opłaty należne za wjazd na cmentarz celem wykonania nagrobka oraz opłaty za nadzór nad pracami związanymi z postawieniem nagrobków stanowią dochód Zarządcy. Opłaty te nie są odprowadzane na rachunek Gminy, tak jak opłaty za wykonywane w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne. W konsekwencji, na fakturach VAT i/lub paragonach dokumentujących wykonanie tych dwóch rodzajów czynności, w pozycji sprzedawcy wskazywane są dane PHU Usługi Pogrzebowe. W konsekwencji, to Zarządca wykazuje te czynności w swojej ewidencji sprzedaży i swoich deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny.

Z tytułu zarządzania cmentarzem komunalnym oraz wykonywania w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarnych, zgodnie z postanowieniami zawartej umowy, Zarządca pobiera od Gminy należne wynagrodzenie. Ponoszone przez Gminę w tym zakresie wydatki za czynności wykonywane przez Zarządcę (dalej: wydatki bieżące) dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi kwotami VAT naliczonego.

Gmina podkreśla, iż wydatki te dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego i działalności cmentarnej. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych.

Ponadto w 2010 r. Gmina poniosła wydatki na realizację inwestycji w zakresie modernizacji alejek na cmentarzu komunalnym. Poniesione w tym zakresie wydatki (dalej: przeszłe wydatki inwestycyjne) dokumentowane były przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków, bowiem nie wiedziała czy takie prawo jej przysługuje. Kwestię tę Gmina zamierzała w pierwszej kolejności wyjaśnić w drodze interpretacji indywidualnej. W przyszłości Gmina może również ponosić wydatki inwestycyjne związane z modernizacją lub przebudową cmentarza komunalnego (dalej: przyszłe wydatki inwestycyjne).

Modernizacja, przebudowa i utrzymanie cmentarza komunalnego, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie cmentarzy gminnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne dokonywanie przez Gminę czynności cmentarnych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne dokonywanie przez Gminę czynności cmentarnych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gminy, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, iż czynności cmentarne nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych czynności cmentarnych.

Gmina podkreśla, iż wskazany powyżej sposób traktowania czynności cmentarnych, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, niekorzystających przy tym ze zwolnienia z VAT znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych.

Przykładowo, stanowisko takie zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 grudnia 2012 r., sygn. ITPP1/443-1184/12/IK oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 listopada 2012 r., sygn. ILPP1/443-811/12-4/AWa.

Ponadto, w ocenie Gminy, również fakt, że technicznie czynności cmentarne są wykonywane na terenie cmentarza za pośrednictwem zarządcy nie wpływa na ocenę, że to Gmina w analizowanym przypadku wykonuje czynności opodatkowane VAT. Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. IPTPP4/443-537/12-6/BM, która dotyczyła podobnego stanu faktycznego. W interpretacji tej Organ potwierdził, że "Wnioskodawca w ramach wykonywanych czynności działa jako podatnik podatku VAT, a wykonywane przez niego czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy".

Podobne stanowisko zaprezentowano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-828/11-7/PR, w której organ podatkowy stwierdził, że w przypadku wykonywania usług cmentarnych przy pomocy zarządcy "Gmina wykonując usługi cmentarzy dokumentuje je fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny. Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego o ile usługi te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpią negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy".

Reasumując, odpłatne dokonywanie przez Gminę czynności cmentarnych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, iż organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) - zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto, na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) - zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

o czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

o ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym, należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań - na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy - gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej - uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236).

Na mocy art. 2 cytowanej ustawy - gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Należy przy tym podkreślić, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego. Zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy, na terenie cmentarza Gmina wykonuje czynności w zakresie:

* udostępniania miejsca grzebalnego pod grób ziemny i pod grób dziecinny,

* udostępnienia miejsca pod urnę,

* udostępnienia miejsca grzebalnego pod grób murowany (jednomiejscowy, dwumiejscowy),

* rezerwacji miejsca na cmentarzu pod grób do wykonania pochówku,

* przedłużenia udostępnienia miejsca grzebalnego na kolejne 20 lat,

* zezwolenia na wjazd na teren cmentarza,

* obsługi pogrzebu (dalej łącznie jako: czynności cmentarne).

Zarządzanie cmentarzem komunalnym, na podstawie stosownej umowy Gmina powierzyła Zarządcy. Stosownie do postanowień umowy zawartej z tym podmiotem, do zakresu, obowiązków Zarządcy należy m.in. wykonywanie kompleksowych czynności związanych z pochówkiem zmarłych, prowadzenie księgi osób pochowanych na cmentarzy, księgi grobów, księgi cmentarnej, wyznaczanie miejsc na cmentarzu, przeprowadzanie bieżących napraw, udostępnianie domu przedpogrzebowego utrzymanie go w odpowiednim stanie, utrzymanie czystości na terenie cmentarza, pielęgnowanie trawników oraz pobieranie opłat za wykonywane w imieniu Gminy czynności cmentarne i przekazywanie ich na rachunek Gminy. Zarządca jest także co do zasady zobowiązany do pokrycia we własnym zakresie kosztów związanych z opłatami za media niezbędne do funkcjonowania cmentarza. m.in. kosztów wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości. Wykonywane przez Zarządcę w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne dokumentowane są przez niego fakturami VAT lub/i paragonami, wystawianymi w imieniu Gminy, tj. na fakturach VAT lub/i paragonach w pozycji sprzedawcy widnieją dane Gminy. Opłaty za dokonywane w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne Zarządca odprowadza na rachunek Gminy. Tym samym to Gmina wykazuje te czynności w ewidencji sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny. Uzyskiwane kwoty wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności cmentarnych stanowią dochód Gminy. Jednocześnie, stosownie do postanowień umowy zawartej z Zarządcą, opłaty należne za wjazd na cmentarz celem wykonania nagrobka oraz opłaty za nadzór nad pracami związanymi z postawieniem nagrobków stanowią dochód Zarządcy. Opłaty te nie są odprowadzane na rachunek Gminy, tak jak opłaty za wykonywane w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarne. W konsekwencji, na fakturach VAT i/lub paragonach dokumentujących wykonanie tych dwóch rodzajów czynności, w pozycji sprzedawcy wskazywane są dane PHU Usługi Pogrzebowe. W konsekwencji, to Zarządca wykazuje te czynności w swojej ewidencji sprzedaży i swoich deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny. Z tytułu zarządzania cmentarzem komunalnym oraz wykonywania w imieniu i na rachunek Gminy czynności cmentarnych, zgodnie z postanowieniami zawartej umowy, Zarządca pobiera od Gminy należne wynagrodzenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą przy tym kwestii opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarnych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że świadczenie usług cmentarnych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych pomiędzy Gminą (przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy) a odbiorcami usług jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną. Zatem Gmina nie działa/nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może/nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dodatkowo nie może/nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem opisane usługi cmentarne są/będą wykonywane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, odpłatne świadczenie usług cmentarnych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z odbiorcami tych usług, skutkujące uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Gminy, podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a obrót z tego tytułu powoduje obowiązek odprowadzenia należnego podatku VAT.

Innymi słowy, przedmiotowe czynności podejmowane przez zarządcę w zakresie usług cmentarnych wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy stanowią/będą stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają/będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy (przez Gminę) usługi cmentarne stanowią/będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystajace ze zwolnienia od tego podatku.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie uznania świadczonych przez Gminę usług cmentarnych za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl