ILPP2/443-815/08-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-815/08-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu nabycia towarów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zleca firmie mającej siedzibę w Chinach wykonanie klawiatur foliowych. Producent klawiatur (zwany dalej: Wykonawcą), aby zrealizować zamówienie zmuszony jest do wykonania kompletu narzędzi (tzw. wykrojniki, formy), niezbędnych do realizacji zamówienia. Ww. narzędzia nigdy nie trafiają do firmy Zainteresowanego. Na stałe przechowywane są u Wykonawcy, ponieważ niezbędne są przy każdorazowym wznowieniu produkcji dla danego produktu. Każdy model klawiatury wymaga indywidualnego kompletu narzędzi. Wykonawca przesyła fakturę, na podstawie której Spółka dokonuje dla niego zapłaty za wykonanie narzędzi, przy pomocy których kontrahent wytwarza próbki towarów (klawiatur) i przesyła je do Polski, celem zaakceptowania ich przez klienta Wnioskodawcy. W przypadku zaakceptowania próbek przez klienta, Spółka zleca wykonanie towarów (klawiatur foliowych), które dostarczane są do Polski i sprzedawane przez nią.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany podkreślił, iż posiada prawo do rozporządzania narzędziami wytworzonymi przez kontrahenta z Chin. Producent ten został upoważniony do posługiwania się tymi narzędziami wyłącznie do realizacji zamówień Spółki. Jeżeli w ciągu 5 lat nie zostanie złożone zamówienie do wyprodukowania towarów z wykorzystaniem tych narzędzi, kontrahent z Chin dokonuje ich likwidacji. Właścicielem przedmiotowych narzędzi jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszt zafakturowanych narzędzi (tzw. wykrojniki, formy), zawarty na fakturze przez chińskiego Wykonawcę stanowi dla Wnioskodawcy import usług wymagający rozliczenia, czy jest to koszt wytworzenia towarów i nie podlega rozliczeniu jako import usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wynikająca z faktury otrzymanej za wytworzenie narzędzi od Wykonawcy jest kosztem wytworzenia zamawianych towarów, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest on usługobiorcą. Postępowanie swoje Zainteresowany uznaje za właściwe, gdyż sporządzając zamówienie, zamawia próbki towarów, a po akceptacji klienta określoną partię towarów, a nie wykonanie form (narzędzi). Wykonane narzędzia nie są dla Wnioskodawcy również towarem, ponieważ zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3, dostawa towarów nie transportowanych i nie wysyłanych opodatkowana jest w miejscu, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez import usług - stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Z przytoczonych regulacji wynika, iż z importem usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy przedmiotem transakcji jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, przedmiotem transakcji dokonanej przez Wnioskodawcę z kontrahentem z Chin jest wykonanie narzędzi służących do realizacji zamówienia, polegającego na wykonaniu klawiatur foliowych. Z uzupełnienia wniosku wynika, iż Zainteresowany jest właścicielem oraz posiada prawo do rozporządzania narzędziami wytworzonymi przez kontrahenta z Chin.

W sytuacji gdy doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel przedmiotowymi narzędziami, a Zainteresowany jest właścicielem tych narzędzi, mamy do czynienia z dostawą towarów na jego rzecz - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, z uwagi na to, iż przedmiotem transakcji jest dostawa towarów, a nie świadczenie usług - w przedmiotowej sytuacji nie dojdzie do importu usług.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe narzędzia nigdy nie trafią do firmy Zainteresowanego i są na stałe przechowywane u wykonawcy. Ponadto, jeżeli w ciągu 5 lat nie zostanie złożone zamówienie wyprodukowania towarów z wykorzystaniem tych narzędzi, kontrahent z Chin dokonuje ich likwidacji.

Zatem, w przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy dochodzi do dostawy towarów (narzędzi niezbędnych do wykonania zamówienia przez kontrahenta), które nie są wysyłane ani transportowane, miejscem dostawy jest terytorium kraju, w którym towary te znajdują się w momencie dostawy. W niniejszej sprawie dostawa ta nie podlega zatem opodatkowaniu na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl