ILPP2/443-811/08-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-811/08-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) o stan faktyczny, pytanie oraz stanowisko Spółki w odrębnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako spółka komunalna jest administratorem gminnych zasobów mieszkalnych. Działa w tym zakresie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Jako administrator prowadzi wynajem osobom fizycznym lokali mieszkalnych, stanowiących własność Gminy Miejskiej, w budynkach komunalnych i w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Najemcy - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej otrzymują od Zainteresowanego zawiadomienia o wysokości opłat czynszowych, obejmujących czynsz za najem lokalu oraz opłaty za media, na podstawie których dokonują wpłat opłat czynszowych na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub w jego kasie. Spółka aktualnie administruje ok. 1700 gminnymi lokalami mieszkalnymi, z tego ok. 900 zlokalizowanych jest w budynkach wspólnot mieszkaniowych i ponad 800 w budynkach komunalnych.

Opłaty czynszowe płacone przez najemców Spółka opodatkowuje podatkiem VAT należnym następująco: czynsz za najem lokalu mieszkalnego jest zwolniony od podatku VAT - PKWiU 70.20.11, natomiast opłaty za media opodatkowane są według właściwych stawek podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że znaczna liczba najemców płaci swoje zobowiązania z tytułu opłat czynszowych po terminie tj. po 10-tym danego miesiąca i najczęściej w kasie Spółki.

Do końca miesiąca czerwca 2008 r. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek oraz usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu w kasie rejestrującej z tytułu tych usług.

Nowe rozporządzenie z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących utrzymuje wprawdzie zwolnienie z ewidencjonowania obrotów w kasie rejestrującej z tytułu usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (poz. 15 załącznika) oraz usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (poz. 16 załącznika) pod warunkiem dokumentowania świadczenia ww. usług imiennymi fakturami VAT. Aby skorzystać ze zwolnienia, Zainteresowany musiałby wystawić co miesiąc około 1700 faktur, co wiązałoby się z dużą pracochłonnością i uciążliwością.

W poz. 34 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia zastosowano zwolnienie z obowiązku stosowania kas fiskalnych przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe. Natomiast nie wymieniono innych zarządców nieruchomości oraz podmiotów prowadzących gospodarkę lokalami mieszkalnymi, np.: Gmina Miejska, zakłady budżetowe.

Spółka jako zarządca (administrator) gminnych lokali mieszkalnych, pomimo innej formy prawnej, prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali mieszkalnych osobom fizycznym, charakterem podobną do działalności spółdzielni mieszkaniowych, tj. wynajmuje lokale mieszkalne osobom fizycznym, określa wysokość opłat za najem lokalu obejmującego czynsz najmu i opłaty za media, rozlicza wniesione przez najemców opłaty za media do wysokości poniesionych kosztów itd. Podobną działalność prowadzą również inne podmioty zajmujące się gospodarką mieszkaniową, w tym Gmina Miejska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy inni zarządcy nieruchomości, poza spółdzielniami mieszkaniowymi i wspólnotami mieszkaniowymi, w tym Wnioskodawca oraz inne podmioty prowadzące gospodarkę lokalami mieszkalnymi, a także gminy miejskie, pomimo, że nie zostali wymienieni w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, są zwolnieni z obowiązku stosowania kas rejestrujących na podstawie poz. 34 cyt. wyżej rozporządzenia, a tym samym są zwolnieni z obowiązku dokumentowania fakturami VAT obrotu z tytułu usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (poz. 15 załącznika) oraz usługi obsługi nieruchomości świadczonej na zlecenie (poz. 16 załącznika).

Zdaniem Wnioskodawcy, inni zarządcy nieruchomości (poza spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi), pomimo, że nie zostali wymienieni w poz. 34 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjowania w kasach rejestrujących, obrotu z tytułu najmu lokali mieszkalnych osobom fizycznych nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W opinii Zainteresowanego zarówno on jak i inne podmioty prowadzące gospodarkę mieszkaniową, w tym Gmina Miejska, są zwolnione z obowiązku stosowania kas rejestrujących do ewidencji obrotu z najmu lokali osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Przemawia za tym wspólna podstawa prawna prowadzenia gospodarki mieszkaniowej oraz podobny charakter tej działalności.

Podmioty zajmujące się gospodarką mieszkaniową, w tym Wnioskodawca i Gmina Miejska prowadzą działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a charakter prowadzonej działalności jest podobny do działalności prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe, tj. działalności polegającej, m.in.: na wynajmie lokali mieszkalnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, określaniu wysokości opłat za najem lokalu i opłat za media, rozliczania wniesionych przez najemców opłat za media do wysokości poniesionych kosztów itd.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą

Z kolei poz. 16 załącznika obejmuje usługi o symbolu PKWiU ex 70.3 - usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Natomiast w poz. 34 przedmiotowego załącznika ujęta została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2) - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. na kasie rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany jako administrator gminnych zasobów mieszkaniowych, prowadzi wynajem osobom fizycznym lokali mieszkalnych, stanowiących własność Gminy Miejskiej. Najemcy otrzymują od niego zawiadomienia o wysokości opłat czynszowych obejmujących czynsz za najem lokalu oraz opłaty za media, na podstawie których dokonują wpłat opłat czynszowych na rachunek bankowy Spółki lub w jej kasie. Wnioskodawca aktualnie administruje ok. 1700 gminnymi lokalami mieszkalnymi, w tym ok. 900 zlokalizowanych jest w budynkach wspólnot mieszkaniowych i ponad 800 w budynkach komunalnych. Opłaty płacone przez najemców, Spółka opodatkowuje w następujący sposób: czynsz za najem lokalu mieszkalnego jest zwolniony od podatku VAT - PKWiU 70.20.11, natomiast opłaty za media opodatkowane są wg właściwych stawek podatku. Aby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, Spółka musiałaby wystawić co miesiąc ok. 1700 faktur, co wiązałoby się z dużą pracochłonnością i uciążliwością. Ponadto Zainteresowany podkreślił, iż znaczna liczba najemców płaci swoje zobowiązania po terminie, tj. po 10-tym każdego miesiąca i najczęściej w kasie Spółki. Wnioskodawca uważa, że jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu wynajmu nieruchomości na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ze względu na wspólną podstawę prawną prowadzenia gospodarki mieszkaniowej oraz podobny charakter działalności do działalności prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie, w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie wyżej wskazanych przepisów rozporządzenia, Spółka nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia wynikającego z poz. 34 załącznika, gdyż w pozycji tej ustawodawca wskazał tylko spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe, jako zwolnione z tego obowiązku, natomiast nie wymienił w nim innych zarządców nieruchomości. Zatem zwolnienie to nie dotyczy Wnioskodawcy.

Ponadto wyjaśnić należy, iż poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie wymaga od wskazanych w niej podmiotów (spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych), aby świadczone przez nie usługi dokumentowane były za pomocą faktur VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w sprawie stanu faktycznego, pytania i stanowiska własnego, przesłanego pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) wydano w dniu 28 listopada 2008 r. odrębne rozstrzygnięcie znak ILPP2/443-811/08-3/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl