ILPP2/443-802/09-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-802/09-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej: Spółka), jest kopalnictwo rud miedzi oraz produkcja miedzi i wyrobów miedzianych. Szeroki zakres prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę powoduje, że w niektórych przypadkach, w celu podjęcia prawidłowych decyzji co do kierunku rozwoju, Spółka korzysta z usług profesjonalnych podmiotów, które wspomagają ją w opracowaniu strategii.

W wyniku zawarcia takiej umowy Kontrahent Spółki będzie świadczył usługi doradcze w zakresie pomocy dla Zarządu Spółki w przygotowaniu prezentacji strategii Spółki na lata 2009-2018, opracowanej merytorycznie przez jej pracowników. W ramach umowy Kontrahent zobowiązał się również do opracowania projektu, na który składają się następujące prace:

* opracowanie strategii przejęć i komunikacji do akcjonariuszy (w tym definicje korzyści i ryzyk związanych z przejęciem aktywa górniczego, opracowanie korzyści dla poszczególnych interesariuszy wynikających z procesu przejęcia przez Spółkę, opracowanie planu komunikacji dla poszczególnych interesariuszy z uwzględnieniem ich różnych potrzeb),

* opracowanie definicji warunków brzegowych dla aktywów przejęcia (tj. optymalny profil aktywów przejęcia, decyzja co do "warunków koniecznych" dla aktywów),

* identyfikację długiej listy aktywów do kontaktów, tj. opracowanie definicji listy firm do kontaktu zatwierdzonej przez Zarząd, przygotowanie materiałów kontaktowych z listą pytań na pierwsze spotkania z firmami,

* udział przy organizacji i przeprowadzanie spotkań z firmami (pierwszy kontakt z firmami, ustalenie grafiku spotkań i osób reprezentujących..., ustalenie zakresu spotkań i niezbędnych informacji, przeprowadzenie spotkań z firmami),

* ocena atrakcyjności celów do przejęcia (wycena kluczowych aktywów, wybór aktywów do dalszej analizy),

* propozycje wyboru aktywów do dalszych negocjacji oraz przygotowanie propozycji listów intencyjnych,

* przygotowanie materiałów na spotkania z kluczowymi interesariuszami,

* przygotowanie planu pracy na fazą zamknięcia transakcji i procesu przejęcia.

Efektem świadczenia ww. usług przez Kontrahenta będzie Raport w postaci prezentacji przedstawiony do akceptacji. W wyniku akceptacji Raportu Spółka ma prawo do korzystania i rozporządzania produktami powstałymi w trakcie realizacji niniejszej umowy na wszystkich polach eksploatacji.

Spółka w związku z zakresem wykonywanej działalności dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT. Proporcja sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT przekracza 98%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług doradczych.

Zdaniem Wnioskodawcy posiada on prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia ww. usługi.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny za wykonaną usługę lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT).

Niezbędnym warunkiem zastosowania odliczenia VAT jest istnienie związku między zakupami (wydatkami) a czynnościami opodatkowanymi VAT. W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka, korzysta z usług doradczych Kontrahenta w postaci pomocy przy opracowaniu prezentacji strategii Spółki na lata 2009-2018, w tym w zakresie przejęć. Pomoc Kontrahenta ma na celu uzupełnienie strategii, opracowanej merytorycznie przez pracowników Spółki. Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego, której produkty są notowane na giełdzie i podlegającą rygorom nałożonym przez przepisy kodeksu spółek handlowych. Przepisy te nakładają na spółkę akcyjną, którą kieruje Zarząd, szereg obowiązków związanych z funkcjonowaniem w obrocie osoby prawnej. Obowiązki te dotyczą z jednej strony przedstawiania akcjonariuszom wyników oceny sprawozdania finansowego w zakresie zgodności z księgami i dokumentami jak i ze stanem faktycznym, a z drugiej strony na Spółkę nałożone są obowiązki wynikające z konieczności przestrzegania zasad ładu korporacyjnego. Dotyczy to Dobrych Praktyk Spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, zawierających zbiór zasad ładu korporacyjnego i norm kształtowania relacji spółek giełdowych z otoczeniem rynkowym. Obowiązkiem Zarządu jest także opracowywanie strategii pozwalającej na osiągnięcie założonych celów, realizację długofalowej polityki Spółki oraz dywersyfikacji działalności. Dlatego też Raport Kontrahenta będzie zawierał wskazania co do możliwości przejęcia aktywa górniczego, korzyści oraz ryzyka z tym związane, kontakty z potencjalnymi kontrahentami, ocenę celów do przejęcia oraz przygotowanie zamknięcia potencjalnych transakcji.

Zdaniem Spółki, zawarcie powyższej umowy związane będzie z prowadzoną przez nią działalnością opodatkowaną VAT, gdyż czynność ta będzie miała wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Opracowanie strategii, a następnie jej realizacja pozwoli na optymalizację sprzedaży metali szlachetnych, wydobywanych przez Spółkę, znalezienie nowych kontrahentów oraz współpracę, dzięki której Wnioskodawca będzie funkcjonował na rynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w celu podjęcia prawidłowych decyzji co do kierunku rozwoju, Spółka korzysta z usług profesjonalnych podmiotów, które wspomagają ją w opracowaniu strategii. W wyniku zawarcia takiej umowy Kontrahent Spółki będzie świadczył usługi doradcze w zakresie pomocy dla Zarządu Spółki w przygotowaniu prezentacji strategii Spółki na lata 2009-2018, opracowanej merytorycznie przez jej pracowników. Efektem świadczenia ww. usług przez Kontrahenta będzie Raport w postaci prezentacji przedstawiony do akceptacji. W wyniku akceptacji Raportu Spółka ma prawo do korzystania i rozporządzania produktami powstałymi w trakcie realizacji niniejszej umowy na wszystkich polach eksploatacji. Spółka w związku z zakresem wykonywanej działalności dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT; proporcja sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT przekracza 98%.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na usługi doradcze w zakresie pomocy dla Zarządu Spółki w przygotowaniu prezentacji strategii Spółki na lata 2009-2018, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu polegającego odsprzedaży) lub pośredni (np. koszty ogólne).

Zatem, wydatki na ww. usługi doradcze ponoszone przez Spółkę nie mają bezpośredniego związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaną podatkiem VAT. Przedmiotowe wydatki są jednak pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, która jak wskazała Spółka w 98% jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, spełniając przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z kolei art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,

Odnosząc się zatem do zadanego pytania stwierdzić należy, że nabyte przez Spółkę usługi doradcze w zakresie pomocy dla Zarządu Spółki w przygotowaniu prezentacji strategii Spółki na lata 2009-2018, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a tym samym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie tych usług.

Artykuł 86 ust. 10 pkt 1 ustawy stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl