ILPP2/443-789/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-789/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2009 r. (data wpływu 30 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 1 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 czerwca 2009 r. (data wpływu 30 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 1 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy m.in. usługi telekomunikacyjne (stanowią one 95% ogólnej sprzedaży Spółki) sklasyfikowane do grupowania PKWiU 64.20. Posiada on odpowiednie uprawnienia i pozwolenia na świadczenie i sprzedaż tych usług. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) usługi te zostały zwolnione z obowiązku rejestracji obrotu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej.

W uzupełnieniach do wniosku Spółka oświadczyła, iż ewidencję obrotów na kasie rejestrującej rozpoczęła 1 czerwca 2007 r. Oprócz usług telekomunikacyjnych, które stanowią około 95% ogólnej sprzedaży świadczy inne usługi, które są również rejestrowane na kasie. Są to usługi serwisowe i sprzedaż elektronarzędzi. W 2007 r. wprowadzono rejestrację na kasie fiskalnej w związku z faktem przekroczenia limitu sprzedaży zwalniającego z ewidencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy, w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi już rejestrację obrotu za pomocą kasy fiskalnej może w związku ze zwolnieniem zaprzestać rejestracji obrotu na kasie fiskalnej przy sprzedaży usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

2.

Czy, jeżeli w konsekwencji Zainteresowany zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej zobowiązany będzie do zwrotu ulgi przysługującej przy zakupie kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi telekomunikacyjne dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawia fakturę VAT jako załącznik do paragonu oraz drukuje paragon fiskalny. W związku z tym, że wyżej powołane rozporządzenie wprowadziło zwolnienie z tego obowiązku zaprzestanie on użytkowania kasy fiskalnej do rejestracji usług telekomunikacyjnych. Nabywając i rejestrując kasę fiskalną Zainteresowany skorzystał z ulgi w podatku VAT. Spółka uważa, iż rozporządzenie Ministra zwalnia ją z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla usług telekomunikacyjnych, zachowując jednocześnie obowiązek rejestracji dla pozostałych usług świadczonych przez Zainteresowanego. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zaprzestania korzystania z kasy fiskalnej będzie on zobowiązany do zwrotu ulgi uzyskanej przy jej zakupie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu - art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy.

I tak, w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 13 wymienione zostały "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2.

W myśl § 3 ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia w sprawie kas, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32).

Przepisy rozporządzenia w sprawie kas wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy m.in. usługi telekomunikacyjne, które zaklasyfikował do grupy PKWiU 64.2 - "Usługi telekomunikacyjne". Od dnia 1 czerwca 2007 r. rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy pomocy kasy rejestrującej w związku z utratą zwolnienia podmiotowego - ewidencjonowane na niej są zarówno usługi telekomunikacyjne, jak również pozostałe usługi, które są przez niego świadczone, tj. usługi serwisowe oraz sprzedaż elektronarzędzi.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym pozycja 13 obejmuje usługi telekomunikacyjne.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 13 załącznika wymienione są usługi telekomunikacyjne.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pozycja 13 ww. załącznika obejmuje usługi telekomunikacyjne.

Zainteresowany, pomimo przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązywały i obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych, rozpoczął ich ewidencjonowanie w kasie rejestrującej z dniem 1 czerwca 2007 r.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż usługi telekomunikacyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 64.2 - "usługi telekomunikacyjne", korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r., zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.

Jak zostało przedstawione we wniosku, udział obrotów ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sprzedaży ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wynosi u Wnioskodawcy 95%. Pozostała sprzedaż 5% nie dotyczy czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również, podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2007 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2007 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących stanowił, iż zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Zatem - o ile w latach wcześniejszych - zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami udział obrotów ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, był u Wnioskodawcy wyższy niż 70%, może on skorzystać również ze zwolnienia podmiotowego. Z opis sprawy, jak i przywołanych powyżej przepisów wynika, że Spółka dokonała fiskalizacji kasy rejestrującej oraz rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej przed upływem terminu wynikającego z obowiązujących przepisów, a zatem nie utraciła prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Tym samym, może ona dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej w zakresie całej swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (usług telekomunikacyjnych, serwisowych i sprzedaży elektronarzędzi).

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone przepisy Spółka może również skorzystać tylko ze zwolnienia przedmiotowego i zaprzestać ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży świadczonych - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych - usług telekomunikacyjnych.

W związku z powyższym, Zainteresowany może również zaprzestać prowadzenia tylko ewidencji usług telekomunikacyjnych w kasie rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Ulga na zakup kasy fiskalnej jest zatem przywilejem, z którego podatnik może skorzystać, jednakże wyłącznie po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków. Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonał odliczenia przysługującej mu ulgi z tytułu jej zakupu wypełniając wszystkie wymagane warunki, może jednak w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia oraz być zmuszonym do zwrotu otrzymanej kwoty.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

1.

zaprzestaną działalności;

2.

nastąpi otwarcie likwidacji;

3.

zostanie ogłoszona upadłość;

4.

nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);

5.

dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą okoliczności wymienione w ust. 1 (§ 6 pkt 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z odpowiedzi na pierwsze z postawionych pytań, Spółka ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, tj. zaprzestać ewidencjonowania całej swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

O ile zdarzenie to będzie miało miejsce - zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy - przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej Zainteresowany będzie zobowiązany do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, jeżeli Wnioskodawca zaprzestanie używania kasy rejestrującej po upływie 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, to nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej lub zwróconej na jej zakup.

Jeżeli jednak Spółka zaprzestanie ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej tylko usług telekomunikacyjnych, a pozostałą sprzedaż, tj. usługi serwisowe i dostawę elektronarzędzi nadal będzie rejestrowała w kasie, wówczas nie zaistnieją przesłanki wynikające z przepisu art. 111 ust. 6 ustawy. Tym samym, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zwrotu ulgi przysługującej przy zakupie kasy fiskalnej.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl