ILPP2/443-784/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-784/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) złożył wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Zarząd Województwa na wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W dniu 9 czerwca 2009 r. Stowarzyszenie zostało wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. W związku z powyższym Zainteresowany będzie korzystać w latach 2009-2015 z dotacji w ramach działań osi IV PROW 2007-2013 i finansować koszty utrzymania swoich biur, w tym koszty bieżące (najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty obsługi księgowej), nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w ramach osi IV.

Ponadto, Stowarzyszenie będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnym stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych). Realizowany projekt obejmujący działania 4.2 i 4.3 w ramach PROW na lata 2007-2013 jest wykonywany w ramach działalności statutowej i nie jest związany z osiąganiem obrotu.

Zakupy i usługi dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym płatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie przeprowadza postępowania konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje. Wnioskodawca świadczy nieodpłatną pomoc w przygotowywaniu wniosków.

Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. zadań nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym płatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie będzie on mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Wskazany przepis stanowi o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie korzystać z dotacji w ramach działań osi IV PROW 2007-2013 i finansować koszty utrzymania swoich biur, w tym koszty bieżące (najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty obsługi księgowej), nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w ramach osi IV.

Ponadto, Stowarzyszenie będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych). Zainteresowany przeprowadza postępowania konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje. Wnioskodawca świadczy nieodpłatną pomoc w przygotowywaniu wniosków.

Realizowany projekt obejmujący działania 4.2 i 4.3 w ramach PROW na lata 2007-2013 jest wykonywany w ramach działalności statutowej i nie jest związany z osiąganiem obrotu. Zakupy i usługi dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. zadań nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl