ILPP2/443-778/08-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-778/08-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash pooling'u świadczonych przez podmiot zagraniczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash pooling'u świadczonych przez podmiot zagraniczny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej (systemu cash pooling). W ramach planowanej struktury, środki pieniężne będą faktycznie przesyłane pomiędzy poszczególnymi uczestnikami systemu (tzw. zero-balancing cash pooling).

BX z siedzibą w Belgii (dalej: Podmiot Zarządzający Systemem) jest podmiotem zarządzającym systemem i posiadaczem rachunku głównego (tzw. master account holder). Rachunek główny jest prowadzony w banku głównym -X Belgia.

Spółka przystąpi do systemu jako uczestnik i posiadacz rachunku operacyjnego. Rachunek ten będzie prowadzony przez bank główny - X Belgia. Uczestnikami systemu będą również inne spółki z Grupy B (...).

Na podstawie umowy, którą Spółka zamierza zawrzeć, transfery środków pieniężnych w ramach systemu cash pooling będą dokonywane pomiędzy rachunkiem głównym Podmiotu Zarządzającego Systemem, a rachunkiem operacyjnym Wnioskodawcy w tym banku. W przypadku, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku operacyjnym Zainteresowanego wykazywane będzie saldo dodatnie, bank dokona transferu środków z rachunku Spółki na rachunek Podmiotu Zarządzającego Systemem. W sytuacji natomiast, kiedy na koniec dnia roboczego na rachunku operacyjnym Spółki wykazywane będzie saldo ujemne, bank dokona transferu środków z rachunku Podmiotu Zarządzającego Systemem na rachunek Spółki. W konsekwencji, na koniec każdego dnia roboczego, saldo wykazywane na rachunku Zainteresowanego będzie równe "0".

Jednocześnie, w określonych odstępach czasu Spółka będzie obciążana przez Podmiot Zarządzający Systemem odsetkami za korzystanie z udostępnionych jej środków finansowych, lub też jej rachunek uznawany będzie odsetkami w związku z przekazaniem nadwyżek finansowych do Podmiotu Zarządzającego Systemem, zależnie od sumy i charakteru transferów dokonywanych w danym okresie.

Przedmiotowe transakcje wykonywane w ramach systemu cash pooling będą rozliczane w EUR, tj. zarówno wpływy na rachunek Spółki, jak i wypływy z tego rachunku. Podobne transfery środków będą dokonywane pomiędzy Podmiotem Zarządzającym Systemem a pozostałymi uczestnikami systemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisane czynności będą stanowiły świadczenie usług przez Podmiot Zarządzający Systemem na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT.

2.

Jeśli tak, to czy:

a.

miejscem świadczenia powyższych usług dla celów podatku VAT będzie Polska.

b.

usługi te będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynności będą stanowiły świadczenie usług przez Podmiot Zarządzający Systemem na jego rzecz w rozumieniu ustawy o VAT.

2.

Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi, świadczone przez Podmiot Zarządzający Systemem na jego rzecz:

a.

będą świadczone na terytorium Polski, tj. ich miejscem świadczenia będzie Polska,

b.

będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT.

Ad. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zdaniem Spółki, z uwagi na fakt, iż czynności opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie obejmują przepływów towarowych, czynności te mogą stanowić wyłącznie świadczenie usług.

Jednocześnie, w ocenie Spółki, w celu dokonania klasyfikacji powyższych usług należy w pierwszej kolejności określić stronę, która świadczy usługę oraz stronę, która jest jej odbiorcą.

Czynności kompleksowego zarządzania płynnością finansową opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, pozwolą Wnioskodawcy na ograniczenie kosztów finansowania bądź osiągnięcie większych korzyści finansowych w porównaniu ze standardową ofertą bankową. Będą one przede wszystkim polegać na zapewnianiu Zainteresowanemu natychmiastowego dostępu do środków pieniężnych bądź też gospodarowaniu wolnymi środkami finansowymi Spółki. Korzyści te zapewniać będzie Spółce Podmiot Zarządzający Systemem. Należy uznać zatem, iż w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, Podmiot Zarządzający Systemem jest podmiotem, który świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy.

Z drugiej strony, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dochodzi do świadczenia usług przez Zainteresowanego. Nie wykonuje on bowiem żadnych czynności, które można zaklasyfikować jako usługi. W szczególności, przekazywanie wolnych środków finansowych na konto Podmiotu Zarządzającego Systemem nie może być klasyfikowane jako świadczenie usług, lecz jako umożliwianie Podmiotowi Zarządzającemu Systemem wykonywania usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową Wnioskodawcy.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, należy stwierdzić, że opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynności stanowią świadczenie usług kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash pooling) przez Podmiot Zarządzający Systemem na jej rzecz. Należy również stwierdzić, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dochodzi do świadczenia usług przez Wnioskodawcę.

Ad. 2a. Zgodnie z art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT w miejscu siedziby nabywcy podlegają m.in. usługi finansowe. Ustawa o VAT nie zawiera definicji "usług finansowych". Niemniej jednak, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT przewiduje, że "usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...)". Dlatego też, zdaniem Spółki, w celu określenia miejsca świadczenia usług kompleksowej obsługi systemu finansowego (cash pooling) zasadnym jest odwołanie do klasyfikacji statystycznych, w tym przypadku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Spółka podkreśla, że zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87 z późn. zm.), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów.

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową świadczona przez Podmiot Zarządzający Systemem na jego rzecz powinna być klasyfikowana w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane". Powyższa klasyfikacja przedmiotowych usług znajduje potwierdzenie w znanych Spółce klasyfikacjach wydawanych przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Mając na uwadze, iż powyższe grupowanie PKWiU znajduje się w sekcji J "usługi pośrednictwa finansowego" załącznika zawierającego obowiązującą dla celów podatkowych PKWiU z 18 marca 1997 r. należy stwierdzić, iż kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową (cash pooling) świadczona przez Podmiot Zarządzający Systemem na rzecz Wnioskodawcy stanowi usługę finansową, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT. Tym samym, powyższa usługa będzie podlegała opodatkowaniu VAT w kraju siedziby Spółki, tj. w Polsce.

Spółka zwraca uwagę, iż do identycznych wniosków można dojść posiłkując się definicją "usług finansowych" zawartą w Dyrektywie 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość oraz zmieniającej Dyrektywę Rady 90/619/EWG oraz dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE. Art. 2 lit. b) tego aktu stanowi bowiem, iż "usługa finansowa" oznacza wszelkie usługi o charakterze bankowym, kredytowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym, inwestycyjnym lub płatniczym.

Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez Podmiot Zarządzający Systemem na rzecz Wnioskodawcy będą stanowić dla Spółki import usług. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, podmioty krajowe, nabywając usługi, o których mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT od podmiotów zagranicznych, są zawsze podatnikami z tytułu tych czynności.

Ad. 2b. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Załącznik ten wymienia w pozycji 3 usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w działach 65-67 załącznika do obowiązującej dla celów podatkowych PKWiU z 18 marca 1997 r.

Jak wspomniano, Spółka stoi na stanowisku, że kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową świadczona przez Podmiot Zarządzający Systemem na rzecz Wnioskodawcy, powinna być klasyfikowana w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W konsekwencji, zdaniem Spółki, kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową (cash pooling), świadczona przez Podmiot Zarządzający Systemem na rzecz Zainteresowanego, będzie korzystać z przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash pooling'u świadczonych przez podmiot zagraniczny. Kwestia dotycząca uwzględnienia importu usług przy obliczaniu proporcji została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2008 r. Nr ILPP2/443 778/08-3/MN. Kwestie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2008 r. Nr ILPB2/463-84/08-2/AJ, natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostaną rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl