ILPP2/443-772/11-2/MR - Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych i stołówkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-772/11-2/MR Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych i stołówkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych i stołówkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych i stołówkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka organizuje spotkania, w których uczestniczą pracownicy, kontrahenci czy też potencjalni klienci. Spotkania takie wiążą się z poczęstunkiem, który przybiera różne formy. Poczęstunek może odbywać się na terenie firmy - wtedy najczęściej kupowane będą produkty żywnościowe, składające się na podawany później poczęstunek. Może on również być organizowany w restauracji bądź kawiarni - wówczas Spółka otrzyma fakturę od przedsiębiorcy prowadzącego restauracje lub kawiarnię. Spółka korzysta również w związku z organizowanymi spotkaniami z usług cateringowych. Posiłki są przygotowywane i dostarczane jako gotowe, na miejsce wskazane przez Spółkę (np. do siedziby Spółki) przez przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług cateringowych.

Spółka organizuje szkolenia produktowe dla swoich klientów bądź kontrahentów. W trakcie tych szkoleń uczestnikom przekazywana jest specjalistyczna wiedza na temat produktów, dotycząca ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu czy też użycia określonych towarów. Szkolenie obejmuje takie wiadomości, bez których sprzedaż towarów Spółki przez kontrahenta byłaby niemożliwa bądź byłaby mniej efektywna. W związku z tym szkolenie ma co do zasady pozytywny wpływ na przychody Spółki - przyczynia się do zwiększenia wartości sprzedaży bądź utrzymania sprzedaży na określonym poziomie. Spółka w związku ze szkoleniami ponosi wydatki na nabycie usług cateringowych.

Dodatkowo Spółka nabywa usługi stołówkowe od podmiotu, który prowadzi stołówkę w biurowcu, w którym znajdują się biura Spółki w Warszawie. W trakcie spotkań z kontrahentami pracownik Spółki może zjeść posiłek we wspomnianej stołówce wraz z kontrahentem, z którym prowadzi rozmowy związane ze sprzedażą wyrobów produkowanych przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringu dla organizowanych spotkań i szkoleń.

2.

Czy Spółka może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług stołówkowych dla swoich pracowników i kontrahentów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zdaniem Spółki, nabywane przez nią usługi cateringowe pozostaną w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż zarówno szkolenia, jak i spotkania organizowane przez Spółkę będą miały wpływ na rozmiary sprzedaży Spółki, a zatem na rozmiary czynności objętej obowiązkiem podatkowym. Warunkiem zastosowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w świetle przepisów ustawy o VAT jest nie tylko spełnienie przesłanki pozytywnej w postaci wykorzystania nabytych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych, ale także niezaistnienie przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Art. 88 ust. 1 ustawy o VAT w pkt 4 stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Decydujące zatem w przedmiotowej kwestii będzie zagadnienie dotyczące klasyfikacji usługi cateringowej jako usługi gastronomicznej bądź uznania jej odrębności.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. miarodajne w tym względzie są przepisy załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej jako: PKWiU). Zgodnie z PKWiU sekcja l ww. klasyfikacji obejmuje zarówno usługi gastronomiczne jak i usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering). W dziale 56 PKWiU "Usługi związane z wyżywieniem" w grupowaniu 56.2 "Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne" usługi cateringowe (grupowanie 56.21) zostały wyodrębnione od pozostałych usług gastronomicznych (grupowanie 56.29), a zatem tych, które nie zostały wymienione w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych". Oznacza to, że usług cateringowych nie można w świetle przepisów PKWiU uznać za usługi gastronomiczne. Za taką interpretacją przemawia również językowe znaczenie zwrotów "catering" oraz "gastronomia". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, pod red. Stanisława Dubisza, PWN, 2003) gastronomia to działalność produkcyjno - usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów, stołówek itp. Natomiast katering (catering) to stosownie do Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego (słownik online) zaopatrzenie w (zazwyczaj przygotowaną uprzednio do spożycia) żywność, zwłaszcza pasażerów i załogi samolotu. Zatem swoistą cezurą oddzielająca usługi cateringowe od usług gastronomicznych jest miejsce podania żywności. W przypadku usługi gastronomicznej posiłek podawany jest w miejscu, w którym został przygotowany, natomiast w przypadku usług cateringowych posiłki dostarczane są w inne miejsce niż to, w którym je przygotowano. W świetle powyższego należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym nie tylko zostanie spełniona pozytywna przesłanka obniżenia podatku należnego, ale również nie zaistnieje przesłanka negatywna, w związku z czym Spółka także w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych. Z drugiej strony należy uznać, że w przypadku organizacji spotkania w restauracji bądź kawiarni, Spółka będzie nieuprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tam posiłków.

Ad. 2

Spółka uważa, że może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług stołówkowych dla swoich pracowników i kontrahentów, bowiem usługi stołówkowe mieszczą się w grupowaniu 56.29.2, które jest odrębnym grupowaniem od grupowania 56.1 "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych" oraz odrębnym od usług pomieszczonych w grupowaniu 56.29.1.

Także językowa wykładnia wskazuje, że usługi stołówkowe nie są tożsame z usługami gastronomicznymi i stąd ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego nie ma zastosowania do zakupionych przez spółkę usług stołówkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka organizuje spotkania, w których uczestniczą pracownicy, kontrahenci czy też potencjalni klienci. Spotkania takie wiążą się z poczęstunkiem, który przybiera różne formy. Poczęstunek może odbywać się na terenie firmy - wtedy najczęściej kupowane będą produkty żywnościowe, składające się na podawany później poczęstunek. Może on również być organizowany w restauracji bądź kawiarni - wówczas Spółka otrzyma fakturę od przedsiębiorcy prowadzącego restauracje lub kawiarnię. Spółka korzysta również w związku z organizowanymi spotkaniami z usług cateringowych. Posiłki są przygotowywane i dostarczane jako gotowe, na miejsce wskazane przez Spółkę (np. do siedziby Spółki) przez przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług cateringowych. Spółka organizuje szkolenia produktowe dla swoich klientów bądź kontrahentów. W trakcie tych szkoleń uczestnikom przekazywana jest specjalistyczna wiedza na temat produktów, dotycząca ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu czy też użycia określonych towarów. Szkolenie obejmuje takie wiadomości, bez których sprzedaż towarów Spółki przez kontrahenta byłaby niemożliwa bądź byłaby mniej efektywna. W związku z tym szkolenie ma co do zasady pozytywny wpływ na przychody Spółki - przyczynia się do zwiększenia wartości sprzedaży bądź utrzymania sprzedaży na określonym poziomie. Spółka w związku ze szkoleniami ponosi wydatki na nabycie usług kateringowych. Dodatkowo Spółka nabywa usługi stołówkowe od podmiotu, który prowadzi stołówkę w biurowcu, w którym znajdują się biura Spółki w Warszawie. W trakcie spotkań z kontrahentami pracownik spółki może zjeść posiłek we wspomnianej stołówce wraz z kontrahentem, z którym prowadzi rozmowy związane ze sprzedażą wyrobów produkowanych przez Spółkę.

W świetle obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował "Usługi związane z wyżywieniem", w grupowaniu 56.21 "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)", w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych", natomiast w grupowaniu 56.29 umieszczono "Pozostałe usługi gastronomiczne", a pod symbolem PKWiU 56.29.2 sklasyfikowano "Usługi stołówkowe".

Z powyższego wynika, że usługi cateringowe i stołówkowe zostały wyodrębnione od pozostałych usług gastronomicznych, a zatem tych, które nie zostały wymienione w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe i stołówkowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym, z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych i stołówkowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku usługi cateringowe i stołówkowe mają pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem tych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl