ILPP2/443-771/08-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-771/08-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) potwierdzającym uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność podstawową w zakresie wydobycia rud miedzi i produkcji miedzi oraz innych metali nieżelaznych, co jest zgodne z zakresem działalności wynikającym ze Statutu Spółki.

Wobec faktu, że powyższe złoża należą do grupy surowców naturalnych nieodnawialnych, Zainteresowany w celu konieczności uzupełniania bazy surowcowej, jak również utrzymania poziomu produkcji zapewniającego odpowiednią pozycję konkurencyjną ponosi wydatki na zakup prac (dokumentacji), które dotyczą rozpoznania i oceny bazy surowcowej w innych krajach i przesłanek, co do możliwości występowania zasobów, będących w zakresie jego zainteresowania, w związku z prowadzoną działalnością.

W wyniku realizacji powyższych działań Spółka zleciła wyspecjalizowanej w tym zakresie krajowej firmie badawczo-rozwojowej, wykonanie opracowania pod nazwą "Ocena projektu eksploracyjnego złoża miedzi X na Ukrainie". W ramach powyższej pracy dokonana zostanie kompleksowa ocena potencjału zasobowego rejonu X, poprzez ocenę dotychczas wykonanych prac geologicznych, jak również zaproponowany zostanie zakres prac geologicznych, konieczny do udokumentowania zasobów rudy miedzi, spełniających techniczno-ekonomiczne kryteria przyjęte przez Wnioskodawcę dla realizacji projektów górniczych.

Zakres rzeczowy pracy obejmuje w szczególności:

Etap I

Analizę i ocenę materiałów geologicznych dotyczących złoża.

Analizę artykułów i publikacji naukowych dotyczących złoża i podobnych złóż na świecie.

Etap II

Wizytację obszaru złoża przez zespół specjalistów usługobiorcy.

Analizę możliwości podjęcia eksploracji w świetle ukraińskich uwarunkowań formalno prawnych.

Opracowanie raportu oceniającego projekt eksploracyjny złoża X, zawierającego wyniki dokonanych analiz dostępnych materiałów dotyczących złoża, jak również wyniki uzyskane w trakcie wizytacji obszaru złożowego.

Etap III (będzie realizowany po pozytywnej ocenie przez Zleceniodawcę etapu I i II)

Wykonanie wstępnego modelu geologicznego i zasobowego złoża X, dla różnych wariantów wartości brzeżnych metali użytecznych występujących w złożu, z uwzględnieniem dokładności rozpoznania zasobów.

Opracowanie założeń dla projektu prac geologicznych, którego celem będzie dalsze rozpoznanie złoża.

Wyniki tej pracy realizowanej w kilku etapach będą wykorzystywane w procesie decyzyjnym Zarządu Spółki, dotyczącym uzupełnienia i powiększenia bazy zasobowej. Jednakże wybór oraz forma rozwoju tego projektu będzie następowała na podstawie odrębnych decyzji Zarządu Spółki, po zgromadzeniu wymaganych danych dla prawidłowych decyzji gospodarczych. Jednocześnie ww. opracowanie nie stanowi elementu realizowanego lub planowanego obecnie do implementacji zadania inwestycyjnego, gdyż brak jest pełnych przesłanek dla podjęcia decyzji inwestycyjnej o rozpoczęciu eksploatacji górniczej i stwierdzenia jej rentowności z dużym prawdopodobieństwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nabycie przedmiotowych usług związane jest z ogółem działalności gospodarczej Spółki podlegającej opodatkowaniu VAT, tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada ta wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca prowadzi działalność podstawową w zakresie wydobycia rud miedzi i produkcji miedzi oraz innych metali nieżelaznych. Złoża te należą do grupy surowców naturalnych nieodnawialnych, a zatem w celu uzupełniania bazy surowcowej, jak również utrzymania poziomu produkcji zapewniającego odpowiednią pozycję konkurencyjną, Spółka ponosi wydatki na zakup prac (dokumentacji), które dotyczą rozpoznania i oceny bazy surowcowej w innych krajach i przesłanek, co do możliwości występowania zasobów, będących w zakresie jego zainteresowania, w związku z prowadzoną działalnością.

W wyniku realizacji powyższych działań Zainteresowany zlecił wyspecjalizowanej w tym zakresie krajowej firmie badawczo-rozwojowej, wykonanie opracowania pod nazwą "Ocena projektu eksploracyjnego złoża miedzi X na Ukrainie". W ramach powyższej pracy dokonana zostanie kompleksowa ocena potencjału zasobowego rejonu X, poprzez ocenę dotychczas wykonanych prac geologicznych, jak również zaproponowany zostanie zakres prac geologicznych, konieczny do udokumentowania zasobów rudy miedzi, spełniających techniczno-ekonomiczne kryteria przyjęte przez Wnioskodawcę dla realizacji projektów górniczych.

Wyniki tej pracy będą wykorzystywane w procesie decyzyjnym Zarządu Spółki, dotyczącym uzupełnienia i powiększenia bazy zasobowej. Opracowanie nie stanowi elementu realizowanego lub planowanego obecnie do implementacji zadania inwestycyjnego, gdyż brak jest pełnych przesłanek dla podjęcia decyzji inwestycyjnej o rozpoczęciu eksploatacji górniczej i stwierdzenia jej rentowności z dużym prawdopodobieństwem.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nabycie przedmiotowych usług związane jest z działalnością gospodarczą Zainteresowanego, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, spełniony jest warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z unormowaniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów bądź usług nie powstaje automatycznie w momencie uznania poniesionych wydatków na towary i usługi za koszty uzyskania przychodów. Fakt, iż dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu jest kwestią odrębną od tego, czy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W pierwszej kolejności bowiem należy dokonać analizy, czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi) - czy można go uznać za koszt uzyskania przychodu. Zatem jeżeli wydatki poniesione przez Podatnika nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, fakt uznania ich za koszt uzyskania przychodu jest sprawą drugorzędną i pozostającą bez wpływu na możliwość odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi i co do zasady są one kosztami uzyskania przychodów.

Z interpretacji indywidualnej Nr ILPB3/423-523/08-4/MM z dnia 19 listopada 2008 r., wydanej przez tut. Organ w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wynika, iż uznano za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki poniesione na zakup usług będących przedmiotem zapytania, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy stwierdza się, iż Zainteresowany spełnia warunek wynikający z ww. artykułu.

Reasumując, spełnione są niezbędne warunki, aby powstało po stronie Zainteresowanego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia przedmiotowych usług.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie:

* zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług wydana została interpretacja w dniu 19 listopada 2008 r., Nr ILPP2/443-771/08-5/EWW,

* stanu faktycznego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydana została interpretacja w dniu 19 listopada 2008 r., Nr ILPB3/423-523/08-4/MM,

* zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydana została interpretacja w dniu 19 listopada 2008 r., Nr ILPB3/423-523/08-5/MM.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl