ILPP2/443-769/12-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-769/12-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości opodatkowania (stawki podatku) sprzedaży wyrobów o nazwie wkładki laktacyjne:

1.

w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. - jest prawidłowe,

2.

w okresie od 1 stycznia 2011 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości opodatkowania (stawki podatku) sprzedaży wyrobów o nazwie wkładki laktacyjne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

W związku z powyższym, Spółka oferuje w swoim asortymencie wyroby spożywcze i przemysłowe.

Spółka posiada w asortymencie wyrób o nazwie wkładki laktacyjne (dalej: wyrób) służący do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią. Wyrób zawiera wkład celulozowy, który wchłania mleko wydostające się z piersi matki, powłokę zewnętrzną, powłokę wewnętrzną oraz przylepiec, który utrzymuje wkładkę na właściwym miejscu.

W piśmie z dnia 23 lutego 2012 r. Spółka została poinformowana przez Urząd Statystyczny (dalej: Organ Statystyczny), że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Ministra dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997.42.264, z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenie PKWiU 1997), która obowiązywała dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 21.22.12 "Wyroby sanitarne lub stosowane w szpitalach, artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub zwojów włókien celulozowych" (załącznik nr 1).

W piśmie, o którym mowa powyżej Organ Statystyczny wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008.207.1293, z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenie PKWiU 2008), która obowiązuje od dnia I stycznia 2011 r. dla celów podatkowych wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych" (załącznik nr 1).

Ponadto, w piśmie z dnia 4 czerwca 2012 r. Organ Statystyczny poinformował Spółkę, że zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 1997 wyrób jednak mieści się w grupowaniu: PKWiU 21.22.12-10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue" (załącznik nr 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z uwagi na fakt, że Spółka otrzymała opinie Organu Statystycznego o zaklasyfikowaniu wyrobu opisanego w stanie faktycznym i przyszłym do symbolu PKWiU 21.22.12-10.90, zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 1997, to jego sprzedaż od stycznia 2009 r. do końca grudnia 2010 r. powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 22%.

2.

Czy z uwagi na fakt, że Spółka otrzymała opinie Organu Statystycznego o zaklasyfikowaniu wyrobu opisanego w stanie faktycznym i przyszłym do symbolu PKWiU 17.22.12.0, zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 2008, to jego sprzedaż od dnia I stycznia 2011 r. powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W związku z zaklasyfikowaniem przez Organ Statystyczny wyrobu przedstawionego w stanie faktycznym do grupowania PKWiU 21.22.12-10.90 zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 1997, Spółka w okresie od stycznia 2009 r. do końca grudnia 2010 r. winna opodatkować sprzedaż tego wyrobu 22% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT.

W odniesieniu do powyższego przepisu Ustawy o VAT do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT stosuje się obniżoną do 7% stawkę VAT. W przedmiotowym załączniku zostały m.in. wymienione wyroby sklasyfikowane w grupowaniu 21.22.12-30.20 "Pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych", natomiast nie ujęto wyrobów mieszczących się w PKWiU 21.22.12-10.90.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka otrzymała od Organu Statystycznego informację, z której wynika, iż wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 21.22.12-10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue" (załącznik nr 2).

Zdaniem Spółki, w związku z powyżej powołanymi przepisami oraz wskazaną klasyfikacją dokonaną przez Organ Statystyczny, wyroby wymienione w PKWiU 21.22.12-10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue" nie mieszczą się w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT, a w związku z tym w okresie od stycznia 2009 r. do końca roku 2010 Spółka do sprzedaży wyrobu zobowiązana była stosować 22% stawkę VAT.

Ad. 2

W związku z zaklasyfikowaniem przez Organ Statystyczny wyrobu przedstawionego w stanie faktycznym do grupowania PKWiU 17.22.12.0 zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 2008, Spółka winna od dnia I stycznia 2011 r. opodatkować sprzedaż tego wyrobu 8% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT.

W odniesieniu do powyższego przepisu Ustawy o VAT do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT stosuje się obniżoną do 8% stawkę VAT. W przedmiotowym załączniku w poz. 81 zostały wymienione wyroby sklasyfikowane w grupowaniu ex 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych - wyłącznie:

1.

podpaski higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue,

2.

tampony higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue,

3.

wata celulozowa, paczkowana,

4.

pieluszki, wkładki do pieluch i podobne artykuły sanitarne dla niemowląt,

5.

pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych,

przy czym skrót ex oznacza dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka zwróciła się do Organu Statystycznego z prośbą o zaklasyfikowanie wyrobu do właściwego symbolu PKWiU zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 2008. W wydanej informacji z dnia 23 lutego 2012 r. Organ Statystyczny, stwierdził, iż wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych" (załącznik nr 1).

W odniesieniu do powyżej wymienionego przepisu oraz powyżej wskazanej klasyfikacji dokonanej przez Organ Statystyczny, wyroby wymienione w PKWiU 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych" mieszczą się w poz. 81 załącznika nr 3 do Ustawy o VAT, gdyż zostały w niej wymienione jako podlegające 8% stawce VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie wysokości opodatkowania (stawki podatku) sprzedaży wyrobów o nazwie wkładki laktacyjne w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie wysokości opodatkowania (stawki podatku) sprzedaży wyrobów o nazwie wkładki laktacyjne w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, zgodnie z brzmieniem obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 8 ust. 3 ustawy obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 i ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. W związku z powyższym, Spółka oferuje w swoim asortymencie wyroby spożywcze i przemysłowe.

Spółka posiada w asortymencie wyrób o nazwie wkładki laktacyjne (dalej: wyrób) służący do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią. Wyrób zawiera wkład celulozowy, który wchłania mleko wydostające się z piersi matki, powłokę zewnętrzną, powłokę wewnętrzną oraz przylepiec, który utrzymuje wkładkę na właściwym miejscu.

W piśmie z dnia 23 lutego 2012 r. Spółka została poinformowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997.42.264, z późn. zm.), która obowiązywała dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 21.22.12 "Wyroby sanitarne lub stosowane w szpitalach, artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub zwojów włókien celulozowych".

Ponadto w ww. piśmie, Organ Statystyczny wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008.207.1293, z późn. zm.), która obowiązuje od dnia I stycznia 2011 r. dla celów podatkowych, wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych" (załącznik nr 1).

Natomiast, w piśmie z dnia 4 czerwca 2012 r. Organ Statystyczny poinformował Spółkę, że zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 1997 wyrób jednak mieści się w grupowaniu: PKWiU 21.22.12-10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue".

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości czy z uwagi na fakt, że Spółka otrzymała opinie Organu Statystycznego o zaklasyfikowaniu wyrobu do symbolu PKWiU 21.22.12-10.90, zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU z 1997 r., to jego sprzedaż od stycznia 2009 r. do końca grudnia 2010 r. powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 22%.

Ponadto Spółka ma wątpliwości czy z uwagi na fakt, że Spółka otrzymała opinie Organu Statystycznego o zaklasyfikowaniu wyrobu opisanego w stanie faktycznym i przyszłym do symbolu PKWiU 17.22.12.0, zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU 2008, to jego sprzedaż od dnia I stycznia 2011 r. powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik sam jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.

Jak poinformował Wnioskodawca przedmiotowy wyrób (wkładki laktacyjne służące do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią) sklasyfikowany został do PKWiU (1997 r.) 21.22.12-10.90 jako "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue", a więc nie został wymieniony w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, jako podlegający opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Reasumując, w okresie od stycznia 2009 r. do końca grudnia 2010 r. sprzedaż wyrobu o nazwie wkładki laktacyjne służące do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem w powyższym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii wysokości opodatkowania od dnia I stycznia 2011 r. sprzedaży przedmiotowego wyrobu o nazwie wkładki laktacyjne służące do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią, wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z treści wniosku wynika, że przedmiotowy wyrób o nazwie wkładki laktacyjne służący do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią został sklasyfikowany do grupowania PKWiU z 2008 r. - PKWiU 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych".

Pod pozycją 81 załącznika nr 3 do ustawy (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.) stanowiącego "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%) wymienione zostały towary o symbolu PKWiU (według PKWiU z 2008 r.) ex 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych - wyłącznie:

1.

podpaski higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue,

2.

tampony higieniczne z papieru, watry celulozowej lub bibułki tissue,

3.

wata celulozowa, paczkowana,

4.

pieluszki, wkładki do pieluszek i podobne artykuły sanitarne dla niemowląt,

5.

pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Jak wynika z rozporządzenia PKWiU z 2008 r. nazwa grupy sklasyfikowanej pod symbolem 17.22.12.0 to "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych".

Z treści poz. 81 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, iż nie wszystkie towary, klasyfikowane według nomenklatury PKWiU z 2008 r. do grupowania 17.22.12.0 "Podpaski higieniczne i tampony, pieluszki i wkładki dla niemowląt oraz podobne wyroby sanitarne lub wyroby odzieżowe i akcesoria odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej lub wstęg z włókien celulozowych", podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził bowiem możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do, wymienionych enumeratywnie w poz. 81 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, towarów klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 17.22.12.0, tj.:

1.

podpaski higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue,

2.

tampony higieniczne z papieru, watry celulozowej lub bibułki tissue,

3.

wata celulozowa, paczkowana,

4.

pieluszki, wkładki do pieluszek i podobne artykuły sanitarne dla niemowląt,

5.

pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych.

Należy zauważyć, że wśród tych towarów, pod numerem 5 wymieniono: pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych, jednocześnie jednak nie wskazano żadnych innych cech czy też parametrów, na podstawie których należałoby te towary identyfikować. Z powyższych względów dla oceny czy dany towar może korzystać z obniżonej 8% stawki podatku na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z poz. 81 załącznika nr 3 do tej ustawy, oprócz zaklasyfikowania go do grupowania PKWiU z 2008 r. - 17.22.12.0, istotnym jest stwierdzenie czy jest on pieluszką i podobnym artykułem sanitarnym dla dorosłych, przy czym chodzi tu nie tylko o podobieństwo fizyczne, ale również funkcjonalne.

Ponadto wskazać należy, iż w grupie 21.22.12 (PKWiU z 1997 r.)"Wyroby sanitarne lub stosowane w szpitalach, artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, wykonane z masy celulozowej, papieru, waty celulozowej, papieru, waty celulozowej lub zwojów włókien celulozowych" mieściły się:

* PKWiU 21.22.12-10 "Podpaski higieniczne i tampony z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-10.10 "Podpaski higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-10.20 "Tampony higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibulki tissue",

* 21.22.12-10.30 "Wata celulozowa paczkowana",

* 21.22.12-10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-30 "Pieluszki i wkładki do pieluch dla niemowląt i podobne artykuły sanitarne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-30.10 "Pieluszki, wkładki do pieluch i podobne artykuły sanitarne dla niemowląt",

* 21.22.12-30.20 "Pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych",

* 21.22.12-50 "Odzież i dodatki do odzieży z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-50.00 "Odzież i dodatki do odzieży z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue",

* 21.22.12-90 "Wyroby do użytku domowego, sanitarne lub do użytku szpitalnego z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue itp., gdzie indziej niewymienione",

* 21.22.12-90.00 "Wyroby do użytku domowego, sanitarne lub do użytku szpitalnego z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue itp., gdzie indziej nie wymienione".

Natomiast ustawodawca tworząc załącznik nr 3 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. zawęził poz. 81, jak zostało wskazane wcześniej wyłącznie do wymienionych grup towarowych, które odpowiadają w swej treści poszczególnym grupowaniom PKWiU z 1997 r., tj. "Podpaski higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue", "Tampony higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibulki tissue", "Wata celulozowa paczkowana", "Pieluszki, wkładki do pieluch i podobne artykuły sanitarne dla niemowląt", Pieluszki i podobne artykuły sanitarne dla dorosłych". Tym samym skoro wyrób będący przedmiotem wniosku (tekst jedn.: wkładki laktacyjne) sklasyfikowany został w grupowaniu PKWiU z 1997 r. pod symbolem 21.22.12 -10.90 "Inne podobne wyroby higieniczne z papieru, waty celulozowej lub bibułki tissue", którego nazwa nie została wpisana do poz. 81 załącznika nr 3 do ustawy, jako objęte obniżoną stawką, to nie można rozszerzająco czytać zapisów tej pozycji załącznika.

Bowiem wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dostawa wyrobu o nazwie wkładki laktacyjne służące do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią nie będzie podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 81 załącznika nr 3 do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Reasumując, od dnia 1 stycznia 2011 r. sprzedaż wyrobu o nazwie wkładki laktacyjne służące do ochrony bielizny matki w okresie karmienia piersią, który znajduje się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 17.22.12.0 nie może być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 81 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zatem w powyższym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl