ILPP2/443-768/09-2/SJ - Zasady ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-768/09-2/SJ Zasady ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) ma zamiar wykonywać, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej Abonentów), świadczenia złożone, w ramach których dostarczać będzie Abonentom usługi telefonii komórkowej przy wykorzystaniu, zapewnionych im w tym celu urządzeń - aparatów telefonicznych.

Wymienione usługi świadczone będą w oparciu o umowy okresowe.

Spółka nie zamierza sprzedawać Abonentom aparatów telefonicznych, a koszt ich wydania, zgodnie z warunkami zawieranych umów, na podstawie których na Abonenta przejdzie własność przedmiotowych aparatów, wkalkulowany zostanie w cenę miesięcznych opłat abonamentowych uiszczanych przez Abonentów.

Czynności te Spółka zaklasyfikowała - zgodnie z zasadami, przyjętymi w obowiązującym dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U.97.42.264) oraz z regułami wynikającymi z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) - do usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.20).

Przychody ze sprzedaży, osiągane w efekcie wykonywania powyższych usług, Spółka będzie dokumentowała wystawianymi miesięcznie fakturami VAT. Tytułem tych faktur będzie świadczenie usług telekomunikacyjnych. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 08.228.1510) - Spółka korzysta i ma zamiar nadal korzystać, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przyjętymi założeniami w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie zobowiązana do zainstalowania kas rejestrujących w celu ewidencjonowania obrotów osiąganych przy dostawie sprzętu telekomunikacyjnego, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zastosowania rozwiązania przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasadą wynikającą z polskiego prawa cywilnego jest, iż strony umów mogą układać stosunki prawne według swego uznania, byleby ich treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Istotą, zawieranych w przyszłości umów, będzie świadczenie usług telekomunikacyjnych na rzecz Abonentów, przy wykorzystaniu zapewnionego im w tym celu przez Spółkę sprzętu.

Nie będzie miała miejsca w takim przypadku dostawa sprzętu telekomunikacyjnego - gdyż scharakteryzowane przez Spółkę czynności nie będą stanowiły dostawy towarów.

W opisanym stanie faktycznym, będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, które, zarówno z punktu widzenia Abonenta, jak i Spółki, będzie miało sens jedynie w całości. Celem zakupu/sprzedaży świadczenia będzie otrzymanie/zapewnienie możliwości korzystania z usług telekomunikacyjnych.

Zgodnie z orzecznictwem ETS (orzeczenie w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien, http:/www.curia.eu.int) - transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana.

W przedstawionym rozwiązaniu, zasadniczy charakter czynnościom wykonywanym w ramach zawartych z Abonentami umów będą nadawały usługi. To one będą elementem dominującym w całym świadczeniu. Dlatego też, stosując Zasady Metodyczne PKWiU, a w szczególności punkt 7.6.8 z części dotyczącej sposobu zaliczania produktów do poszczególnych ugrupowań, zaimplementowany z orzecznictwa ETS (m.in. z wymienionego orzeczenia), opisaną usługę złożoną składającą się z kombinacji wyszczególnionych czynności zakwalifikować należy tak, jakby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter, tj. jako usługę telekomunikacyjną (PKWiU 64.20).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu - art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy.

I tak, w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia w sprawie kas, pod pozycją nr 13 wymienione zostały "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednocześnie, w myśl § 3 ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:

1.

którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca zamierza, w ramach prowadzonej działalności, świadczyć usługi telekomunikacyjne, które zaklasyfikował do grupy PKWiU 64.20 "Usługi telekomunikacyjne". A zatem, w świetle powyższych uregulowań, świadczone przez Zainteresowanego usługi telefonii komórkowej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie są objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia w sprawie kas, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Zainteresowany wskazał, że ma zamiar świadczyć na rzecz Abonentów usługę telefonii komórkowej przy wykorzystaniu, zapewnionych im w tym celu urządzeń - aparatów telefonicznych. Koszt wydania aparatów, zgodnie z warunkami zawieranych umów, na podstawie których na Abonenta przejdzie własność przedmiotowych aparatów, wkalkulowany zostanie w cenę miesięcznych opłat abonamentowych uiszczanych przez Abonentów i dokumentowanych wystawianymi miesięcznie fakturami VAT. Usługi będą świadczone w oparciu o umowy okresowe.

Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie dojdzie do wydania towaru (aparatu), czyli do odrębnego świadczenia. Bez znaczenia pozostaje fakt uregulowania należności za aparaty telefoniczne, które zgodnie z umową wliczone są do podstawy świadczonej usługi telekomunikacyjnej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z dwoma świadczeniami, tj. dostawą towaru (aparatów telefonicznych) oraz świadczeniem usługi jaką jest usługa telefonii komórkowej. Tym samym, w świetle powołanego wyżej przepisu § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia w sprawie kas, Zainteresowany ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży aparatów telefonicznych za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 64.2 - "Usługi telekomunikacyjne", będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r., zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.

Natomiast, Zainteresowany obowiązany będzie do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży aparatów telefonicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia w sprawie kas.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl