ILPP2/443-768/08-2/EN - Odliczenie podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z budową obiektu gospodarczo - mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-768/08-2/EN Odliczenie podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z budową obiektu gospodarczo - mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani.., przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 22 sierpień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni przystąpiła do inwestycji polegającej na budowie obiektu, który będzie wykorzystywany w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Budynek ma służyć prowadzeniu działalności produkcyjnej, handlowej i magazynowej. Nieznaczna część budynku będzie jednak przeznaczona na cele osobiste Zainteresowanej, tj. zostanie zaadoptowana na mieszkanie. Taki sposób budowy został ujęty w projekcie technicznym. Na jego podstawie można określić powierzchnię obiektu, która będzie zajęta na cele mieszkalne, oraz tę, która dotyczy działalności gospodarczej.

W pierwszym pozwoleniu na budowę zawarto zapis o przeznaczeniu gospodarczym budynku. Określono rodzaj budynku jako gospodarczy.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni podjęła starania o zmianę wpisu do pozwolenia, tak aby stanowił on, że obiekt będzie miał charakter mieszkalno-usługowy.

Część ponoszonych przez Zainteresowaną wydatków dotyczy całego obiektu budowlanego, które trudno przypisać działalności gospodarczej lub celom mieszkaniowym. W szczególności są to wydatki ogólne budowy - koszty projektów oraz koszty bezpośrednio dotyczące budowy budynku. Trudno bowiem rozdzielić wydatki ponoszone na postawienie fundamentów, czy wykończenie dachu.

Występuje również grupa wydatków, które można przypisać poszczególnym częściom. Koszty te dotyczą elementów, które będą instalowane w poszczególnych pomieszczeniach. Na przykład wyposażenie części produkcyjnej w sanitariaty będzie wyłącznie związane z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w stosunku do wydatków na opisaną we wniosku inwestycję przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu?

2.

Czy na moment uzyskania prawa do odliczenia będzie miało wpływ uzyskanie zmiany wpisu do pozwolenia na budowę?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do zakupów dokonywanych w związku z budową. W przypadku zakupów, których nie można wprost przypisać poszczególnym częściom budynku będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej części, jaką stanowi część budynku przeznaczona na cele prowadzenia działalności gospodarczej w całości powierzchni budynku. Jeśli zatem powierzchnia użytkowa będzie stanowiła 75% całej powierzchni budynku, wówczas z faktur zakupu Zainteresowana dokona odliczenia podatku naliczonego w wysokości 75%.

Wnioskodawczyni uważa, że uzyskanie zmiany wpisu do pozwolenia na budowę nie będzie miało znaczenia dla mementu uzyskania prawa do odliczenia. Intencją Zainteresowanej w chwili rozpoczęcia inwestycji było przeznaczenie obiektu na cele działalności gospodarczej. Uzyskanie wpisu do pozwolenia potwierdzającego charakter usługowo-mieszkalny budynku nie implikuje prawa do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Ze wskazanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie można ponadto pominąć zasady wynikającej z zapisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, z którego wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednak w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy, przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów jak i wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...) - art. 88 ust. 4 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała pozwolenie na budowę obiektu gospodarczego, przeznaczonego do prowadzenia działalności produkcyjnej, handlowej i magazynowej. Następnie Zainteresowana wystąpiła o zmianę wpisu do pozwolenia na budowę ww. budynku na obiekt mieszkalno-usługowy, w którym część będzie wykorzystywana do prowadzonej działalności gospodarczej, a część budynku zostanie zaadoptowana na mieszkanie.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na budowę części użytkowej obiektu, tj. przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku poniesionych wydatków inwestycyjnych, które nie mogą zostać jednoznacznie przypisane do części budynku, która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej lub do części obiektu przeznaczonej na cele mieszkaniowe, Zainteresowanej przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących te wydatki w wysokości na przykład 75% (jak hipotetycznie wskazano we wniosku), tj. od części, która będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem, że ww. wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Podkreślić należy, iż Wnioskodawczyni w momencie nabycia towaru lub usługi, tj. poniesienia wydatku dokonuje kwalifikacji, czy został on poniesiony w związku z czynnościami opodatkowanymi oraz czy istnieje możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Musi zatem dokonać oceny, czy wydatki będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy w świetle przepisów o podatku dochodowym, forma nabycia towaru (usługi) oraz jej cel nie sprzeciwiają się zaliczeniu poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, jeżeli dokonane przez Zainteresowaną zmiany wpisu do pozwolenia na budowę nie zmienią kwalifikacji dokonanych wydatków, będzie ona miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami w terminach określonych w art. 86 ustawy.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że ciężar rzetelnego rozliczenia wydatków związanych z budową budynku, w części przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i w części wykorzystywanej dla potrzeb osobistych osoby fizycznej prowadzącej działalność, spoczywa zawsze na podatniku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl