ILPP2/443-763/13-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-763/13-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 16 lipca 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadania powierzonego przez Gminę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadania powierzonego przez Gminę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca-jest Spółką Akcyjną wchodzącą w skład Grupy Kapitałowej H - holdingu skupiającego spółki miejskie świadczące usługi o charakterze komunalnym. Jedynym właścicielem H jest Gmina Miasto X. Spółka powstała w 1998 r. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym i posiada numer NIP.

Dotychczas podstawową działalność Wnioskodawcy (Spółki) stanowił odbiór odpadów komunalnych, czyli usługa polegająca na odbiorze niesegregowanych odpadów komunalnych. Wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z nowymi przepisami w tym zakresie, znacząco zmieni charakterystykę działalności Spółki. Z dotychczasowej usługi wywozu odpadów, wyodrębnione zostaną dwie: odbiór i zagospodarowanie.

Zamiarem Gminy Miasta X (zwaną też dalej Gminą lub Miastem) jest uczynienie ze Spółki podmiotu wewnętrznego (zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-107/98 z dnia 18 listopada 1999 r. w sprawie Teckal Srl przeciwko Comune di Viano i Azienda Gas-Acqua Consorziale (AGAC) di Reggio Emilia), nad którym Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski sprawować będzie kontrolę jak nad własnym wydziałem/departamentem urzędu i powierzenie Spółce zadania zagospodarowania odpadów komunalnych wytwarzanych przez mieszkańców Gminy oraz prowadzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (tzw. PSZOK).

Spółka będzie finansować wykonywanie powierzonego zadania za pomocą rekompensaty wypłacanej przez Gminę na rzecz Spółki, na pokrycie kosztów wykonywania zadań powierzonych stanowiących realizowanie zadań użyteczności publicznej, w szczególności zadań własnych gminy dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminie.

Ponadto w zakresie odbioru odpadów lub zagospodarowania odpadów Spółka będzie realizowała usługi na rzecz innych gmin, w których zostanie wyłoniona jako wykonawca usługi w drodze przetargu. W tym zakresie Spółka otrzymywać będzie wynagrodzenie zgodnie z cennikiem (stawka za 1 tonę odpadu określonego typu). Wynagrodzenie to spełnia kryteria obrotu określone w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a przez to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Spółka realizuje i będzie realizować komercyjnie usługi:

* zbiórki selektywnie zgromadzonych odpadów opakowaniowych,

* odbioru odpadów medycznych i weterynaryjnych,

* odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

* odbioru odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne,

* odbioru odpadów budowlanych,

* sprzedaży i skupu surowców wtórnych,

* przyjmowania odpadów na składowisko.

Za usługi te Spółka również otrzymuje lub będzie otrzymywać wynagrodzenie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zakładając, że wypłacane Spółce środki finansowe na pokrycie kosztów wykonywania powierzonego zadania nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego w szczególności sumę kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Spółkę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem zadania powierzonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady odliczania podatku zostały uregulowane w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, o ile nie wystąpią wskazane w ustawie przesłanki negatywne:

* podatnikowi,

* w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT są (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT) osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego we wskazanym terminie, może on obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Dokonując subsumpcji zdarzenia przyszłego do normy prawnej z art. 86 ustawy o VAT, należy uwzględnić, że w ustawie o podatku od towarów i usług konstrukcja podatnika jest oderwana od pojęcia obowiązku podatkowego. Podatnik w podatku od towarów i usług może, lecz nie musi, podlegać obowiązkowi podatkowemu, i nie jest to warunkiem koniecznym dla uznania jego statusu. W wielu przypadkach podatnikiem będzie podmiot, który w ogóle nie będzie obciążany obowiązkiem podatkowym (np. podmiot który świadczy wyłącznie usługi z miejscem świadczenia za granicą). Zastosowana w ustawie konstrukcja podatnika wynika z tego, że w prawie wspólnotowym status ten oznacza przede wszystkim źródło uprawnień. Podatnik to przede wszystkim podmiot mający prawo do odliczenia podatku, zaś w dalszej kolejności - podmiot ewentualnie obowiązany do zapłaty podatku. Pogląd ten jest utrwalony w doktrynie (m.in. A. Bartosiewicz, Komentarz do ustawy o VAT 2012, Lex) oraz orzecznictwie ETS (a obecnie TSUE). Należy też uwzględnić, że sformułowanie "wykonywanie czynności opodatkowanych" użyte w treści przepisu art. 86 nie jest tożsame z uzyskiwaniem obrotu w wyniku wykonywania czynności opodatkowanych. Taka wykładnia stanowiłaby znaczące zawężenie kręgu podmiotów uprawnionych do odliczania podatku naliczonego. Potwierdzeniem tego stanowiska, jest m.in. obecna regulacja umożliwiająca zwrot podatku naliczonego za okresy, w których podatnik nie uzyskiwał obrotów z działalności opodatkowanej i nie wykazywał podatku należnego. Wykładnia ta jest mocno ugruntowana w orzecznictwie europejskim oraz doktrynie.

Potwierdzenie tego stanowiska można znaleźć m.in. w orzeczeniu 268/83 z dnia 14 lutego 1985 r., D.A. Rompelman and E.A. Rompelman-Van Deeleny Minister van Financin, w którym sąd stwierdził, że nieprzyznanie prawa (do odliczenia) podatnikom, a co więcej - nawet odłożenie jego realizacji w czasie, aż do momentu rozpoczęcia uzyskiwania obrotów z działalności opodatkowanej, byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku. W analizowanym zdarzeniu przyszłym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, Spółka jest osobą wykonującą działalność gospodarczą i zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka wykonuje usługi związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów - a więc co do zasady dokonuje czynności, które są opodatkowane. Za świadczenie niektórych usług, w tym m.in. usług odbioru odpadów, odbioru ponadnormatywnej ilości odpadów (gruzu) w punktach selektywnej zbiórki odpadów, Spółka otrzymuje i będzie otrzymywać wynagrodzenie, które stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Spółka wykonuje również czynności polegające na świadczeniu na rzecz Gminy usług w zakresie utrzymania porządku i czystości stanowiącego realizowanie zadań użyteczności publicznej, w szczególności zadań własnych gminy. Czynności te co do zasady stanowią działalność opodatkowaną, w szczególności nie są zawarte w katalogu czynności zwolnionych z opodatkowania. Jedynie metoda ich finansowania nie spełnia definicji obrotu. Fakt finansowania przez Gminę działalności polegającej na świadczeniu na jej rzecz usług powierzonych w formie dotacji, która przy spełnieniu określonych przesłanek jest wyłączona z opodatkowania, nie wpływa na zmianę statusu podatkowego samych czynności - w dalszym ciągu co do zasady stanowią one działalność objętą opodatkowaniem podatkiem VAT. Ponadto Spółka prowadząc działalność w pozostałym zakresie (odbiór odpadów, zagospodarowanie odpadów realizowane na rzecz innych gmin), realizuje obroty i wykazuje (będzie wykazywać) podatek należny. Przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie tych wydatków. W związku z powyższym, Spółce powinno przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego w szczególności sumę kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Spółkę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem powierzonych zadań.

Wyrażone przez Wnioskodawcę (Spółkę) stanowisko znajduje potwierdzenie w wykładni przepisów prawa podatkowego dokonywanej przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2011.10.21, sygnatura ITPP1/443 -1031/11/DM, w której organ stwierdził, że: "(...) przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy zakupy towarów i usług służących wykonywaniu usług (...) związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego";

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2009.12.22, sygnatura IBPP4/443 -1506/09/EJ, w której organ stwierdził, że: "Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (...). Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków".

Podobne stanowisko wyrażono również w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP2-443-35/10-6/JB, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Oczywiście interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, jednakże spójność wykładni przepisów dokonywana przez organy podatkowe wydające te interpretacje dodatkowo wzmacnia przedstawione stanowisko.

Wykładnia wyrażona w interpretacjach podatkowych jest również zbieżna z poglądami w piśmiennictwie, m.in. przez K. Rusteckiego w: Skutki podatkowe dotacji, subwencji i innych dopłat w VAT, CH Beck 2011, portal http://www.ekspertbeck.p1, gdzie autor wyraził stanowisko, że możliwe jest odliczenie VAT od zakupów sfinansowanych dotacją, jeżeli będą one służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT, ponieważ przepisy nie przewidują wyłączenia możliwości odliczenia ze względu na źródło finansowania zakupu.

Zdaniem Spółki, wykonując zadania powierzone, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie określonym w pytaniu.

Natomiast nie będzie miała tego prawa w odniesieniu do wydatków związanych z ewentualną działalnością zwolnioną.

W wypadku prowadzenia działalności nie objętej opodatkowaniem zastosowanie znajdzie uchwała NSA z dnia 24 października 2011 r. o sygnaturze I FPS 9/10, w której Sąd orzekł, że w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy. W konsekwencji, Sąd uznał, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%). Brak jest bowiem - przy braku w ustawie jednoznacznej regulacji tegoż zagadnienia - podstaw do pozbawiania podatnika w ogóle możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi, gdyż godziłoby to w zasadę neutralności VAT, poprzez bezpodstawne obciążenie podatnika podatkiem naliczonym wynikającym z tego rodzaju wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podstawową zasadą, na której opiera się konstrukcja podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności tego podatku. Wyraża się ona w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą. Należy jednak podkreślić, że powyższe prawo nie jest bezwarunkowe. Dyspozycja przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, wiąże prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, które generują podatek należny.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak - na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem. Dotychczas podstawową działalność Spółki stanowił odbiór odpadów komunalnych, czyli usługa polegająca na odbiorze niesegregowanych odpadów komunalnych. Wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z nowymi przepisami w tym zakresie, znacząco zmieni charakterystykę działalności Spółki - z dotychczasowej usługi wywozu odpadów, wyodrębnione zostaną dwie: odbiór i zagospodarowanie.

Gmina zamierza powierzyć Spółce zadania zagospodarowania odpadów komunalnych wytwarzanych przez mieszkańców Gminy oraz prowadzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Spółka wskazała, że wykonywanie powierzonego zadania będzie finansować za pomocą rekompensaty wypłacanej przez Gminę na rzecz Spółki, na pokrycie kosztów wykonywania zadań powierzonych stanowiących realizowanie zadań użyteczności publicznej, w szczególności zadań własnych gminy dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminie.

Ponadto w zakresie odbioru odpadów lub zagospodarowania odpadów Spółka będzie realizowała usługi na rzecz innych gmin, w których zostanie wyłoniona jako wykonawca usługi w drodze przetargu. W tym zakresie Spółka otrzymywać będzie wynagrodzenie zgodnie z cennikiem (stawka za 1 tonę odpadu określonego typu). Wynagrodzenie to spełnia kryteria obrotu określone w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a przez to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Spółka realizuje i będzie realizować komercyjnie usługi:

* zbiórki selektywnie zgromadzonych odpadów opakowaniowych,

* odbioru odpadów medycznych i weterynaryjnych,

* odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

* odbioru odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne,

* odbioru odpadów budowlanych,

* sprzedaży i skupu surowców wtórnych,

* przyjmowania odpadów na składowisko.

Za usługi te Spółka również otrzymuje lub będzie otrzymywać wynagrodzenie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego w szczególności sumę kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Spółkę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem zadania powierzonego.

W wydanej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-763/13-2/EN z dnia 8 listopada 2013 r. stwierdzono, że "przedstawiona we wniosku sytuacja nosi znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka co prawda będzie wykonywać czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej na podstawie powierzenia, ale będzie wykonywać te czynności jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT, za które to usługi będzie otrzymywać wynagrodzenie, które zostało przez strony umowy nazwane rekompensatą. Spółka mimo, że wykonuje czynności z katalogu zadań własnych, wymienionych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (m.in. utrzymanie czystości i porządku w gminie) w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, to jednak sama nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe (rekompensata) stanowiące wynagrodzenie za wykonanie konkretnej usługi (usług) zleconej przez Gminę będą stanowić obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji będą podlegać opodatkowaniu tym podatkiem".

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż wykonywane przez Spółkę na rzecz Gminy czynności w zakresie odbioru odpadów lub zagospodarowania odpadów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w całym zakresie, to Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z wykonywaniem usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe ze względu na inną argumentację, z której wynika, że Zainteresowany wywiódł prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz otrzymaniem rekompensaty (tekst jedn.: czynnością niepodlegającą opodatkowaniu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadania powierzonego przez Gminę. W pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl