ILPP2/443-760/09-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-760/09-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, podpis drugiej osoby, upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką z o.o. w organizacji, która zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej osprzętu elektrycznego, elektronicznego, telekomunikacyjnego i oświetleniowego, jak również świadczyć usługi w zakresie jego instalowania. W przygotowanych umowach handlowych, Zainteresowany chce zawrzeć klauzulę, że odbiorcom - po wypełnieniu warunków umowy w zakresie osiągnięcia określonego progu obrotów - będzie przyznawana premia pieniężna. Identyczny warunek Wnioskodawca chce zawrzeć w umowach z dostawcami na jego rzecz.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż uzyskanych/przekazanych premii pieniężnych nie można powiązać z oddzielnymi, konkretnymi dostawami i taktować jako upust cenowy wymagający korekty faktury. Premia odnosi się do całości dostaw/zakupów dokonanych w określonym przedziale czasowym. W zamian za udzielenie/wypłacenie premii pieniężnych nie będzie miało miejsca świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy kwartalne, ale bywają też przyznawane za okresy półroczne, a nawet roczne - w zależności od zawartej umowy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie różnicowane są ze względu na wielkość obrotów. Z reguły mają one charakter liniowy, tj. stałego procentu po uzyskaniu określonego progu obrotów, ale zdarzają się też sytuacje, że wysokość procentu zmienia się po uzyskaniu kolejnych progów obrotów. Są też wypłacane tzw. stałe premie lojalnościowe, jeżeli w danym okresie miało zdarzenie gospodarcze: sprzedaż/zakup towarów. Jeżeli w danym okresie beneficjent premii nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawców towarów, premie nie są wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynikający z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych podatek naliczony można odliczać od podatku należnego z tytułu prowadzonej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub wykonanie usług na określoną wartość, należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. W tej sytuacji premię należy udokumentować fakturą VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT - 22%. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby móc odliczać naliczony podatek VAT, wynikający z tych faktur, od należnego podatku z tytułu sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W wydanej w dniu 4 września 2009 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-760/09-4/MN, dotyczącej opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych wskazano, iż w przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy towarów nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Tym samym, w sytuacji takiej otrzymujący premie nie będą świadczyć na rzecz Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy, a zatem czynność ta u nich nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż faktury VAT dokumentujące otrzymanie ww. wynagrodzeń, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie będą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawca faktury nie będzie świadczył usług na rzecz dostawcy towarów. Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez nabywców towarów w celu udokumentowania przekazania premii pieniężnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - w dniu 4 września 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-760/09 -4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl