ILPP2/443-760/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-760/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, podpis drugiej osoby, upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką z o.o. w organizacji, która zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej osprzętu elektrycznego, elektronicznego, telekomunikacyjnego i oświetleniowego, jak również świadczyć usługi w zakresie jego instalowania. W przygotowanych umowach handlowych, Zainteresowany chce zawrzeć klauzulę, że odbiorcom - po wypełnieniu warunków umowy w zakresie osiągnięcia określonego progu obrotów - będzie przyznawana premia pieniężna. Identyczny warunek Wnioskodawca chce zawrzeć w umowach z dostawcami na jego rzecz.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż uzyskanych/przekazanych premii pieniężnych nie można powiązać z oddzielnymi, konkretnymi dostawami i taktować jako upust cenowy wymagający korekty faktury. Premia odnosi się do całości dostaw/zakupów dokonanych w określonym przedziale czasowym. W zamian za udzielenie/wypłacenie premii pieniężnych nie będzie miało miejsca świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy kwartalne, ale bywają też przyznawane za okresy półroczne, a nawet roczne - w zależności od zawartej umowy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie różnicowane są ze względu na wielkość obrotów. Z reguły mają one charakter liniowy, tj. stałego procentu po uzyskaniu określonego progu obrotów, ale zdarzają się też sytuacje, że wysokość procentu zmienia się po uzyskaniu kolejnych progów obrotów. Są też wypłacane tzw. stałe premie lojalnościowe, jeżeli w danym okresie miało zdarzenie gospodarcze: sprzedaż/zakup towarów. Jeżeli w danym okresie beneficjent premii nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawców towarów, premie nie są wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne za osiągnięcie określonego progu obrotów są opodatkowane podatkiem VAT i w związku z tym należy traktować je jako wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług i wystawiać faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub wykonanie usług na określoną wartość, należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. W tej sytuacji premię należy udokumentować fakturą VAT z zastosowaniem podstawowej 22% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu sprawy wynika, iż w przygotowanych umowach handlowych, Zainteresowany chce zawrzeć klauzulę, że odbiorcom - po wypełnieniu warunków umowy w zakresie osiągnięcia określonego progu obrotów - będzie przyznawana premia pieniężna. Identyczny warunek Wnioskodawca chce zawrzeć w umowach z dostawcami na jego rzecz.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanych/przekazanych premii pieniężnych nie można powiązać z oddzielnymi, konkretnymi dostawami i taktować jako upust cenowy wymagający korekty faktury. Premia odnosi się do całości dostaw/zakupów dokonanych w określonym przedziale czasowym. W zamian za udzielenie/wypłacenie premii pieniężnych nie będzie miało miejsce świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy kwartalne, ale bywają też przyznawane za okresy półroczne, a nawet roczne - w zależności od zawartej umowy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie różnicowane są ze względu na wielkość obrotów. Z reguły mają one charakter liniowy, tj. stałego procentu po uzyskaniu określonego progu obrotów, ale zdarzają się też sytuacje, że wysokość procentu zmienia się po uzyskaniu kolejnych progów obrotów. Są też wypłacane tzw. stałe premie lojalnościowe, jeżeli w danym okresie miało zdarzenie gospodarcze: sprzedaż/zakup towarów. Natomiast, premie nie są wypłacane, gdy w danym okresie beneficjent premii nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawców towarów.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna będzie związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie będzie wiązała się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli będzie to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktur

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego we wniosku, wysokość premii uzależniona będzie od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowić będzie ona ustalony procent wielkości obrotów w danym okresie (roku, półroczu, kwartale).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone na rzecz nabywców można będzie przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający ich do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany będzie na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (roku, półroczu, kwartale). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii będzie różnicowana ze względu na wielkość obrotów i kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane będzie obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy nabywcy towarów nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów, należy stwierdzić, iż nie wykonają oni żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie będą świadczyć oni wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak będzie bowiem takich działań nabywców, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy towarów nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego - w dniu 4 września 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-760/09-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl