ILPP2/443-758/08/11-S/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-758/08/11-S/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 295/09 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 września 2010 r., sygn. akt I FSK 1544/09 - stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej reprezentowanej przez Adwokata, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania towarów w ramach akcji promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania towarów w ramach akcji promocyjnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką osobową (spółką jawną) wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców KRS, której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż wyrobów rehabilitacyjnych z dzianin wełnianych: podkładów, kołder, podpór, zagłówków.

Spółka, celem zachęcenia do nabywania ww. wyrobów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty, ma zamiar przeprowadzić akcję promocyjną, zwaną Konkursem.

Zgodnie z przygotowanym regulaminem Konkursu, do udziału w nim będą dopuszczone jedynie osoby fizyczne, w wieku powyżej 18 roku życia, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Z momentem przystąpienia do Konkursu i złożenia stosownej deklaracji w tym celu, uczestnik Konkursu będzie otrzymywał katalog nagród, w którym zostaną wyszczególnione nagrody oraz wskazana ilość punktów za poszczególne nagrody, których zebranie będzie uzasadniało dalszy udział w Konkursie. Uczestnikom Konkursu punkty będą przyznawane za "zorganizowanie pokazu oraz sprzedaż dokonaną na tym pokazie", przy czym przez zorganizowanie pokazu Wnioskodawca rozumie udostępnianie miejsca przez uczestnika konkursu na zorganizowanie pokazu jego towarów, natomiast sprzedaż dokonywana na takim pokazie będzie przez jego pracownika lub osobę współpracującą z nim. Uczestnik, po zebraniu określonej ilości punktów, wskazanej w katalogu dla wygrania danej nagrody, będzie musiał następnie odpowiedzieć prawidłowo na pytanie z zakresu działalności Spółki, czy wiedzy o niej. W przypadku udzielenia prawidłowej odpowiedzi, uczestnik będzie otrzymywał nagrodę o charakterze rzeczowo-pieniężnym, a jego punkty będą kasowane. W przypadku udzielenia nieprawidłowej odpowiedzi punkty uczestnika konkursu będą anulowane. Liczba nagród przyznanych w Konkursie będzie ograniczona (limitowana), a nagrody zdobędzie uczestnik, który najszybciej zgromadzi wymaganą dla zdobycia danej nagrody liczbę punktów i prawidłowo udzieli odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydawanie przez Wnioskodawcę nagród przyznanych w organizowanej akcji promocyjnej (Konkursie) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie towarów w ramach organizowanej przez niego akcji promocyjnej (Konkursie), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, pod pojęciem dostawy rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. A contrario należy uznać, iż jeżeli przekazanie towarów miało związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, czyli w związku z funkcjonowaniem i rozwojem działalności przedsiębiorstwa, to nie powinno być uznane za dostawę towarów, a jako czynność nieodpłatna, nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności bowiem związane z organizowaną przez Wnioskodawcę akcją promocyjną są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jako ponoszone w celu uzyskania przychodów w ramach przedsiębiorstwa (m.in. J. Zubrzycki Leksykon VAT 2008, Unimex 2008, str. 95 i następne).

Na tle przedstawionego opisu sprawy oraz własnego stanowiska Zainteresowanego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 17 listopada 2008 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-758/08-5/SJ, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

W ocenie tut. Organu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Spółkę w ramach organizowanego Konkursu, stanowić będzie dostawę towarów i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) Spółka Jawna reprezentowana przez Adwokata, wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2008 r. nr ILPP2/443-758/08-5/SJ.

W wyniku ponownej analizy sprawy, w piśmie z dnia 29 grudnia 2008 r. nr ILPP2/443/W -102/08-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Spółka Jawna, reprezentowana przez Adwokata, wniosła w dniu 5 lutego 2009 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Po rozpoznaniu sprawy Sąd wydał wyrok w dniu 15 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 295/09, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

W dniu 13 lipca 2009 r. Minister Finansów złożył skargę kasacyjną od wyżej powołanego wyroku WSA.

Wyrokiem z dnia 30 września 2010 r., sygn. akt I FSK 1544/09 Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 września 2010 r., sygn. akt I FSK 1544/09 oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2009 r., sygn. akt l SA/Po 295/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - art. 7 ust. 3 ustawy.

Z literalnego brzemienia art. 7 ust. 2 ustawy wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Przepis ust. 3 tego artykułu określa tylko rodzaje towarów których przekazanie wskazane w ust. 2 - czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania - jest to przepis szczególny zawierający wyjątki w stosunku do ust. 2.

Należy zatem uznać, że przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym nabyciem.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż wyrobów rehabilitacyjnych z dzianin wełnianych: podkładów, kołder, podpór, zagłówków. W celu zachęcenia do nabywania swoich wyrobów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty, Zainteresowany zamierza przeprowadzić akcję promocyjną - Konkurs. Konkurs będzie organizowany dla osób fizycznych w wieku powyżej 18 roku życia. Uczestnik Konkursu będzie otrzymywał katalog nagród, w którym wskazane będą nagrody oraz liczba punktów za poszczególne nagrody. Po zebraniu określonej ilości punktów (dla wygrania danej nagrody z katalogu), uczestnik Konkursu będzie musiał odpowiedzieć prawidłowo na zadane pytanie z zakresu wiedzy o Spółce i jej działalności. Liczba nagród przyznanych w Konkursie będzie ograniczona, a nagrody zdobędzie ten uczestnik Konkursu, który najszybciej zgromadzi wymaganą dla zdobycia danej nagrody liczbę punktów i prawidłowo udzieli odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe. W opinii Wnioskodawcy, czynności związane z organizowaną akcją promocyjną są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem są ponoszone w celu uzyskania przychodów w ramach przedsiębiorstwa.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Spółkę w ramach organizowanego Konkursu, nie będzie stanowić dostawy towarów i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania czynności przekazania towarów w ramach akcji promocyjnej w podatku od towarów i usług. Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały rozstrzygnięte pismem z dnia 17 listopada 2008 r. nr ILPP2/443-758/08-4/SJ.

Natomiast, rozstrzygnięcia w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych załatwione zostały odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl