ILPP2/443-754/08-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-754/08-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zakupić od Uniwersytetu nieruchomość położoną w Z (...) (dz. nr (...)) o powierzchni 1,07.08 ha, z przeznaczeniem pod osadnik ścieków deszczowych. Dla działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Z (...), rejon między ulicami: N (...), S (...), Z (...) i linią kolejową X-Y, do granicy miasta X, zgodnie z którym działka nr (...)leży w terenie przeznaczonym pod osadnik ścieków deszczowych (oznaczenie na planie NO). Osadnik ścieków deszczowych jest elementem całej sieci deszczowej w rejonie Z (...). Jest to cel publiczny realizowany przez Gminę dla potrzeb mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Uniwersytet nieruchomości (działki nr (...)) w Z (...) na rzecz Zainteresowanego, z przeznaczeniem pod osadnik ścieków deszczowych, podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez Uniwersytet nieruchomości (działki nr (...)) w Z (...) na jego rzecz, z przeznaczeniem pod osadnik ścieków deszczowych, podlega zwolnieniu od podatku VAT w oparciu zarówno o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Jest to bowiem czynność jednostki samorządu terytorialnego związana z wykonywaniem zadań publicznych, określona w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - art. 6 i art. 7 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zakupić nieruchomość z przeznaczeniem pod osadnik ścieków deszczowych.

Zgodnie z powołanymi regulacjami, podatkiem od towarów i usług obciążona jest sprzedaż towarów bądź świadczenie usług przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wykonującego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z tym, to podmiot dokonujący sprzedaży przedmiotowego gruntu będzie zobowiązany do rozliczenia tego podatku. Zatem dla rozstrzygnięcia kwestii, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu, bądź jaką stawką powinna być opodatkowana, bez znaczenia pozostaje status nabywcy.

Ponadto, jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przez Wnioskodawcę przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia wynika, iż zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają czynności - dostawa towarów i świadczenie usług - związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego.

Powołany przepis nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ dokonującym sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jest podmiot niebędący jednostką samorządu terytorialnego.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jak wskazano we wniosku, przedmiotowa działka przeznaczona jest pod budowę osadnika ścieków deszczowych, który jest elementem całej sieci deszczowej.

Powyższe oznacza, że grunty które Wnioskodawca zamierza nabyć, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego mają charakter budowlany (przeznaczone są pod zabudowę). W związku z tym, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania również przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a przedmiotowa dostawa nieruchomości na rzecz Zainteresowanego opodatkowana będzie stawką podstawową.

Zatem, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, dostawa działki podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku. Bowiem dostawa gruntów, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ zwolnieniem tym objęta jest tylko dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl