ILPP2/443-751/14-3/TW - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rewitalizacji wnętrza budynku kościoła, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-751/14-3/TW Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rewitalizacji wnętrza budynku kościoła, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z projektem "Rewitalizacja wczesnobarokowego wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z projektem "Rewitalizacja wczesnobarokowego wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego".

Wniosek uzupełniono w dniu 24 lipca 2014 r. w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Parafia) wskazał, że projekt został zrealizowany w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 i w jego ramach wykonano konserwację manierystyczno-barokowej empory południowej z XVIII w. (część prezbiterialna z czterema obrazami XX-wiecznymi) kościoła.

Prace zostały zrealizowane w ramach szerszego projektu odnowy kościoła parafialnego - "Rewitalizacja wczesnobarokowego wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego" - kontynuacja etap IV.

W wyniku prowadzonych prac dokonano na tym etapie odnowienia i konserwacji płycin, na których znajdują się obrazy, elementów snycerskich oraz obrazów, na których znajdują się przedstawienia w kolejności: (...).

Ww. prace zaowocowały powrotem do pierwotnego wyglądu zabytkowej empory południowej. W ramach środków pochodzących z dotacji Urzędu Marszałkowskiego oraz udziału własnego zostały zakupione przez wykonawcę wszystkie niezbędne materiały (farby, środki chemiczne itd.) potrzebne do konserwacji oraz pokryty został koszt prac konserwatorskich.

Zarówno zabytkowe płyciny oraz elementy snycerskie jak i XX-wieczne obrazy po rewitalizacji odzyskały swój pierwotny wygląd i zostały przywrócone przyszłym pokoleniom świadcząc o bogactwie historycznym i kunszcie artystycznym minionych epok.

Nabywane towary i usługi w związku z zrealizowanym projektem nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT, ponieważ nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Parafia) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zainteresowany wskazał, że projekt został zrealizowany w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 i w jego ramach wykonano konserwację manierystyczno-barokowej empory południowej z XVIII w. (część prezbiterialna z czterema obrazami XX-wiecznymi) kościoła.

Prace zostały zrealizowane w ramach szerszego projektu odnowy kościoła parafialnego - "Rewitalizacja wczesnobarokowego wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego" - kontynuacja etap IV.

W wyniku prowadzonych prac dokonano na tym etapie odnowienia i konserwacji płycin, na których znajdują się obrazy, elementów snycerskich oraz obrazów, na których znajdują się przedstawienia w kolejności: (...).

Ww. prace zaowocowały powrotem do pierwotnego wyglądu zabytkowej empory południowej.

W ramach środków pochodzących z dotacji Urzędu Marszałkowskiego oraz udziału własnego zostały zakupione przez wykonawcę wszystkie niezbędne materiały (farby, środki chemiczne itd.) potrzebne do konserwacji oraz pokryty został koszt prac konserwatorskich.

Nabywane towary i usługi w związku z zrealizowanym projektem nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rewitalizacja wczesnobarokowego wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl