ILPP2/443-75/08-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-75/08-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność handlową poprzez sieć marketów. W ramach działalności handlowej Spółka otrzymuje bonusy (premie pieniężne) od dostawców. Dostawcy Zainteresowanego przyznają mu bonusy, jeżeli dokona on odpowiednio wysokich zakupów w konkretnym okresie (premia za obrót). Otrzymywane premie nie dotyczą konkretnych dostaw, a odnoszą się do zakupów dokonanych przez Spółkę w ustalonym przedziale czasowym. Premie są udzielane na podstawie umów i ustaleń rocznych zawieranych przez strony.

Otrzymane bonusy Wnioskodawca traktuje jako wynagrodzenie za wykonane przez niego na rzecz dostawcy usługi. W związku z powyższym, Zainteresowany jako usługodawca, wystawia na rzecz dostawców faktury VAT dokumentujące świadczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne otrzymywane od dostawców, począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. oraz w kolejnych okresach rozliczeniowych, powinny być traktowane przez Spółkę jako wynagrodzenie za świadczone usługi, a tym samym podlegać opodatkowaniu 22% podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne otrzymywane od dostawców stanowią wynagrodzenie za wykonane usługi, polegające na zakupie towarów w określonej ilości lub wartości w danym okresie. W konsekwencji, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny być dokumentowane fakturą wystawianą przez Spółkę z wykazaną 22% stawką VAT.

Wnioskodawca zawiera z kontrahentami umowy handlowe regulujące wzajemną współpracę, które przewidują przyznanie premii finansowych za zrealizowanie ustalonego w nich poziomu zakupów z danym sprzedawcą, w zdefiniowanym okresie. Na podstawie tych umów, przy spełnieniu określonych warunków dostawcy są zobowiązani do udzielenia Spółce bonusu w postaci premii pieniężnej.

W opinii Spółki przedmiotowe bonusy nie są zatem związane z żadną konkretną dostawą, nie mają też charakteru dobrowolnego, gdyż są one uzależnione od konkretnego zachowania Spółki jako nabywcy (tj. od dokonania zakupu towaru o określonej ilości lub w określonej wartości) i zobowiązanie do ich wypłaty po spełnieniu tego zachowania (intensyfikacji zakupów) wynika z umów lub rocznych ustaleń.

Wnioskodawca zaznaczył, że jego działania, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego bonusu. Wypłacona Spółce gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od jej określonego zachowania. Powyższe powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem, których odpłatność została określona jako procent wartości zakupów dokonywanych przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za dodatkowe, odrębne od dostaw towarów dokonywanych przez kontrahenta na rzecz Spółki świadczenie usług intensyfikacji zakupów, będące przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

Spółka na potwierdzenie własnego stanowiska powołuje się na urzędową interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w której wyjaśniono, iż dla celów podatkowych premie pieniężne mogą być traktowane dwojako: jako rabaty - gdy są związane z konkretną dostawą towarów, bądź jako usługi stanowiące "działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży" - gdy nie można ich powiązać z konkretną dostawą.

Ponadto Zainteresowany cytuje fragment interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2007 r. nr ILPP1/443-210/07-2/BP wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zgodnie z którą "...Premia pieniężna, która nie może uchodzić za rabat, stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Chodzi tu o zobowiązanie uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy zaliczane na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT do odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych". Analogiczny pogląd Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyraził w podobnych stanach faktycznych w interpretacjach: z dnia 2 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-13/07-2/BD, z dnia 14 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-2/07-4/HW, z dnia 10 września 2007 r. nr ILPP1/443-88/07-2/TW, z dnia 17 października 2007 r. nr ILPP1/443-72/07-2/BD oraz z dnia 28 listopada 2007 r. nr ILPP1/443-347/07-2/TW.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że otrzymane przez niego premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną transakcją zakupu towarów, ale z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów handlowych, w określonym czasie. W związku z powyższym Zainteresowany uznaje, że otrzymane premie pieniężne związane są z określonymi jego zachowaniami, które stanowią zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz kontrahenta, a zatem podlegają opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że otrzymywane przez nią premie pieniężne od dostawców powinny być opodatkowane 22% stawką VAT i udokumentowane fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl