ILPP2/443-748/11-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-748/11-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntu.

Pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy darowizny z dnia 14 listopada 2003 r. Zainteresowany jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej grunty orne, oznaczonej w ewidencji jako działka nr 292/1 AM1 o powierzchni 1,69 ha (...).

Zgodnie z zaświadczeniem Urzędu Gminy działka nr 292/1 AM1 (zatwierdzonym uchwałą z dnia 31 marca 2005 r.), położona jest częściowo na obszarze oznaczonym symbolem P/U przeznaczonym pod tereny aktywności gospodarczej z dopuszczeniem inwestycji uciążliwych, częściowo na obszarze oznaczonym symbolem KL - pod teren publicznej komunikacji.

Ww. działkę Wnioskodawca sprzedał w dniu 15 kwietnia 2011 r. (podpisał umowę w formie aktu notarialnego; kupujący zapłaci w dwóch terminach - ostatni w dniu 31 lipca 2011 r., wtedy nastąpi przekazanie nieruchomości).

W momencie sprzedaży Zainteresowany posiadał ok. 3,65ha w tym ok. 3,20 ha działki rolnej. W wypisie z rejestru gruntów i wyrysie z mapy ewidencyjnej sprzedawana działka oznaczona jest jako grunty orne.

Wnioskodawca jest rolnikiem opłacającym składki KRUS. Do chwili sprzedaży uprawiał sprzedaną działkę. Nigdy nie dokonywał sprzedaży nieruchomości (działki), nie występował o przekształcenie sprzedawanej działki, nie doprowadzał do niej żadnych mediów. Nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, nie nabywał żadnych gruntów po dniu 14 listopada 2003 r.

W najbliższych latach nie zamierza dokonywać sprzedaży innych nieruchomości.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Sprzedana działka nr 292/1 AM1 była wykorzystywana rolniczo, corocznie dokonywano zbioru plonów. Do chwili sprzedaży działki Zainteresowany uprawiał ją rolniczo. Przedmiotowa działka nie była nigdy przedmiotem najmu, czy też dzierżawy.

W momencie sprzedaży wg. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy uchwalonego w dniu 31 marca 2005 r. przez Radę Gminy, ww. działka położona jest częściowo na obszarze oznaczonym symbolem P/U przeznaczonym pod tereny aktywności gospodarczej z dopuszczeniem inwestycji uciążliwych, częściowo na obszarze oznaczonym symbolem KL przeznaczonym pod tereny publicznej komunikacji drogowej - ulica KL "L" lokalna oraz częściowo na obszarze oznaczonym symbolem KPPJ przeznaczonym pod tereny wewnętrznej komunikacji drogowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednorazowa sprzedaż opisanej we wniosku działki podlega pod ustawę VAT, tj. czy Zainteresowany jest zmuszony zapłacić podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonał on sprzedaży działki jednokrotnie, którą nie przekształcał, nie dzielił i nie zamierza sprzedawać kolejnych w najbliższym czasie. Z ww. przyczyn Zainteresowany uważa, iż nie spełnia warunków do uznania go za podatnika podatku VAT. Nie jest sprzedawcą dokonującym dostawy gruntu w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów (...) w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie czy w momencie jej realizacji podatnik ma zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, co daje podstawę do uznania, iż prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ww. ustawy.

Jak wyżej wskazał Wnioskodawca, transakcja przeprowadzana jest jednorazowo, w związku z tym nie podlega ustawie o VAT. W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07.

W ww. orzeczeniu NSA uznał, iż osoba fizyczna sprzedająca kilka działek budowlanych, które należą do osobistego majątku tej osoby nie jest podatnikiem VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej. Tym samym, sprzedaż tych działek nie jest opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dla celów ustalenia, czy dostawa działek wyczerpuje znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie, czy zamiarem podmiotu wykonującego czynności jest ich dokonywanie w sposób częstotliwy. Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa pojęcia "zamiar", jak i nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie). Natomiast przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów, zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku od towarów i usług, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy.

W przedmiotowej sprawie, na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT, jednoznacznie przesądza, że działalność wykonywana przez rolników zawiera się w pojęciu działalności gospodarczej.

Artykuł 2 pkt 19 ustawy stanowi, iż przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez działalność rolniczą, w myśl art. 2 pkt 15 ustawy rozumie się, produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

W świetle art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą korzystać z podmiotowego zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów w niektórych przypadkach może jednakże skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany w momencie sprzedaży posiadał ok. 3,65 ha w tym ok. 3,20 ha działki rolnej. Jest on rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy i nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

Od dnia 14 listopada 2003 r. nie nabywał żadnych gruntów i w najbliższych latach nie zamierza dokonywać sprzedaży innych nieruchomości.

Przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość gruntowa niezabudowana, stanowiąca grunty orne, oznaczona w ewidencji jako działka nr 292/1 AM1 o powierzchni 1,69 ha. Działka ta wg. miejscowego planu zagospodarowania gminy położona jest częściowo na obszarze oznaczonym symbolem P/U przeznaczonym pod tereny aktywności gospodarczej z dopuszczeniem inwestycji uciążliwych, częściowo na obszarze oznaczonym symbolem KL - "L" tereny publicznej komunikacji drogowej (ulica lokalna) oraz częściowo na obszarze oznaczonym symbolem KPPJ przeznaczonym pod tereny wewnętrznej komunikacji drogowej.

Wnioskodawca sprzedał ww. grunt w dniu 15 kwietnia 2011 r. W wypisie z rejestru gruntów i wyrysie z mapy ewidencyjnej sprzedawana działka oznaczona jest jako grunty orne.

Do chwili sprzedaży była ona wykorzystywana przez Zainteresowanego rolniczo (dokonywano corocznego zbioru plonów). Przedmiotowa działka nie była nigdy przedmiotem najmu, czy też dzierżawy.

Mając na uwadze powołaną definicję działalności gospodarczej, należy uznać, iż dokonana przez Wnioskodawcę transakcja sprzedaży ma związek z działalnością gospodarczą, bowiem osoba wykorzystująca grunty do celów rolniczych, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Nie bez znaczenia jest również fakt, że Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego, bowiem tylko rolnik prowadzący działalność rolniczą może taki status posiadać. Jednakże, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia od podatku tylko w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Zatem rolnik sprzedający grunt nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne.

Wobec powyższego, osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z przedmiotową działalnością gospodarczą (działalnością rolniczą) i jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wskazać ponadto należy, iż ww. transakcja sprzedaży gruntu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, z uwagi na fakt, iż przedmiotem dostawy są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). W konsekwencji, sprzedaż opisanych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, tj. 23%.

Reasumując, sprzedaż działki nr 292/1 AM1 o powierzchni 1,69 ha, wykorzystywanej wcześniej w działalności rolniczej przez Wnioskodawcę posiadającego status rolnika ryczałtowego, podlega opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Tym samym Zainteresowany jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl