ILPP2/443-735/09-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-735/09-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przemieszczenia towarów (uprzednio zaimportowanych z Chin) z Polski do Niemiec, pierwotnie objętych procedurą tranzytu na terytorium kraju, której zakończenie nastąpi na terytorium Niemiec - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przemieszczenia towarów (uprzednio zaimportowanych z Chin) z Polski do Niemiec, pierwotnie objętych procedurą tranzytu na terytorium kraju, której zakończenie nastąpi na terytorium Niemiec.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chce dokonywać importu towarów z Chin. Importowane towary dostarczane będą do S., gdzie nastąpi rozpoczęcie procedury tranzytu, a następnie będą w tej procedurze przewożone do punktu odprawy celnej w Niemczech, gdzie dokonana będzie odprawa celna i uiszczone zostaną należności celne. Następnie towary będą dostarczane do siedziby Wnioskodawcy w Polsce. Zgłoszenia celnego dokona na podstawie podpisanego upoważnienia - pełnomocnictwa, przedstawiciel fiskalny - niemiecka Agencja Celna. Towary zostaną dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200. Procedura ta stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego. Następnie dokonane zostanie przemieszczenie towarów z terytorium Niemiec do Polski. Przemieszczenia dokona polska firma transportowa i wystawi fakturę za usługę oraz za opłaty celne, które zapłaci w imieniu Importera.

W związku z wykonaniem powyższej transakcji, Wnioskodawca powinien posiadać następujące dokumenty:

* faktury importowe wystawione przez kontrahenta z Chin na Zainteresowanego,

* fakturę za usługę transportową od polskiej firmy za transport drogowy z Niemiec do Polski, fracht z Chin do Niemiec oraz opłatę cła,

* niemiecki dokument SAD wystawiony dla Wnioskodawcy, gdzie osobą zgłaszającą jest Agencja Celna będąca przedstawicielem fiskalnym,

* notę obciążeniową od polskiej firmy transportowej za uiszczone cło przez przedstawiciela fiskalnego.

Faktura od kontrahenta chińskiego będzie wystawiona z datą 20 maja 2009 r. Przywóz na obszar celny (UE) nastąpi np. w dniu 20 sierpnia 2009 r. Zainteresowany fizycznie otrzyma towar w dniu 5 września 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przemieszczenie towaru z Polski do Niemiec, jeżeli towary te będą pierwotnie objęte procedurą tranzytu w S., a zakończenie tej procedury nastąpi na terytorium Niemiec.

Zdaniem Wnioskodawcy, przemieszczenie towaru z Polski do Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jeżeli towary te będą pierwotnie objęte procedurą tranzytu w S., a zakończenie tej procedury nastąpi na terytorium Niemiec.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy VAT, w przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą m.in. tranzytu i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju. Tym samym, jeżeli towar zostanie objęty procedurą tranzytu w S., a następnie zostanie przewieziony do punktu odprawy celnej w Niemczech i tam nastąpi zakończenie tej procedury (w Niemczech powstanie dług celny), to należy wówczas przyjąć, iż towar zostanie zaimportowany w Niemczech. Przy czym należy zauważyć, iż odprawa celna oraz dopuszczenie towaru do obrotu nastąpi na terytorium Niemiec, a zgłoszenia towarów dokona, na podstawie podpisanego upoważnienia, niemiecka Agencja Celna. Towary zostaną objęte procedurą celną o kodzie 4200 na terytorium Niemiec, a zatem zaimportowany towar zostanie w Niemczech zwolniony od podatku VAT. Procedura celna o kodzie 4200 przewiduje bowiem zwolnienie od podatku VAT importu towarów z kraju trzeciego w przypadku, gdy towary te będą następnie przewożone na terytorium innego Państwa Członkowskiego. Przemieszczenie towarów przez Zainteresowanego z terytorium Niemiec do Polski będzie stanowić zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy VAT), a on będzie zobowiązany wystawić z tego tytułu fakturę wewnętrzną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 36 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chce nabywać towary z Chin. Towary te dostarczane będą do S., gdzie nastąpi rozpoczęcie procedury tranzytu, a następnie będą w tej procedurze przewożone do punktu odprawy celnej w Niemczech. Zgłoszenia celnego dokona na podstawie podpisanego upoważnienia - pełnomocnictwa, przedstawiciel fiskalny - niemiecka Agencja Celna. Towary zostaną dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200. Procedura ta stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego. W Niemczech dokonywana będzie odprawa celna i uiszczone zostaną należności celne.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca obejmie towary procedurą tranzytu na terytorium kraju a zakończenie tej procedury nastąpi na terytorium Niemiec, gdyż to tam przedmiotowe towary zostaną dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200. Tym samym, stosownie do cytowanego wyżej przepisu art. 36 ust. 2 ustawy, import tych towarów będzie miał miejsce na terytorium Niemiec.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Artykuł 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a)

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika - art. 11 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Zainteresowanego, przemieszczenie towaru z Polski do Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jeżeli towary te będą pierwotnie objęte procedurą tranzytu w S., a zakończenie tej procedury nastąpi na terytorium Niemiec.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów należy stwierdzić, iż przemieszczenie towarów z Polski do Niemiec będące przedmiotem zapytania Zainteresowanego nie spełni definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, określonej w art. 9 ust. 1 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie będzie nabywał prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel oraz definicji wskazanej w art. 11 ust. 1 ustawy, gdyż m.in. towar nie będzie przemieszczany z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju.

Ponadto, zdaniem tut. Organ w przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na art. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu - art. 13 ust. 2 ustawy.

Natomiast na mocy art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji stwierdzić należy, iż przemieszczenie towarów z Polski do Niemiec będące przedmiotem zapytania Zainteresowanego nie spełni również definicji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wskazanej w art. 13 ustawy.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania przemieszczenia towarów (uprzednio zaimportowanych z Chin) z Polski do Niemiec, pierwotnie objętych procedurą tranzytu na terytorium kraju, której zakończenie nastąpi na terytorium Niemiec. Natomiast kwestia dotycząca wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. Nr ILPP2/443-735/09-2/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl