ILPP2/443-734/08-4/JK - Obniżona stawka podatku VAT od wyrobów ceramicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-734/08-4/JK Obniżona stawka podatku VAT od wyrobów ceramicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpień 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 31 październik 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 31 październik 2008 r.) o PKWiU wytwarzanych wyrobów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca produkuje i sprzedaje wyroby ceramiczne (garncarskie), będące wytworami ceramiki zwykłej w dwóch zasadniczych grupach; ceramiczne (kamionkowe) wyroby rękodzieła artystycznego ręcznie zdobione według wzorów opracowanych przez Zainteresowanego z uwzględnieniem tradycji lokalnych (zdobione stempelkowo i malowane ręcznie) oraz wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne (garnki i beczki). Ponadto Spółka wytwarza ceramiczne wkłady kominowe (w tym systemy kominowe) oraz kamionkę kanalizacyjną i półrury.

Wytwarzane wyroby, w tym głównie wyroby ceramiczne o cechach rękodzieła artystycznego, Wnioskodawca sprzedaje na rynkach zagranicznych w transakcjach rozliczanych w dolarach USA i EURO (blisko połowę ilości i wartości sprzedanych wyrobów), a pozostałą część sprzedaży realizuje na rynku krajowym.

Przy sprzedaży wyrobów, w tym także dla wyrobów z ceramiki zwykłej mających cechy rękodzieła artystycznego, Zainteresowany stosuje obecnie podstawową stawkę VAT, tj. 22%. Spółka zaznacza, że obowiązująca ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ustala stawkę podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 22%, a ponadto przewiduje stawki 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku niektórych towarów i usług oraz, że wymieniona ustawa w art. 42 ust. 2 przewiduje m.in. stawkę 7% dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, w którym wskazano grupy wyrobów, do których mogą być zaliczone wyroby produkowane przez Wnioskodawcę.

Poz. 111 załącznika Nr 3 do ustawy obejmuje "wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej", w tym m.in. "wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne", zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grup: 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1 i 36.63.71-30.29.

Na większość wytwarzanych wyrobów garncarskich (wyrobów z ceramiki zwykłej), Zainteresowany z pewnością mógłby uzyskać atesty wydawane przez Krajową Komisję Artystyczną i Etnograficzną Fundacji (...), albowiem w latach ubiegłych posiadała już takie atesty na zdecydowaną większość swoich wyrobów.

W świetle opinii sporządzonej przez profesora dr hab. inż. (...), popartej przez dwóch innych naukowców tego wydziału, wyroby garncarskie wytwarzane przez Spółkę kwalifikuje się do ceramiki zwykłej jako wyroby rękodzielnicze.

Niektóre z konkurencyjnych firm, działających na terenie powiatu bolesławieckiego, od roku 2004 w stosunku do bardzo podobnych wyrobów, produkowanych w sposób niemal identyczny do stosowanego przez Wnioskodawcę, naliczają i odprowadzają do budżetu podatek VAT według stawki 7%, podczas gdy Zainteresowany stale stosuje do swoich wyrobów podstawową stawkę VAT 22%. Stan taki, z uwagi na aktualną sytuację gospodarczą, w tym zwłaszcza niekorzystny dla eksporterów niski kurs USA i EURO a także trudną sytuację na krajowym rynku wyrobów ceramicznych spowodowaną m.in. masowym napływem wyrobów z Azji (głównie z Chin), bardzo niekorzystnie wpływa na efektywność gospodarowania Spółki, a nawet stanowi zagrożenie dla jej dalszego istnienia. Powyższe zmusza także Wnioskodawcę do podejmowania wszelkich możliwych starań, pozwalających obniżyć ceny lub choćby w części zrekompensować wzrost cen materiałów i energii np. poprzez zastosowanie wobec niektórych wyrobów stawki VAT 7%.

Kwestia możliwości stosowania do wytwarzanych przez Zainteresowanego konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług VAT była rozważana przez Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu i została rozstrzygnięta negatywnie decyzją z dnia 10 sierpnia 2007 r. Nr PPII/4400/D-77557/07/MH. Decyzja ta uprawomocniła się, gdyż nie została przez poprzedni zarząd Spółki zaskarżona, mimo, że została oparta na budzącej zasadnicze zastrzeżenia, w istocie merytorycznie wadliwej, opinii dr inż. Piotra Grzybowskiego, który - według wiedzy Wnioskodawcy - nie jest specjalistą w zakresie ceramiki i technologii ceramicznych.

Wątpliwości odnośnie zastosowania wobec wyrobów obniżonej 7% stawki VAT związane były ze sposobem klasyfikowania tych wyrobów. W przekonaniu Zainteresowanego wytwarzane przez niego wyroby ceramiczne zawsze miały cechy wyrobów garncarskich z ceramiki zwykłej (z uwagi na surowce i metody stosowane przy ich wytwarzaniu), a sposób ich klasyfikowania i zaliczania do konkretnych grup wyrobów był uzależniony od mniej lub bardziej prawidłowej i precyzyjnej klasyfikacji ustalanej zmieniającymi się przepisami. Wnioskodawca wcześniej nie zabiegał o zmianę klasyfikacji swoich wyrobów, gdyż nie miało to istotnego znaczenia dla wyników prowadzenia działalności gospodarczej, jednak obecnie także działania w tym zakresie wydają się konieczne. W ocenie Zainteresowanego decydujący wpływ na możliwość stosowania do konkretnych wyrobów ceramicznych obniżonej stawki VAT winna mieć pracochłonność konkretnych wyrobów ceramicznych i posiadanie przez nie cech rękodzieła artystycznego, co potwierdzane jest atestami Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, albowiem niewątpliwie celem ustawodawcy była ochrona i wsparcie rękodzieła artystycznego i jego wytwórców.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że wyroby wytwarzane przez nią zakwalifikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grup:

PKWiU 26.21.12-10.21, PKWiU 26.21.12-10.22, PKWiU 26.21.12-10.23, PKWiU 26.21.12 -10.29, PKWiU 26.21.12-10.91, PKWiU 26.21.13-50.11, PKWiU 36.30.1, PKWiU 36.63.71 -30.29.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, może stosować obniżoną stawkę VAT (7%), stosownie do treści art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz poz. 111 załącznika Nr 3 do ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że wyroby garncarskie przez niego wytwarzane winny być kwalifikowane do ceramiki zwykłej jako wyroby rękodzielnicze (co potwierdza opina prof. dr hab. inż. (...)), uzyskanie atestów Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej dla większości wyrobów wydaje się niemal pewne, Zainteresowany do wytwarzanych przez siebie konkretnych wyrobów ceramicznych (garncarskich) z ceramiki zwykłej, po uzyskaniu dla tych wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, oczywiście może stosować obniżoną stawkę VAT (7%) - stosownie do treści art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz poz. 111 załącznika Nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - stosuje się obniżoną stawkę podatku w wysokości 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku Nr 3 do ustawy, w kategorii "Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej" w poz. 111 pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12 -10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.13-50.11, 36.30.1 oraz 36.63.71-30.29 wymieniono "Wyroby garncarskie użytkowo-dekoracyjne".

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 19 maja 2004 r. PP1-811/586/04/RW/1634 Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna, działająca na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji (...), która została uznana przez Ministra Kultury jako właściwa do wydawania atestów na wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego (pismo z dnia 12 maja 2004 r. znak DWS-XIV-554/51/04 do Ministra Finansów), została również uznana za właściwą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, po uzyskaniu dla produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.21.12-10.21, 26.21.12-10.22, 26.21.12-10.23, 26.21.12-10.29, 26.21.12-10.91, 26.21.1 -50.11, 36.30.1 oraz 36.63.71-30.29, Zainteresowany będzie mógł zastosować obniżoną do 7% stawkę podatku - stosownie do treści art.41 ust. 2 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji płynnego dodatku witaminowego do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl