ILPP2/443-727/14-2/JK - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszanie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenie wód deszczowych"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-727/14-2/JK Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszanie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenie wód deszczowych"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z 3 lipca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 4 lipca 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszanie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenie wód deszczowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszanie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenie wód deszczowych".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW na lata 2007-2013). Wniosek o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszenie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu odprowadzenia wód deszczowych" został pozytywnie rozpatrzony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa, a następnie została podpisana umowa o przyznanie pomocy.

Wszystkie koszty związane z realizacją operacji zostaną poniesione w terminie wskazanym we wniosku o przyznanie pomocy, tj. do listopada 2014 rok. W złożonym wniosku o przyznanie pomocy kwota podatku VAT została doliczona do kosztów kwalifikowanych operacji, podlegających refundacji przez Urząd Marszałkowski. W celu uwzględnienia podatku VAT jako koszt kwalifikowany niezbędne jest przedstawienie w UMW po zakończeniu operacji wraz ze składanym wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej. Kwota podatku VAT została przez Wnioskodawcę uznana za koszty kwalifikowane, ponieważ parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot w rocznym rozliczeniu. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace i wykonanie usługi Parafia będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot związanych z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszenie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu odprowadzenia wód deszczowych".

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot w związku z realizacją zadania "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszenie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenia wód deszczowych". Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW na lata 2007-2013) pn. "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszanie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu i odprowadzenie wód deszczowych". Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej a ponadto nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania o nazwie "Ochrona dziedzictwa kulturowego - osuszenie murów kościoła poprzez wykonanie drenażu odprowadzenia wód deszczowych".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl