ILPP2/443-726/09-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-726/09-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) doprecyzowującym przedstawione informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza pośredniczyć w sprzedaży imprez turystycznych, których organizatorem jest niemieckie biuro podróży. Imprezy organizowane są na całym świecie. Za wykonaną usługę pośrednictwa Spółka otrzymywać będzie wynagrodzenie (prowizję) na podstawie wystawionej faktury VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że to niemieckie biuro podróży wypłaci mu prowizję. Spółka za usługi pośrednictwa wystawi fakturę na to biuro. Wnioskodawca nie posiada wiedzy, czy nabywca usługi pośrednictwa poda mu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Gdzie opodatkowana będzie świadczona przez Spółkę usługa pośrednictwa i według jakiej stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa opodatkowane są w tym samym miejscu gdzie usługa podstawowa. Z kolei, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

Zatem według Spółki, usługi świadczone przez niemieckie biuro podróży opodatkowane są w Niemczech, w związku z tym, również pośrednictwo w świadczeniu tych usług opodatkowane jest w Niemczech. Zainteresowany, jako pośrednik ma zamiar potraktować świadczoną przez siebie usługę pośrednictwa jako niepodlegającą opodatkowaniu i wykazać tę sprzedaż w pozycji 21 deklaracji VAT-7, w której wpisuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Artykuł 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Powyższy przepis wyraża ogólną normę dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usług. Oprócz tej ogólnie sformułowanej zasady, ustawa zawiera regulacje szczególne.

Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi te usługi są związane, z zastrzeżeniem ust. 6.

Stosownie do art. 28 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W kontekście powyższego należy uznać, że Spółka świadcząc opisane we wniosku usługi występować będzie w roli pośrednika. Zamierza reprezentować kontrahenta niemieckiego. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług pośrednictwa zmierzać będą bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy dostawcą zagranicznym a jego nabywcami. Za wykonaną usługę pośrednictwa Zainteresowany otrzymywać będzie od niemieckiego biura podróży prowizję, na którą to wystawiana będzie faktura.

Zatem, mając na uwadze powyższe, przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe należy rozpatrywać w kontekście art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy i uznać świadczone przez niego usługi za usługi pośrednictwa związane bezpośrednio ze świadczeniem usług, przez niemieckie biuro podróży, dla których miejscem świadczenia będzie miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te będą związane, czyli Niemcy.

Jeżeli jednak niemieckie biuro podróży, zgodnie z zapisem art. 28 ust. 6 ustawy, poda Spółce dla przedmiotowej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowane na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa (Niemcy), miejscem świadczenia usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer.

A zatem, Zainteresowany nie będzie miał obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług i wykazania go na fakturze VAT z tytułu świadczenia tych usług. Wystawiona w takim przypadku faktura zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy, winna zawierać dane określone w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), z wyjątkiem stawki i kwoty podatku, a także kwoty należności wraz z podatkiem oraz winna zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Spółka zobowiązana będzie wykazać przedmiotowe czynności w poz. 21 deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl