ILPP2/443-723/13-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-723/13-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji "Remont świetlicy wiejskiej." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji "Remont świetlicy wiejskiej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szczegółowy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (dalej: Stowarzyszenie) jest wymieniony w paragrafie 5 statutu, który został załączony do złożonego wniosku. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej a jedynie nieodpłatną statutową. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, która jest wykonywana w ramach działalności statutowej.

Cele operacji nr 1 "Remont świetlicy wiejskiej" są następujące:

Cel ogólny: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych na terenach wiejskich poprzez remont świetlicy, żeby mogła ona spędzać wolny czas, bawić się i rozwijać intelektualnie.

Cele szczegółowe:

* podnoszenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych poprzez udostępnienie świetlicy i aktywnego spędzania czasu wolnego,

* poprawienie jakości życia mieszkańców wsi,

* rozwój infrastruktury społeczno-kulturalnej,

* remont świetlicy przyczyni się do organizowania imprez i uroczystości okolicznościowych,

* integrowanie mieszkańców i poprawa jakości życia poprzez zwiększenie dostępności do obiektu, w którym prowadzona będzie działalność kulturalna, rekreacyjna, sportowa.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępnianie nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów, ponieważ przychody Zainteresowanego (w tym przypadku dotacje) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 10 w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty przedmiotowej dotacji będą udostępnianie nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją operacji "Remont świetlicy wiejskiej" w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów.

Cel ogólny ww. operacji: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych na terenach wiejskich poprzez remont świetlicy, żeby mogli oni spędzać wolny czas, bawić się i rozwijać intelektualnie. Cele szczegółowe:

* podnoszenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych poprzez udostępnienie świetlicy i aktywnego spędzania czasu wolnego,

* poprawienie jakości życia mieszkańców wsi,

* rozwój infrastruktury społeczno-kulturalnej,

* remont świetlicy przyczyni się do organizowania imprez i uroczystości okolicznościowych,

* integrowanie mieszkańców i poprawa jakości życia poprzez zwiększenie dostępności do obiektu, w którym prowadzona będzie działalność kulturalna, rekreacyjna, sportowa.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty ww. operacji są i będą udostępnianie nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanej operacji nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji "Remont świetlicy wiejskiej " w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji "Remont świetlicy wiejskiej".

Odpowiedzi dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji "Wiejski plac zabaw czyli miejsca aktywnego wypoczynku i rekreacji dla dzieci i młodzieży", udzielono w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl