ILPP2/443-721/12-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-721/12-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o sprostowanie błędu w nazwie Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje i będzie dokonywać sprzedaży detalicznej - obecnie w obrębie ponad 500 sklepów. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z wykorzystaniem kas rejestrujących - zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obecnie Zainteresowany wykorzystuje ponad 900 urządzeń. Po wyczerpaniu modułu fiskalnego kasy następuje odczyt pamięci fiskalnej za cały okres funkcjonowania kasy, a następnie urządzenie jest wycofywane z użytkowania i wykreślane z ewidencji urzędu skarbowego.

Ze względu na zużycie urządzeń nieopłacalne jest wymienianie pamięci fiskalnej i ich dalsze wykorzystywanie w działalności ponieważ stopień zużycia fizycznego kasy nie pozwala na dalszą eksploatację W związku z tym wyczerpanie modułu pamięci jest równoznaczne z wycofaniem kasy fiskalnej z użytku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca po dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy za cały okres pracy kasy, który zostanie potwierdzony stosownym protokołem (zgodnie z § 7 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunki ich stosowania) może przekazać kasę fiskalną do dowolnie wybranego podmiotu, który oferuje usługi w zakresie utylizacji sprzętu elektronicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym po dokonaniu odczytu za cały okres pracy kasy, co zostanie potwierdzone stosownym protokołem, można przekazać do dowolnie wybranego podmiotu oferującego usługę utylizacji sprzętu elektronicznego. Przepisy prawa nie wskazują na konieczność przekazania wycofanych urządzeń do konkretnych odbiorców. Również nie został nałożony obowiązek odbioru wycofanych urządzeń na ich producentów czy importerów. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że wycofane z użytkowania kasy fiskalne wraz z modułami fiskalnymi, dla których dokonany zostanie odczyt za cały okres pracy oraz potwierdzony protokołem, można przekazywać do dowolnych podmiotów świadczących usługi w zakresie utylizacji sprzętu elektronicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje i będzie dokonywać sprzedaży detalicznej - obecnie w obrębie ponad 500 sklepów. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z wykorzystaniem kas rejestrujących - zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obecnie Zainteresowany wykorzystuje ponad 900 urządzeń. Po wyczerpaniu modułu fiskalnego kasy następuje odczyt pamięci fiskalnej za cały okres funkcjonowania kasy, a następnie urządzenie jest wycofywane z użytkowania i wykreślane z ewidencji urzędu skarbowego. Ze względu na zużycie urządzeń nieopłacalne jest wymienianie pamięci fiskalnej i ich dalsze wykorzystywanie w działalności ponieważ stopień zużycia fizycznego kasy nie pozwala na dalszą eksploatację W związku z tym wyczerpanie modułu pamięci jest równoznaczne z wycofaniem kasy fiskalnej z użytku.

Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.

Natomiast w myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia, pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole (§ 7 ust. 9 rozporządzenia).

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych. Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż pamięć kasy fiskalnej po zapełnieniu staje się bezużyteczna, w związku z tym istnieje konieczność jej likwidacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku zaprzestania użytkowania kasy przez podmiot, dla którego została ufiskalniona, należy dokonać likwidacji pamięci fiskalnej, a nie kasy rejestrującej. Dopuszczalna jest bowiem wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Zainteesowanego będzie możliwe.

Mając na względzie opisane zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w konsekwencji, po wycofaniu kas rejestrujących z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Wnioskodawcy.

Reasumując, Wnioskodawca po dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy za cały okres pracy kasy, który zostanie potwierdzony stosownym protokołem, może przekazać kasę fiskalną do dowolnie wybranego podmiotu, który oferuje usługi w zakresie utylizacji sprzętu elektronicznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego X po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl