ILPP2/443-719/08-4/EN - Usługi pośrednictwa w wynajmie nieruchomości świadczone przez członka zarządu spółki - nierezydenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-719/08-4/EN Usługi pośrednictwa w wynajmie nieruchomości świadczone przez członka zarządu spółki - nierezydenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpień 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 23 październik 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 23 październik 2008 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgromadzenie Wspólników Spółki mającej siedzibę w Polsce podjęło uchwałę w sprawie wynagrodzenia Członka Zarządu - którym jest osoba fizyczna, zagraniczna (nierezydent) nieprowadząca działalności gospodarczej, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, niebędąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Wynagrodzenie to związane jest ze świadczeniem przez niego następujących usług na rzecz Zainteresowanego:

a.

wyszukiwanie potencjalnych najemców dla powierzchni handlowo-usługowych znajdujących się na terenie Polski, których właścicielem jest Wnioskodawca oraz badanie kondycji finansowej tych najemców, prowadzenie negocjacji,

b.

negocjowanie umów najmu,

c.

przygotowywanie pism i wniosków, prowadzenie korespondencji w imieniu Spółki,

d.

przygotowywanie i zawieranie długoterminowych umów najmu w imieniu i na rzecz Spółki.

Wypłata wynagrodzenia następuje po prawnie wiążącym podpisaniu przez Spółkę umowy najmu w terminie 14 dni po dniu przekazania informacji do działu księgowości.

W powyższej uchwale brak jest jakichkolwiek uregulowań dotyczących zakresu odpowiedzialności zarówno ze strony Członka Zarządu jak i Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu wypłaty wynagrodzenia dla Członka Zarządu na podstawie podjętej Uchwały Zgromadzenia Wspólników wystąpi po stronie Spółki import usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata wynagrodzenia dla Członka Zarządu na podstawie Uchwały Zgromadzenia Wspólników i otrzymanej przez dział księgowości informacji o wysokości tego wynagrodzenia stanowi dla Spółki import usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, m.in. wynagrodzenia członków zarządu nie podlegają opodatkowaniu VAT, jeżeli stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności a wykonującym określa warunki wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Pierwsze dwa warunki są spełnione, natomiast w uchwale nie jest uregulowany zakres odpowiedzialności wobec osób trzecich.

W umowie Spółki jest zapis, że Członek Zarządu Spółki może reprezentować Spółkę samodzielnie. Nabywanie i zbywanie nieruchomości oraz udziału w nieruchomości wymaga Uchwały Zarządu Spółki, natomiast rozporządzanie prawami lub zaciąganie zobowiązań do świadczeń o wartości dwukrotnie przewyższającej wysokość kapitału zakładowego nie wymaga podjęcia uchwały wspólników i pozostawione jest w kompetencji Zarządu, jeżeli wartość zaciąganego zobowiązania lub rozporządzanego prawa nie przekracza wartości 1.000.000,00 PLN.

Wobec powyższego, w przypadku gdy Członek Zarządu zaciągnie zobowiązanie przekraczające 1.000.000,00 PLN bez zgody Wspólników w formie Uchwały Wspólników, wówczas Spółka będzie mogła dochodzić od Członka Zarządu naprawienia ewentualnej szkody. Ponadto, nie można wykluczyć, w przypadku bezskuteczności egzekucji wobec Spółki, odpowiedzialności solidarnej Członków Zarządu Spółki za jej zobowiązania w sytuacji niezgłoszenia w wymaganym terminie wniosku o ogłoszenie upadłości. W takiej sytuacji to Członek Zarządu będzie odpowiadał wobec wierzycieli Spółki całym swoim majątkiem za jej zobowiązania. W takich sytuacjach nie zostanie spełniony warunek określony w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, przewidujący odpowiedzialność zlecającego (Spółki). Użyte w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, określenie "... stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym co do (...) odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich" należy interpretować jako wymóg, aby umowa (lub w braku odpowiednich postanowień w umowie przepisy prawa bezwzględnie obowiązujące) pomiędzy tymi stronami przewidywała odpowiedzialność Spółki za wszystkie roszczenia osób trzecich, jakie mogą się pojawić w związku z działalnością Członka Zarządu. Natomiast Uchwała Zarządu ustalająca wynagrodzenie dla Członka Zarządu nie reguluje zakresu odpowiedzialności.

Wobec powyższego, wynagrodzenie wypłacane Członkowi Zarządu na podstawie uchwały Wspólników podlega opodatkowaniu VAT.

Ponieważ Członek Zarządu nie rozlicza w Polsce podatku należnego od ww. wynagrodzenia, to Spółka ma obowiązek rozliczyć ten podatek. Dlatego w dniu wypłaty przez Spółkę wynagrodzenia dla Członka Zarządu u Spółki powstaje obowiązek podatkowy z tytułu importu usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jednakże podkreślić należy, że jeżeli przy osobistej realizacji czynności wymienionych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoba fizyczna działa w oparciu o zlecenie (czynność prawną), w którym nie określono chociażby jednego z warunków zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, np. brak przejęcia - z uwagi chociażby na charakter czynności - odpowiedzialności usługobiorcy za czynności usługodawcy (osoby fizycznej) - czynności te uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a osobę tę za podatnika VAT w ujęciu art. 15 ust. 1 ustawy, co powoduje, że jej usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zgromadzenie Wspólników Spółki mającej siedzibę w Polsce podjęło uchwałę w sprawie wynagrodzenia dla Członka Zarządu - którym jest osoba fizyczna, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, niebędąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej - w związku ze świadczeniem przez niego na rzecz Spółki usług pośrednictwa w wynajmie nieruchomości (powierzchni handlowo-usługowych) położonych na terenie Polski.

W powyższej uchwale brak jest jakichkolwiek uregulowań dotyczących zakresu odpowiedzialności zarówno ze strony Członka Zarządu jak i Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż wyłączenie objęte przywołanym powyżej przepisem art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie - nie zostały bowiem spełnione przesłanki, o których mowa w tym punkcie - brak jakichkolwiek uregulowań dotyczących zakresu odpowiedzialności zarówno ze strony usługodawcy jak i usługobiorcy.

A zatem należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez Członka Zarządu nie stanowią w świetle przepisów art. 15 ust. 3 ustawy czynności, których nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą i z tego tytułu ich wykonawca wypełnia definicję podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem tego wykonywane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Usługi zatem opodatkowane są zasadniczo w kraju usługodawcy, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

Wśród usług, dla których miejsce świadczenia ustalone zostało odrębnie wymienić należy, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy, usługi wykonywane przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związane bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3. Miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Członek Zarządu świadczy usługi pośrednictwa, które są bezpośrednio związane z usługami mającymi miejsce świadczenia na terytorium kraju.

Przez import usług, stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz informacje zawarte we wniosku tut. Organ stwierdza, że świadczone przez Członka Zarządu usługi pośrednictwa w wynajmie nieruchomości stanowią dla Wnioskodawcy import usług. Zainteresowany ma obowiązek prawidłowego udokumentowania i opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego Członkowi Zarządu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

Tut. Organ zwraca jednak uwagę na brzmienie art. 19 ust. 19 ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl