ILPP2/443-715/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-715/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 18 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług promocyjno-reklamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług promocyjno-reklamowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej: Spółki) jest m.in. produkcja i sprzedaż artykułów spożywczych (m.in. sosów i keczupów - dalej: "wyroby"). W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów swoim kontrahentom - m.in.: hurtowniom, sieciom sklepów wielkopowierzchniowych i innych oraz innym odbiorcom.

Obecnie Spółka zamierza zawrzeć z niektórymi kontrahentami nowe umowy handlowe lub renegocjować istniejące (Spółka planuje stworzyć standardowy wzór umowy, stąd postanowienia zawieranych umów będą analogiczne).

Umowy handlowe regulować będą m.in. kwestie związane z:

* świadczeniem usług promocyjno-reklamowych na rzecz Spółki,

* udzielaniem upustów cenowych,

* przyznawaniem bonusów.

Stałe świadczenie usług promocyjno-reklamowych wykonywanych na rzecz Spółki przez kontrahentów.

Omawiane usługi, świadczone przez kontrahentów, mają na celu zaznajomienie klientów z wyrobami Spółki, popularyzację marek Spółki na rynku oraz zrealizowanie przez danego kontrahenta w jak największym stopniu wyznaczonych przez Spółkę celów obrotowych i marketingowych.

W ramach świadczenia ww. usług kontrahent Spółki może być w szczególności zobowiązany do spełnienia jednego lub kilku z następujących świadczeń na rzecz Spółki:

a.

zapewnianie wyrobom dodatkowej, szczególnej lokalizacji,

b.

umieszczanie reklam wyrobów w gazetkach, ulotkach,

c.

umożliwienie i pomoc Spółce w przeprowadzaniu w punktach sprzedaży kontrahenta degustacji i prezentacji wyrobów przez pracowników Spółki lub pracowników firmy zatrudnionej przez Spółkę do przeprowadzenia tych działań,

d.

umożliwienie i pomoc Spółce w przeprowadzaniu w punktach sprzedaży kontrahenta innych akcji promocyjnych, a w szczególności akcji z udziałem zatrudnionych hostess, np. sprzedaży z nagrodami dla konsumentów,

e.

eksponowanie w punktach sprzedaży kontrahenta plakatów i ulotek o charakterze reklamowym, informacyjnym dotyczących wyrobów Spółki,

f.

umieszczanie w punktach sprzedaży kontrahenta dostarczonych przez Spółkę oznaczeń reklamowych i promocyjnych np.: listwy półkowe, dyndacze, shelf stickery, bannery, etc.

Szczegółowy zakres czynności, które mają być wykonane w ramach danej umowy oraz wypłacane w zamian wynagrodzenie będą ustalane pisemnie pomiędzy Spółką a konkretnym kontrahentem.

Świadczenie usług dokumentowane będzie fakturą VAT, wystawianą przez kontrahenta na Spółką.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane w zdarzeniu przyszłym usługi, świadczone przez kontrahentów na rzecz Spółki stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym usługi, świadczone przez kontrahentów na rzecz Spółki stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Jednocześnie powinien istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, kontrahenci świadczą na rzecz Spółki usługi promocyjno-reklamowe. W ramach przedmiotowego stosunku prawnego kontrahenci wykonują na rzecz Spółki określone świadczenia, polegające na działaniu: umieszczanie informacji w materiałach promocyjnych, udostępnianie swoich obiektów handlowych dla celów promocji towarów Spółki i inne.

Powołany przepis art. 8 ustawy VAT wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że świadczenie kontrahentów na rzecz Spółki spełnia definicję świadczenia usług według ustawy VAT. Co więcej, świadczenie ze strony kontrahentów wynika z umownego stosunku prawnego i związane jest z wynagrodzeniem, które jest otrzymywane w zamian za określone zachowania kontrahentów. Ponadto, istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczonymi usługami i wypłacanym wynagrodzeniem. Przedmiotowy związek przejawia się w fakcie, iż wypłata wynagrodzenia możliwa jest jedynie, gdy usługi zostaną prawidłowo wykonane. Nieprawidłowe wykonanie zobowiązania przez kontrahenta skutkować będzie jego odpowiedzialnością z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania (art. 471 i następne Kodeksu cywilnego).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługi, świadczone przez kontrahentów na rzecz Spółki stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu VAT - świadczenie usług - i jako takie powinno być stwierdzone poprzez wystawienie przez Spółkę faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie udzielania upustów oraz w zakresie udzielania bonusu warunkowego zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 6 sierpnia 2010 r. o nr ILPP2/443-715/10-3/AK oraz ILPP2/443-715/10-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl