ILPP2/443-711/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-711/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków oraz ewentualnego momentu zaprzestania używania kasy rejestrującej ww. usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków oraz ewentualnego momentu zaprzestania używania kasy rejestrującej ww. usług.

Pismem z dnia 24 marca 2011 r. nr 1462/IPA/071-17/11-2/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - przekazał przedmiotowy wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie.

Pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, a także w zakresie wykonywania robót i usług wodno-kanalizacyjnych. Usługi te Wnioskodawca świadczy na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. W celu usprawnienia rozliczeń, za dostarczoną wodę i odbiór ścieków, od stycznia 2000 r. działalność tą całkowicie Spółka skomputeryzowała, zakupując odpowiednie oprogramowanie oraz sprzęt inkasencki dający możliwość drukowania faktur VAT w terenie. Sprzęt ten stanowi integralną część zakupionego programu.

Program ten pozwala Wnioskodawcy na szczegółowe prowadzenie ewidencji odbiorców wody, okresów rozliczeń, ewidencji wodomierzy oraz ilości zużytej wody. Wszyscy odbiorcy otrzymują faktury VAT.

Od miesiąca września 2006 r. Spółka prowadzi ewidencję sprzedaży wody i odbioru ścieków przy zastosowaniu kas fiskalnych, wystawiając jednocześnie każdemu odbiorcy również fakturę VAT. Inkasent będąc w terenie, każdemu odbiorcy wody i dostawcy ścieków również wystawia fakturę VAT, rejestrując jednocześnie sprzedaż na przenośnej kasie fiskalnej, co jest bardzo dużym utrudnieniem.

Obrót ze sprzedaży wody i odbiór ścieków za 2010 r. wyniósł netto około 700 000,00 zł, z czego sprzedaż na rzecz osób fizycznych stanowi około 73%.

Od miesiąca września 2006 r., również na pozostałe usługi, prowadzimy rejestr sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, wystawiając jednocześnie każdemu kontrahentowi fakturę VAT.

Wnioskodawca stwierdza, że nie ma żadnej różnicy wartości pomiędzy sprzedażą rejestrowaną przy pomocy kas fiskalnych, a wystawionymi fakturami VAT za rok 2010 dla osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., (Dz. U. Nr 138, poz. 930) wraz z załącznikami i obowiązującymi przepisami w tym zakresie, nadal Wnioskodawca jest zobligowany do sprzedaży usług związanych z uzdatnieniem i dostarczeniem wody - PKWiU 36 oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków - PKWiU 37, rejestrując tą sprzedaż przy pomocy kas fiskalnych.

2.

Jeżeli obecnie przepisy zwalniają nas z takiego obowiązku rejestracji sprzedaży, to w którym momencie Zainteresowany może zaprzestać używania kasy fiskalnej przy ww. usługach.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930), nie ma obowiązku rejestrowania sprzedaży usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody - PKWiU 36 oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków - PKWiU 37 przy pomocy kas fiskalnych. Natomiast sprzedaż pozostałych usług świadczonych przez naszą firmę, należy rejestrować przy pomocy kas fiskalnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że od dnia 1 lipca 2011 r. zaprzestanie używania kas fiskalnych rejestrujących do sprzedaży usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, to jest podlegające regulacjom ustawy.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, to jest od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 3 wymieniono wodę w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody. Natomiast w pozycji 4 załącznika wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, a także w zakresie wykonywania robót i usług wodno-kanalizacyjnych. Usługi te Wnioskodawca świadczy na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. W celu usprawnienia rozliczeń, za dostarczoną wodę i odbiór ścieków, od stycznia 2000 r. działalność tą całkowicie Spółka skomputeryzowała, zakupując odpowiednie oprogramowanie oraz sprzęt inkasencki dający możliwość drukowania faktur VAT w terenie. Sprzęt ten stanowi integralną część zakupionego programu. Od miesiąca września 2006 r. Spółka prowadzi ewidencję sprzedaży wody i odbioru ścieków przy zastosowaniu kas fiskalnych, wystawiając jednocześnie każdemu odbiorcy również fakturę VAT. Inkasent będąc w terenie, każdemu odbiorcy wody i dostawcy ścieków również wystawia fakturę VAT, rejestrując jednocześnie sprzedaż na przenośnej kasie fiskalnej, co jest bardzo dużym utrudnieniem. Obrót ze sprzedaży wody i odbiór ścieków za 2010 r. wyniósł netto około 700 000,00 zł, z czego sprzedaż na rzecz osób fizycznych stanowi około 73%.

Wobec powyższego, świadczone przez Spółkę usługi klasyfikowane do PKWiU 36 i 37 jako usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonować ww. usług na kasie rejestrującej od 1 lipca 2011 r.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl