ILPP2/443-71/08-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-71/08-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 3 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu transakcji zamiany nieruchomości na strukturę sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stawek amortyzacji oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej zaliczki i wpływu transakcji zamiany nieruchomości na strukturę sprzedaży, przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 3 kwietnia 2008 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej przepompownią ścieków używaną przez okres dłuższy niż 5 lat. Spółka podpisała w formie aktu notarialnego umowę zamiany z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Akt ten składa się z dwóch elementów:

* osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonała wpłaty kwoty 500.000 zł na poczet wybudowania na otrzymanej z zamiany przez Spółkę działce, nowej przepompowni, przełożenia sieci i budowy nowego rurociągu tłoczonego,

* spółka dokonała zamiany z osobą fizyczną - działki zabudowanej ww. nieruchomością o wartości łącznej 61.000 zł, na nieruchomość niezabudowaną, ale pod zabudowę o tej samej powierzchni - o wartości 54.000 zł.

Z tytułu zamiany strony nie będą wnosić wobec siebie żadnych spłat ani dopłat - taki zapis zawarty jest w akcie notarialnym. Warunkiem dokonania zamiany przez Wnioskodawcę jest wpłata na jego rzecz, przez drugą stronę, kwoty 500.000 zł jako kwoty przeznaczonej na wybudowanie na otrzymanej z zamiany działce, nowej, lepszej przepompowni, przełożenia wodociągów i nowego tłocznia.

W akcie notarialnym osoba fizyczna - przedsiębiorca, oświadcza że dokonała wpłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty 500.000 zł, przeznaczonej na budowę przez Zainteresowanego, na działce uzyskanej z zamiany, nowej przepompowni ścieków, przełożenia i przyłączenia istniejących sieci do nowo wybudowanej przepompowni oraz wybudowanie nowego rurociągu tłocznego. Na tej podstawie została dokonana umowa zamiany nieruchomości. Wnioskodawca zobowiązany jest do przeznaczenia otrzymanej kwoty zgodnie z ustaleniami aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki wpływ ma przedmiotowa transakcja na strukturę sprzedaży dla podatku VAT w przypadku, gdy jest to jednorazowa czynność zwolniona i stanowi 5% rocznego obrotu spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja ta nie powinna mieć wpływu na strukturę sprzedaży VAT. Sprzedaż nieruchomości nie jest podstawową działalnością Spółki. Jest to jednorazowa transakcja, niepowielająca się. Zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu niezbędnego do ustalenia proporcji nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Natomiast na podstawie art. 90 ust. 6 do wyżej wymienionego obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości. Zdaniem Zainteresowanego, transakcja ta nie ma wpływu na strukturę sprzedaży do VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej - stosowanie do art. 90 ust. 4 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał jednorazowej zamiany zabudowanej nieruchomości gruntowej, która była środkiem trwałym w prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej. Zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotu z tytułu dokonanej przez Wnioskodawcę czynności nie wlicza się do obrotu, na podstawie którego obliczana jest proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, a więc przedmiotowa transakcja nie ma wpływu na strukturę sprzedaży.

W zakresie odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie z dnia 18 kwietnia 2008 r. nr ILPB3/423-92/08-3/HS, a rozstrzygnięcie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej zaliczki zostało wydane w dniu 28 kwietnia 2008 r. nr ILPP2/443-71/08-4/MN.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl