ILPP2/443-708/09-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-708/09-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży zamocowań do budownictwa. Zakupuje towary celem wręczenia ich kontrahentom w ramach reprezentacji i reklamy. Towary te, to m.in.: długopisy, smycze, kubki, koszulki, polary, czapki, parasole, kalendarze, latarki, pamięć USB itp. Wszystkie przekazywane towary opatrzone są trwale logo Spółki. Powyższe towary wręczane są kontrahentom Zainteresowanego, zarówno tym, z którymi prowadzi stałą współpracę jak i potencjalnym przyszłym klientom. Przedmiotowe gadżety rozdawane są również na targach, w których uczestniczy Wnioskodawca oraz wręczane są zaproszonym gościom podczas spotkań z jego przedstawicielami. Wydatki te ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów i dotyczą sprzedaży opodatkowanej VAT. Wręczanie gadżetów klientom służy utrzymaniu dobrych relacji z nimi, ma na celu zachęcenie do kupowania towarów oferowanych przez Spółkę oraz promowanie jej marki. Natomiast przekazywanie omawianych towarów potencjalnym kontrahentom pozwala Zainteresowanemu budować nowe relacje biznesowe, które w przyszłości umożliwią osiąganie wyższych przychodów z prowadzonej działalności. Od wszystkich kupowanych towarów przeznaczonych na cele reklamowe i reprezentacyjne Wnioskodawca odlicza naliczony podatek VAT. Przy przekazywaniu kontrahentom gadżetów o wartości netto przekraczającej 10 zł naliczany jest należny podatek VAT i wystawiana jest faktura wewnętrzna. Od przekazywanych towarów o wartości netto do 10 zł, podatek VAT nie jest naliczany.

W celach reprezentacyjnych Spółka nabywa również usługi gastronomiczne oraz zakupuje produkty żywnościowe i napoje (w tym alkoholowe), które spożywane są podczas spotkań, narad i szkoleń dla kontrahentów. Butelki alkoholu są też sporadycznie wręczane kontrahentom w formie podarunku. Od kupowanych w celach reprezentacyjnych artykułów spożywczych i napojów (w tym alkoholowych) Zainteresowany odlicza naliczony podatek VAT. Przy zużyciu artykułów spożywczych i napojów nie jest naliczany należny podatek VAT. Natomiast dla napojów alkoholowych wręczanych kontrahentom w formie podarunków naliczany jest należny podatek VAT i wystawiana jest faktura wewnętrzna. Od nabywanych usług gastronomicznych Spółka nie odlicza naliczonego podatku VAT i nie nalicza należnego podatku VAT.

Nieodliczony podatek VAT od usług gastronomicznych stanowi koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna opodatkować VAT przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, (...) jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W związku ze stanowiskiem Spółki, iż przysługuje jej prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od towarów nabywanych w celach reprezentacyjnych i reklamowych, i w nawiązaniu do faktu, że Spółka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, przekazanie w celach reprezentacyjnych podarunków o wartości netto przekraczającej 10 zł opodatkowuje podatkiem VAT i wystawia faktury wewnętrzne. Podarunki dla kontrahentów o wartości netto nie przekraczającej 10 zł spełniają warunki do zakwalifikowania ich jako prezenty o małej wartości i dlatego na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT przy ich nabyciu, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Artykuł 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem ust. 2), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np.: przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np.: w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu, czy tzw. sprzedaży premiowej). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze treść przytoczonych wyżej przepisów, stwierdza się, że nieodpłatne przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel podlega opodatkowaniu niezależnie od celu przekazania, o ile nie znajdują zastosowania przepisy art. 7 ust. 3-7 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży zamocowań do budownictwa. Zakupuje towary, m.in.: długopisy, smycze, kubki, koszulki, polary, czapki, parasole, kalendarze, latarki, pamięć USB itp., celem wręczenia ich kontrahentom w ramach reprezentacji i reklamy. Wszystkie przekazywane towary opatrzone są trwale logo Spółki. Przedmiotowe towary Zainteresowany wręcza swoim kontrahentom, jak i potencjalnym przyszłym klientom. Gadżety rozdawane są również na targach, w których uczestniczy Wnioskodawca oraz wręczane są zaproszonym gościom podczas spotkań z jego przedstawicielami. Od wszystkich kupowanych towarów przeznaczonych na cele reklamowe i reprezentacyjne Spółka odlicza naliczony podatek VAT. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, przy przekazywaniu kontrahentom gadżetów o wartości netto przekraczającej 10 zł naliczany jest należny podatek VAT i wystawiana jest faktura wewnętrzna. Od przekazywanych towarów o wartości netto do 10 zł podatek VAT nie jest naliczany, gdyż spełniają one warunki do zakwalifikowania ich jako prezenty o małej wartości. W celach reprezentacyjnych Spółka nabywa również produkty żywnościowe i napoje (w tym alkoholowe). Butelki alkoholu są też sporadycznie wręczane kontrahentom w formie podarunku. Od kupowanych w celach reprezentacyjnych napojów alkoholowych Zainteresowany odlicza naliczony podatek VAT. Dla napojów alkoholowych wręczanych kontrahentom w formie podarunków naliczany jest należny podatek VAT i wystawiana jest faktura wewnętrzna. Wydatki te ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów i dotyczą sprzedaży opodatkowanej VAT. Wręczanie gadżetów klientom służy utrzymaniu dobrych relacji z nimi, ma na celu zachęcenie do kupowania towarów oferowanych przez Spółkę oraz promowanie jej marki. Natomiast przekazywanie omawianych towarów potencjalnym kontrahentom pozwala Zainteresowanemu budować nowe relacje biznesowe, które w przyszłości umożliwią mu osiąganie wyższych przychodów z prowadzonej działalności.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku na cele reprezentacji i reklamy stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przy ich nabyciu Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Opodatkowaniu nie podlega natomiast - bez względu na istnienie prawa do odliczenia podatku VAT - przekazanie towarów wskazanych w art. 7 ust. 4 ustawy, tj. towarów uznanych za prezenty o małej wartości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy. Natomiast kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT oraz opodatkowania czynności zużycia artykułów spożywczych i napojów w trakcie spotkań i szkoleń dla kontrahentów zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr ILPP2/443-708/09-2/ISN i Nr ILPP2/443-708/09-4/ISN.

Ponadto, w zakresie problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych została wydana interpretacja z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr ILPB3/423-400/09-2/JG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl